Un alt fel de a învăța - Paperback brosat - Barbara Oakley, Beth Rogowsky, Terrence J. Sejnowski - Curtea Veche
Descriere
Un alt fel de a invata . Neurostiinta in slujba educatiei
Cum invatam? Cum retinem informatii pe termen lung? Ce se petrece in creierul nostru atunci cand rezolvam un exercitiu de matematica? La aceste intrebari si la multe altele legate de procesul invatarii, educati si pedagogie raspund autorii acestui volum. Inca de la inceput, cititorii sunt avertizati ca multe dintre vechile lor opinii legate de aceste subiecte vor fi contrazise pe baza noilor descoperiri. Daca elevii sau copiii tai invata mai incet, este, in acelasi timp, posibil sa invete mai temeinic si, daca persevereaza, pot chiar sa intreaca niste copii supradotati. Brainstormingul ar putea fi depasit - dar exista si alte solutii. Pauzele mici si dese... chiar s-ar putea sa fie cheia marilor succese, in vreme ce putin stres ar fi chiar benefic. Iata doar cateva dintre ideile non-intuitive demonstrate in aceasta carte revolutionara, din care vei afla tot ce trebuie sa stii pentru a deveni un profesor al viitorului: de la cum sa folosesti lumina pentru cursurile video online pana la cum sa-i faci si pe cei mai incapatanati elevi sa se indragosteasca de materia pe care o predai. De abia astept ca aceasta carte sa ajunga in mainile profesorilor, ale educatorilor si ale parintilor. Oricine gaseste sfaturi valoroase in acest manual. Il recomand din toata inima! - Julie Bogart Cu informatii din neurostiinte, presarata cu umor si scrisa cu verva si intelepciune, Un alt fel de a invata este o carte stralucita despre pedagogie. - Dr. Steven Strogatz Scrisa de trei profesori renumiti ale caror cunostinte din domenii diferite sunt perfect complementare, cartea integreaza cu maiestrie cunostinte bogate despre creier si studii cognitive cu cele mai bune exemple de predare si de invatare. - Dr. Nelson Cowan Atat cei abia initiati in domeniul educatiei, cat si expertii se vor bucura de lectura acestei carti si, inevitabil, vor avea ceva de invatat. - Dr. Michael Ullman Predatul, o disciplina bazata pe intuitie si experienta, primeste acum un fundament stiintific. - Steven Pinker, profesor de psihologie, Harvard University
Fragment din cartea "Un alt fel de a invata" de Barbara Oakley, Beth Rogowsky, Terrence J. Sejnowski:
"Este important sa le spui elevilor ca este perfect normal sa nu inteleaga ceva dificil din prima incercare. Cand se blocheaza in procesul de invatare, la inceput, unii incearca si mai tare. Pana la urma, noi, in calitate de profesori, deseori vorbim despre cat de importanta este perseverenta. Dar, precum o casa din carti de joc care se naruie la cea mai mica atingere, unii elevi ar putea renunta, dezgustati, spunand lucruri precum "Nu ma pricep la matematica" sau "Nu pot sa fac asta" sau, si mai rau, "Nu pot sa sufar sa fac asta". Nu conteaza ca acestor elevi li s-a spus despre dezvoltarea modului de gandire, emotiile lor calca in picioare rationamentul. Frustrarea ii determina sa renunte de-a binelea si sa faca orice pentru a evita ca senzatia de durere sa apara in cortexul insular.
Insa cand incepe sa simta frustrarea, elevul ar trebui sa faca un pas inapoi si sa-si ia gandul de la acel concept. Doar atunci poate intra in starea difuza. Gandirea difuza ii permite creierului sa lucreze in culise, explorand la intamplare noi conexiuni, in timp ce elevul isi ia o pauza, ia masa de pranz sau face pe clovnul in timpul pauzei. Mai tarziu, cand se intoarce la motivul frustrarii de dinainte, totul pare magic. Ce nu avea niciun sens inainte acum pare asa de usor!
Deseori, procesul de invatare implica o miscare de du-te-vino, intre starea de concentrare si cea difuza. (In mod interesant, in cele din urma, studiile de cercetare ar putea gasi cai pentru a ne face sa avansam catre o stare sau alta folosind tehnici de respiratie.) Daca ii inveti pe elevi despre procesele de concentrare si difuze inainte ca frustrarea sa se instaleze, avertismentul poate servi ca leac preventiv. Incurajeaza-i pe elevi sa invete, inainte ca frustrarea sa se acumuleze, in ce moment ar trebui sa faca o mica pauza. Elevii se pot intoarce la stadiul de frustrare fie dupa cateva ore, fie ziua urmatoare, dupa o noapte de somn. Adu-ti aminte, somnul reprezinta acel moment cand baia de substante chimice neuronale din creier ajuta la procesul de invatare.
Asa cum iti poti imagina, comutarea intre cele doua stari de invatare necesita timp. Iar timpul este exact ce le lipseste elevilor cand procrastineaza, asteptand pana in ultimul moment pentru a indeplini o sarcina."