Teodramatica Vol.3
Descriere
Teodramatica Volumul al III-lea: Dramatis Personae - Persoanele in Hristos
Volumul de fata apeleaza in multe privinte la ingaduinta cititorului. Pe de o parte, in virtutea situatiei lui paradoxale in cadrul unei teorii a teodramei: caci vrea sa introduca "personajele" importante pentru piesa, fara a intra in piesa in sine, un lucru posibil numai daca ele sunt deja distincte ca personaje ale acestei piese, conditionate si modelate launtric de caracterul lor dramatic si de plasarea lor in desfasurarea teologica a evenimentelor din aceasta lume. In multe locuri, acest lucru devine evident vizibil sau este reamintit. In plus, cu fiecare personaj principal, vom intra in zona unor "tratate" teologice extinse, pe care in niciun caz nu le putem parcurge aici in toata anvergura lor. In acest succint „program teatral” nu putem oferi decat o schita, un contur al personajelor in cauza, doar in asa masura incat sa devina de pe acum vizibila pozitia lor in drama. Acest contur nu este tratat nici in vederea unei completari materiale ulterioare: ceea ce va urma nu va fi nimic altceva decat drama anuntata in titlul general al acestei lucrari. Rana facuta istoriei lumii prin aparitia lui Hristos continua sa se agraveze. Nu degeaba aparitia lui in planul istoriei a impartit definitiv calculul timpului in doua jumatati: inainte de Hristos si dupa Hristos. Acestui simptom ii corespunde acea schimbare interioara pe care am descris-o, ca eveniment, in cele trei perioade ale antropologiei: prin aparitia lui Hristos, omului i s-a facut ceva care continua sa actioneze in el: el nu va mai putea niciodata sa fie cel care a fost inainte de Hristos. A patruns adanc in el un ferment provenit din absolut, care a slabit prin urmare legatura umanitatii cu natura ei cosmica, dandu-i astfel o libertate si o relatie cu absolutul, pe care si-o mentine chiar si in detasarea de origine, de Hristos. - Hans Urs von Balthasar