Una Pittrice tra Romania e Italia - Nina Batalli (1913 - 1993)
Descriere
UN VOLUM DEDICAT PICTORIŢEI NINA BATALLI.
Prestigioasa editură italiană Pacini, din Pisa, în colaborare cu Institutul Cultural Român din Bucureşti, a realizat recent - martie 2012 - un album de artă intitulat „Nina Batalli (1913-1993). Una pittrice tra Romania e Italia”.
Elegantul volum, îngrijit de Claudia Zaccagnini, este, de fapt, o monografie ce îşi propune să ilustreze în manieră amplă creaţia pictoriţei stabilita în 1948 în Italia. Graţie unui aprofundat examen critic, datorat studiilor semnate de L. Batali şi C. Zaccagnini, cu o introducere de Gh. Carageani, monografia evidenţiază personalitatea originală a Ninei Batalli, pornind de la anii studiilor efectuate la Academia de Arte Frumoase din Bucureşti sub îndrumarea marelui pictor Francisc Şirato, studii urmate şi în afara Academiei cu un alt ilustru pictor, Nicolae Tonitza. După absolvirea „Belle Arte” a Facultatii de Litere şi Filosofie, Nina Batalli participă la Saloanele Oficiale de Pictură şi Sculptură obţinând chiar Premiul Salonului Ministerului Artelor din 1947 pentru tabloul „Pe plajă”, acordat de juriul prezidat de Jean Al. Steriadi.
Opera sa din perioada tinereţii, care prezintă o importanţă deosebită pentru toţi cei interesaţi de pictura interbelica, este situată cronologic între anii 1935 şi 1948, conţine mai ales peisaje, portrete şi naturi statice ce au fost apreciate in epoca de critici precum Profesorul George Oprescu, Nicolae Argintescu-Amza, Ion Frunzetti.
Autorii volumului relevă structura echilibrată şi esenţială a acestor tablouri, influenţate de maniera de a picta a lui Şirato… În peisaj pictoriţa surprinde într-o adevărată sărbătoare a luminii satele tipice ale câmpiei române cu casele lor albe, transparenţa râurilor şi natura plină de viaţă. Peisajele Ninei Batalli resimt în mod fericit ideile exprimate de Nicolae Tonitza în studiile elaborate şi publicate de maestru.
Un capitol distinct al albumului de artă, consacrat biografiei şi carierei pictoriţei, este structurat cronologic şi este însoţit de fotografii ce permit astfel o mai bună cunoaştere a vieţii şi artei sale.
După prezentarea activităţii desfăşurate în România, analiza …cuprinde tablourile din perioada italiană. Este meritul criticului plastic Claudia Zaccagnini de a fi relevat cei 45 de ani de activitate italiana (1948-1993).
Numeroasele peisaje din Capri – unde realizează cel mai faimos portret al lui Mircea Eliade (care-i era oaspete în 1949), Positano, Ponza, Veneţia absorb cultura picturală italiană şi sunt mărturie a ‘întâlnirii’, pe plan tehnic cu artisti contemporani cu care vine în contact când se stabileşte, în 1952, la Roma: Giorgio De Chirico, Renato Guttuso, Giulio Turcato, Giovanni Omiccioli, Mario Mafai. Frecventarea peisajului italian îi permite să revadă parţial modul său de a picta, în favoarea unei majore libertăţi expresive. Cu trecerea anilor – marcaţi de multe importante expoziţii personale şi participări la relevante manifestări italiene (de ex.: Expoziţia Cvadrienală Naţională din Roma) şi la expoziţii internaţionale (în Spania, Franţa, Germania, Anglia, Olanda şi Elveţia) – sensibilitatea picturală a Ninei Batalli devine tot mai expresiva. În demersul critic privind perioada italiană se acordă o însemnătate deosebită tablourilor realizate în Honduras (1974), maximă expresie a maturităţii picturale a artistei.
Cariera artistică a pictoriţei este ilustrată în volum prin reproducerea a numeroase tablouri, în condiţii tehnice excelente, a unor fotografii, şi a unor extrase din publicaţii române şi italiene, mai ales recenzii semnate de nume mari ale vieţii culturale romanesti sau italiene.