13 Preludii op. 42
Descriere
13 Preludii Op.42(1960) Integrala creatiei pentru pian Volumul 3
Ultimele lucrari pentru pian Mihail Jora le-a scris initial cu scop didactic (cele trei caiete de Poze si Pozne, Preludii, Sonatina). Fantezia, maiestria limbajului muzical, subtilitatea ideilor si originalitatea maturitatii creatoare nu l-au lasat insa pe compozitor sa se ingradeasca in niste tipare restrictive. Artistul inlatura - subconstient - barierele si rezultatul apare altul, la un nivel neasteptat - poate chiar de compozitor - pentru telul propus. Preludiile s-au vrut o initiere in lumea procedeelor tehnicii pianistice si a expresiei muzicale (totul, pe fundalul limbajului muzical contemporan); au devenit un ciclu unitar, cu o constructie iesita din comun, cu o logica desavarsita in varietatea si stranietatea (uneori) a rezolvarilor. Sonatina - la fel - trebuia sa fie o minuscula sonata, scrisa pentru a familiariza un tanar invatacel cu lumea formelor muzicale; a rasarit insa drept o lucrare impunatoare, solida, dificila in limbajul sau si complicata din punct de vedere strict pianistic.