Preia controlul! Cum să obții tot ce îți dorești de la afacerea ta - Paperback brosat - Gino Wickman, Mike Paton - Act și Politon
Descriere
Preia controlul: Cum sa obtii tot ce iti doresti de la afacerea ta / Get A Grip: How to Get Everything You Want from Your Entrepreneurial Business de Gino Wickman si Mike Paton este o fabula de afaceri din seria Tractiune care se adreseaza echipelor de conducere ale companiilor, fiind un instrument util in vederea implementarii simple si eficiente a sistemului EOS (Sistemul de Operare Antreprenorial) in cadrul oricarei organizatii. Asta pentru ca Preia controlul detaliaza pas cu pas procesul de implementare a sistemului EOS in cadrul unei companii, aratand totodata cum o poate transforma si cum o poate conduce pe culmile succesului. Cartea, desi este doar o fictiune, a fost inspirata de povestea adevarata a unei companii care a depasit toate dificultatile cu care se confrunta si a dat lovitura implementand sistemul EOS. Asadar, daca Tractiune este o descriere amanuntita a EOS, Preia controlul este exemplul concret al unei companii care implementeaza EOS. Gino Wickman si Mike Paton au facut din a-i ajuta pe oameni sa obtina ceea ce-si doresc de la afacerile lor, o pasiune. Pentru a da viata acestei pasiuni, ei ajuta companiile sa implementeze Sistemul de operare antreprenorial (EOS) in cadrul lor. Odata implementat in cadrul unei organizatii, EOS ii ajuta pe lideri sa dezvolte afacerea, sa obtina un control mai bun, sa aiba o viata mai echilibrata si sa castige mai multa tractiune, intreaga organizatie avansand impreuna ca o echipa sanatoasa, functionala si eficienta. Editura ACT si Politon a publicat pana in prezent din seria dedicata de Gino Wickman Tractiunii volumul intitulat Tractiune - prima si cea mai bine vanduta carte a lui Gino Wickman - o lectura obligatorie pentru proprietarii si liderii de afaceri care cresc in ritm alert. Tractiune este un ghid clar si util care a ajutat mii de antreprenori sa utilizeze puterea EOS pentru a obtine ceea ce-si doresc de la afacerea lor. Cartea este impartita in opt capitole dupa cum urmeaza: Capitolul 1: INCIDENTUL
In acest prim capitol ne este prezentat cazul companiei Swan Services care, dupa opt ani de crestere continua, stagneaza. Echipa de conducere a companiei incearca sa inteleaga unde s-a gresit si sa ajute compania sa creasca din nou. Iata care sunt problemele detectate de manageri in cadrul companiei: • Echipa de vanzari nu isi atinsese obiectivul in trei din ultimele cinci trimestre. • Clientii existenti incepusera sa renunte la serviciile companiei sau sa investeasca mai putin; • Costurile interne crescusera semnificativ; • Cativa angajati-cheie demisionasera brusc in ultimele luni. • Tensiunea provocata de stagnarea companiei a generat conflicte intre membrii echipei de conducere. Urmarim astfel echipa din conducerea companiei Swan Services cum cauta o solutie pentru a iesi din criza actuala si o urmarim pe Eileen Sharp, partener in cadrul organizatiei, identificand o posibila solutie la problemele companiei: Tractiunea. Capitolul 2: POTRIVIREA
In aceasta a II-a sectiune a cartii descoperim ce inseamna tractiunea: un mod de operare simplu, holistic al unei companii antreprenoriale, insumand un amestec de concepte general valabile si instrumente simple din lumea reala. Tot aici asistam la primele sedinte ale comitetului executiv al companiei Swan Services tinute alaturi de Alan Roth - consultant in Tractiune - pe care Eileen Sharp il angajeaza pentru a ajuta compania sa depaseasca dificultatile cu care se confrunta. Vedem astfel cum, Alan Roth va face o scurta evaluare a eficientei companiei inainte de inceperea implementarii tractiunii in companie: Aceasta evaluare se va baza pe raspunsurile comitetului executiv al Swan Services la intrebari precum: • Cat de eficiente sunt sedintele interne? • Pe o scara de la unu la zece, cat de mult rezoneaza angajatii cu strategia organizatiei? • Cum evaluati nivelul de responsabilitate care exista in organizatie?
Ulterior, Alan Roth le prezinta membrilor consiliului director al Swan Services cele sase componente-cheie in care compania urma sa exceleze dupa implementarea EOS: • Viziunea: O viziune puternica inseamna ca toti angajatii unei companii sa fie 100% pe aceeasi lungime de unda cu privire la directia in care se indreapta organizatia si la modul in care se va ajunge acolo. • Oameni • Date • Probleme • Procese • Tractiune. Tot acum aflam o serie de instrumente utile pentru buna functionare a oricarei organizatii precum: • "Vision/Traction Organizer (V/TO)" (Organizatorul Tractiunii/Viziunii). Cu ajutorul acestui instrument orice organizatie poate obtine o viziune unica, convingatoare, care sa-i faca pe toti angajatii sa se indrepte in aceeasi directie. • "Analizatorul de persoane"- ajuta companiile sa numeasca oamenii potriviti in posturile potrivite. • "Diagrama de responsabilitati" - ajuta la construirea structurii ideale a organizatiei si la stabilirea cu precizie a rolurilor si responsabilitatilor tuturor; • Tabele de scor personalizate la nivelul fiecarui departament si fiecarui angajat - fac posibila evaluarea precisa a fiecarui departament si a fiecarui angajat, in functie de cel putin o valoare cuantificabila. • "IDS" - unde "I" vine de la "identifica", "D" vine de la "discuta", iar "S" vine de la "solutioneaza". • Pietrele: prioritatile de top ale unei organizatii intr-un interval de 90 de zile; • Sedinta de monitorizare si Sedintele de "Nivel 10". Capitolul 3: FOCALIZARE Aceasta intalnire are loc la trei saptamani de la prima intalnire a echipei de conducere Swan Services cu Allan Roth. Cu aceasta ocazie aflam cum evolueaza implementarea Tractiunii pana acum in cadrul organizatiei si ce trebuie facut mai departe. Acum ii cunoastem pe cei sase membri ai consiliului de conducere ai Swan Services si aflam ce rol are fiecare dintre ei in cadrul firmei: • Evan McCullough, vicepresedintele pe operatiuni; • Sue Meecham, conduce echipa de vanzari • Carol se ocupa de CFO: contabilitate, financiar, facturare, colectari; • Art, director de marketing; • Eileen Sharp si Vic - parteneri la Swan Services. Aflam care sunt cele 5 abilitati esentiale pentru un lider: • Simplifica • Deleaga • Anticipeaza • Sistematizeaza • Structureaza Si cele cinci functii majore care asigura functionarea oricarei organizatii: • Vanzari/marketing: construieste brandul Swan. Unde, planul de marketing identifica potentiali clienti, face studii de piata, se ocupa de instrumentele de marketing/website, iar vanzarile se refera la LMA - leadership, management si accountability (conducere, management si responsabilitate), la stabilirea si atingerea obiectivelor cu privire la venituri, la procesul de vanzari si la stabilirea de asteptari rezonabile in randul clientilor. • Operatiunile se ocupa de: LMA; satisfactia clientului; predarea proiectelor (la timp, fara depasirea bugetului sau chiar reducand costurile); gestionarea resurselor; procesul operational. • Finante: LMA; buget si raportare; conturi de creante/datorii; HR; IT; administrarea activitatii. • Integratorul: este responsabilul pentru colaborarea armonioasa a celorlalte functii majore in vederea atingerii obiectivelor organizatiei. El se ocupa de LMA; realizarea profitului si a pierderilor, a planului de afaceri; inlatura obstacolele/barierele; proiecte speciale; partea legala si de conformitate. • Vizionarul este responsabil pentru: idei marete; relatii importante; rezolvarea problemelor complicate; cultura; tendinte ale pietei. Ulterior, functiile celor sase membri ai consiliului de conducere sunt redistribuite in functie de competentele lor. In cadrul aceleiasi intalniri, cei sase stabilesc si opt pietre (obiective care trebuie indeplinite cu prioritate) pentru urmatoarea perioada. Acestea aveau sa-i ajute sa repuna pe picioare compania, stabilindu-si in acelasi timp, fiecare dintre ei, cate sase pietre pentru departamentul pe care il conduc. Tot acum, se stabilesc si 22 de potentiale valori cuantificabile pentru tabelul de scor. Pentru sedinta in vederea stabilirii viziunii companiei, cei sase realizeaza o imagine de ansamblu a situatiei actuale a organizatiei lor. Capitolul 4: VIZIUNEA - partea intai Sedinta de doua zile in vederea stabilirii viziunii companiei are loc la patru saptamani dupa prima sesiune de o zi, din biroul lui Alan. Sedinta de doua zile de formare a viziunii va reprezenta un model de distribuire a sarcinilor in companie (in functie de pietrele acesteia) bun de urmat de catre orice director general. Aceasta sedinta incepe cu o trecere rapida in revista a celor sase componente-cheie ale EOS si a sistemului pe care echipa a inceput sa-l implementeze in cadrul organizatiei prin consolidarea componentelor. Apoi, se stabilesc urmatorii pasi in vederea implementarii Tractiunii. Temele discutate in cadrul acestei intalniri sunt: • Care sunt valorile fundamentale ale companiei - acele principii esentiale, trainice care definesc cultura unei organizatii. • Centrul atentiei - Care este punctul forte al organizatiei. • Obiectivul pe 10 ani - cum ar trebui sa sune un astfel de obiectiv; • Strategia de marketing • Tabloul pe 3 ani - Cum va arata compania peste 3 ani; • Planul pe 1 an: ce masuri concrete se vor implementa. • Pietrele trimestriale: obiectivele prioritare pe termen scurt si pe termen lung; • Lista cu probleme de rezolvat in urmatoarea perioada. Capitolul 5: VIZIUNEA - partea a doua A doua zi, discutiile celor sase s-au concentrat pe instrumentele fundamentale ale afacerii lor: • V/TO care detaliaza directia in care se indreapta compania si care este planul de bataie; • Diagrama de responsabilitati - care detaliaza rolurile si responsabilitatile tuturor; • Sedinta de monitorizare, pietrele trimestriale Swan Services si tabelul de scor care contribuie la pastrarea concentrarii si disciplinei. Implementarea lor la nivel de organizatie reprezinta 80% din munca care va fi necesara pentru consolidarea celor sase componente-cheie ale afacerii Swan Services. Urmatoarele puncte de pe agenda intalnirii sunt: • Valorile fundamentale; • Angajarea pe baza valorilor companiei; • Obiectivul pe 10 ani al companiei: venituri de 40 de milioane $ cu un profit net de 15%. • Caracteristicile unice ale companiei lor - denumite sub titlul generic de centrul atentiei; • Strategia de marketing; • Tabloul pe 1 an, respectiv pe trei ani al companiei; • Pietrele SMART ale companiei, trimestriale si individuale - ceea ce compania va implementa pana la urmatoarea intalnire. • Lista cu probleme existente pana in momentul de fata; • Urmatorii pasi care vor fi facuti. Organizatorul viziunii/tractiunii Swan Services din finalul acestui capitol va reprezenta un model foarte clar pentru toti cei care vor sa implementeze Tractiunea la nivelul organizatiei lor. Capitolul 6: SCHIMBARI IMPORTANTE In continuare vedem cum, pe masura ce este implementata Tractiunea, rezultatele pozitive incep sa apara la nivelul organizatiei. Asistam, asadar la prima sesiune trimestriala la implinirea a 90 de zile de la inceperea implementarii EOS in cadrul Swan Services. Intre timp s-au facut anumite schimbari in companie menite sa ajute la bunul mers al acesteia. Vei vedea aici despre ce schimbari este vorba. Alan le arata celor sase membri ai echipei de conducere unde se afla in acest moment pe drumul spre succes si le prezinta agenda intalnirii. Pe lista chestiunilor importante se afla: • OBIECTIVELE INTALNIRII: clarificarea viziunii, stabilirea unui plan solid pentru trimestrul urmator si rezolvarea problemelor critice. • Analiza trimestrului 2: urmareste in ce masura compania si fiecare dintre cei sase membri ai echipei din conducerea companiei si-au realizat pietrele; • V/TO (directia in care se indreapta compania si care este planul de bataie) - cu scopul de a se reasigura ca toti sunt 100% pe aceeasi lungime de unda in privinta directiei in care se indreapta si a modului in care planuiesc sa ajunga acolo. Aceasta parte a sedintei ia in discutie: valorile fundamentale; centrul atentiei; obiectivul pe 10 ani; strategia de marketing; tabloul pe trei ani; planul pe 1 an; lista cu probleme si rezolvarea acestora in echipa; • Stabilirea pietrelor pentru trimestrul 3: • IDS (Identifica, Discuta, Solutioneaza) • Urmatorii pasi pe care ii vor intreprinde. Capitolul 7: SEDINTA ANUALA Sedinta anuala are loc la un an dupa inceperea procesului de implementare a EOS in cadrul companiei. Intre timp, o multime de lucruri s-au imbunatatit in cadrul Swan Services, iar transformarile sunt de-a dreptul extraordinare. Acest lucru este valabil inclusiv in ceea ce priveste starea de spirit a celor sase membri ai echipei de conducere. Urmariti aici despre ce schimbari este vorba, ce concluzii s-au tras la evaluarea de un an a evolutiei Swan Services si ce obiective s-au stabilit pentru urmatoarea perioada. Capitolul 8: TRACTIUNE Ultimul capitol este un tablou al succesului. O imagine a companiei si a celor sase membri ai echipei de conducere care savureaza rezultate palpabile dupa doar un an de la inceperea implementarii EOS. O imagine pe care orice antreprenor si-ar dori sa o aiba in organizatia sa. Asadar, daca ai citit Tractiune, aceasta carte este cu siguranta urmatoarea carte din aceasta serie pe care trebuie sa o citesti. Asta pentru ca, ,,Preia controlul" este un ghid pas cu pas care te va ajuta sa implementezi cadrul teoretic din Tractiune in organizatia ta. De-a lungul anilor, am auzit nenumarate marturii de la antreprenori care au luat drept litera de lege prima carte a lui Gino, Tractiune, dar numai dupa ce am citit Preia controlul am vazut clar cum implementarea EOS poate transforma cu adevarat o afacere si o poate duce pe culmile succesului. Aceasta carte iti va schimba compania - si viata. - Bo Burlingham, redactor-sef al revistei Inc., autorul cartii Small Giants: Companies That Choose to Be Great Instead of Big (Mici giganti. Companii care aleg sa fie marete, in loc sa fie mari)