Dialoguri de duminica. O introducere in categoriile vietii - Andrei Plesu, Gabriel Liiceanu
Descriere
Ce-ar fi, ne-am zis, ca intr-o lume in care totul e sufocat de o pasagera "actualitate", in care totul e agitatie cotidiana si surescitare de tip breaking news, sa vorbim despre "inactualitatile" durabile ale vietii, singurele care conteaza cu adevarat? Vrand sa intelegem ce se intampla cu noi cand spunem ca "traim", am cautat sa facem un pictorial al vietii, sa surprindem existenta din diferite unghiuri si in diferite pozitii. Am vrut sa descalcim nodurile existentei, am vrut s-o obligam sa iasa din subintelesurile ei si s-o facem sa se exprime pe intelesul tuturor. Am vrut s-o recuperam din teritoriul penumbrei, pentru a risipi, macar o vreme, confuzia in care ne complacem traind. - Andrei Plesu, Gabriel Liiceanu As spune ca frumusetea prieteniei noastre vine din faptul ca de-o viata avem bombaneli reciproce. Ne contrazicem, dar nu putem unul fara altul, si cred ca asta e si sensul dialogurilor pe care le-am incercat si care acum, cand sunt sub ochii nostri si se transforma in carte, mi se par mai bune decat noi. - Andrei Plesu - Andrei, ne apropiem cu adevarat de sfarsitul dialogului nostru de azi, dar si de sfarsitul celor optsprezece dialoguri pe care le-am avut impreuna. Pe mine, am mai spus, discutiile cu tine m-au facut sa inteleg mai bine lumea. - Avem cateva cearcane in plus… - Dar ne-am inteleptit, si poate si altii odata cu noi.
Fragment din cartea "Dialoguri de duminica: O introducere in categoriile vietii" de Andrei Plesu, Gabriel Liiceanu: "GL Le lasam, dar atunci nu mai ramane mare lucru prin care sa definim prostia. Oricum, trebuie spus de la bun inceput ca prostia se sustrage definitiilor ferme. Iar pentru ca cei inteligenti stiu ca daca se autoproclama inteligenti sunt prosti, nu sunt prea multi nici cei care isi asuma capacitatea inteligentei necesare pentru a o defini. Despre cei care o intrupeaza sa nu mai vorbim. Cum ar arata cineva care-si revendica dreptul de a defini prostia in cunostinta de cauza? Asta ar fi culmea inteligentei! (De fapt a existat unul, vom vedea.) Oricum, de cate ori s-a facut incercarea de a defini prostia, rezultatele n-au fost stralucite. Cartile despre prostie nu sunt neaparat proaste, dar nu reusesc niciodata sa transeze subiectul, care, in mod miraculos, se sustrage elucidarilor ultime. AP Asa e. GL Foarte interesant este ca nimeni nu intrupeaza prostia, desi in folclor exista „prostul satului", care, pana la urma, se dovedeste ca doar „face pe prostur, fiind de fapt cel mai destept. Dar, in general, nu poti sa spui despre cineva din jurul tau: Uite, vino sa ti-l prezint pe prostul recunoscut de toata lumea. Si in nici un caz nu va aparea cineva care sa revendice acest titlu, pentru ca, din clipa in care ar face-o, ar deveni, cum spuneam, inteligent. AP Ai dreptate, desi... in privinta cate unuia se poate obtine oarecare unanimitate. GL De acord. Numai ca noi plecam de la ideea ca nu putem sa furnizam o definitie ferma a prostiei, una cu care toata lumea sa plece fericita acasa si, incepand de maine, sa fie edificata. Si atunci cum procedam?"