Schimbarea. Audiobook - Chip Heath, Dan Heath
Descriere
Schimbarea. Cum sa schimbi lucrurile atunci cand este dificil / Switch: How to Change Things When Change Is Hard de Chip si Dan Heath este audiobookul de care ai nevoie daca vrei, sau trebuie sa faci o schimbare importanta in viata ta, sau daca, prin natura meseriei, esti nevoit sa generezi schimbare la nivelul unei organizatii sau a unei comunitati. Chiar daca schimbarile in general nu sunt deloc usoare, fie ca este vorba despre schimbari la nivel de individ, de societate sau de organizatie, tiparul propus de fratii Chip si Dan Heath se va dovedi a fi nu numai usor de pus in aplicare, dar si foarte eficient. In paginile audiobookului vei descoperi zeci de studii de caz reale referitoare la oameni care au reusit sa produca schimbari importante avand la indemana putine resurse si o autoritate structurala redusa. Vei vedea astfel cum se produc schimbari colosale in comunitati sarace grav afectate de malnutritie; in modul de lucru din spitale; in comportamentul unor copii problema; in comportamentul unor parinti abuzivi cu copiii lor; in modul de diagnosticare si tratare a unei boli necrutatoare precum cancerul; in abandonarea unui obicei periculos precum consumul de droguri, sau a unuia la fel de periculos precum utilizarea in exces a telefonului mobil; in transformarea unor organizatii nerentabile in unele foarte profitabile sau in privinta rezultatelor obtinute la invatatura de catre niste copii aproape analfabeti, ca sa amintim doar o parte dintre ele. Format: MP3 Durata: 11 ore si 26 minute Lectura: Traian Maicanescu Fratii Chip si Dan Heath fac echipa buna impreuna. Cei doi sunt autorii a patru carti pana in momentul de fata, toate bucurandu-se de un succes rasunator. Prima lor carte - intitulata Made to Stick (Idei cu lipici) - a figurat timp de doi ani in lista bestsellerurilor publicatiei Business Week si s-a numarat printre primele 10 cele mai bune carti de afaceri din Topul Amazon. Switch (Schimbarea) a fost cea de-a doua carte publicata de fratii Heath si a ajuns rapid pe locul I in topul bestsellerurilor Wall Street Journal si New York Times; Decisive: How to Make Better Decisions in Life and Work (Decisiv: Cum sa iei decizii mai bune la munca si in viata) - publicata in 2013, a debutat pe locul I pe lista bestsellerurilor Wall Street Journal si pe locul II pe lista bestsellerurilor New York Times. Cea mai recenta carte a lor, intitulata The Power of Moments: Why Certain Experiences Have Extraordinary Impact (Puterea clipelor: De ce anumite experiente au un impact extraordinar) a devenit bestseller New York Times.
Acest audiobook va reprezenta un real castig pentru oricare individ care isi doreste sa realizeze o schimbare reala in viata lui personala (in ceea ce priveste dieta, cresterea copiilor sau relatia de cuplu), dar si pentru profesionistii din educatie si sanatate, pentru psihologi, antreprenori, manageri, comunicatori, primari, si alte categorii profesionale care au puterea de a schimba comunitati de oameni. In principiu, modelul de schimbare a comportamentelor propus de fratii Heath este simplu. El presupune urmatoarele trei etape: 1. directioneaza calaretul; 2. motiveaza elefantul; 3. traseaza drumul. Unde, calaretul este ratiunea, elefantul este latura noastra emotionala, iar drumul consta in crearea conditiilor pentru a se adopta mai usor schimbarea. Capitolul 1: Trei dintre surprizele schimbarii Acest capitol iti va raspunde la o serie de intrebari interesante precum: • De ce nu reusim sa ne schimbam? • Cum ne saboteaza latura emotionala ratiunea pentru a ne determina sa ne pastram vechile proaste obiceiuri? • Cum putem convinge ratiunea si emotia sa lupte impreuna pentru realizarea acestui obiectiv? • Ce este autocontrolul, cum functioneaza el si cum ajungem noi oamenii sa ne epuizam singuri? • De ce lipsa claritatii unei sarcini ne face sa o respingem? • Ce este si cum functioneaza modelul tripartit cu ajutorul caruia putem schimba comportamente? (Directionati calaretul; Motivati elefantul; Modelati ,,drumul"). De retinut sunt cele trei surprize ale schimbarii si anume: • de multe ori, ceea ce pare o problema care tine de natura umana este doar o problema circumstantiala. • de cele mai multe ori, ceea ce pare a fi lene este epuizare. • de multe ori, ceea ce pare a fi impotrivire este doar lipsa de claritate. DIRECTIONATI CALARETUL Capitolul 2: Gasiti partea buna a lucrurilor Cum poti reduce malnutritia copiilor cauzata de saracie intr-un sat in care saracia nu avea sa dispara prea curand? Jerry Sternin care lucra pentru organizatia Salvati Copiii si-a pus aceasta intrebare in 1990 cand a fost trimis in Vietnam pentru a combate malnutritia in randul copiilor. Rezultatele schimbarii determinate de el au fost uimitoare, desi mijloacele de care a dispus au fost minime. Tot aici vom vedea de ce terapia axata pe solutii este mai eficienta decat alte tipuri de terapie folosite de psihologi, si cum a salvat psihologul John Murphy un elev de la a fi trimis la o scoala pentru copii cu probleme cu ajutorul ei. In plus, vei descoperi o caracteristica destul de bizara a perceptiei umane, care ne impiedica de cele mai mule ori sa ne schimbam in bine, dar si reversul ei, care ne ofera mult mai multe sanse de succes. Capitolul 3: Planificati mutarile cruciale Paralizia provocata de analiza este cat se poate de reala. Ea ne impiedica sa luam decizii cand avem prea multe optiuni. De aceea, un pas important spre realizarea schimbarii este planificarea mutarilor cruciale. Autorii exemplifica ce inseamna mai exact acest lucru printr-un studiu de caz relevant referitor la modul cum a reusit presedintele brazilian Fernando Henrique Cardoso sa privatizeze caile ferate din Brazilia si sa le transforme intr-o institutie profitabila. Sectiunile practice ale audiobookului se numesc CLINICI, iar in cadrul lor veti intalni exercitii pe care sa le rezolvati singuri pentru a aplica ceea ce ati ascultat. Autorii va vor dezvalui si modul in care au fost rezolvate acele situatii in realitate. Veti vedea astfel cum pot renaste orase, cum se pot schimba simplu si eficient proastele obiceiuri alimentare si chiar cum agresorii de copii se pot indrepta facand mici schimbari atent gandite. Capitolul 4: Indicati destinatia Cand avem in fata o destinatie care arata grozav, mai mult ca sigur ca vom face toate eforturile pentru a ajunge la ea. De aceea, cand vine vorba de schimbare, o destinatie atractiva poate insemna totul. Vom vedea aici cum destinatia grozava propusa unor copii de clasa I (in mare parte analfabeti), i-a motivat pe acestia sa evolueze in doar un an la nivelul unor copii de clasa a III-a sau cum ideea ca pacientele bolnave de cancer la san sa poata face toate investigatiile si tratamentele necesare intr-un singur loc, a ajutat-o pe Laura Esserman sa revolutioneze metoda de diagnostic si tratament a cancerului la san. Tot aici vei gasi si alte exemple relevante de schimbari majore realizate in mare parte datorita faptului ca oamenilor li s-au propus destinatii promitatoare pe care ei insisi au dorit sa le atinga. MOTIVATI ELEFANTUL Capitolul 5: Gasiti sentimentul Lanturile de magazine americane Target se zbateau in anonimat in 1992, aflandu-se departe de competitorii lor Kmart si Wal-Mart. In momentul in care Robyn Waters, fosta angajata Versace s-a alaturat companiei si si-a convins colegii sa faca mici schimbari la hainele comercializate, o mare schimbare s-a produs la nivelul intregii companii. Modul ei de a actiona dupa formula VEDEM-SIMTIM-SCHIMBAM, s-a dovedit a fi o modalitate eficienta de a determina schimbarea nu numai la nivelul Target, ci in general, la nivelul marilor companii. Tot aici o cunoastem si pe Pam Omidyar, fondatoarea HopeLab, care a generat o schimbare majora in ceea ce priveste comportamentul adolescentilor bolnavi de cancer, folosindu-se de emotiile acestora. Ea a gasit o modalitate perfect adaptata acestei generatii pentru a-i ajuta pe adolescenti sa inteleaga de ce este atat de important pentru ei sa isi respecte cu strictete tratamentul. Ca urmare a metodei inventate de ea, mult mai putini adolescenti au fost expusi ulterior riscului de recidiva. Aceste cazuri si altele prezentate in aceasta sectiune ne conduc destul de usor la concluzia ca: emotia este cea care-l motiveaza pe elefant, prin urmare, atunci cand luptam pentru schimbare, trebuie sa gasim sentimentul. Vom vedea tot aici ca "platforma in flacari" (frica) nu este o metoda eficienta cand vine vorba de schimbare. Capitolul 6: Micsorati schimbarea
Avem nevoie de victorii rapide care sa ne entuziasmeze. Fiindca entuziasmul este extrem de important atunci cand vine vorba de schimbare. Elefantul se hraneste cu el pentru a-si pastra motivatia si determinarea. De aceea, e important sa vedem rezultate rapid. O promisiune indepartata nu prea ne este de ajutor atunci cand vrem sa slabim, sa ne achitam datoriile sau sa facem curatenie generala in toata casa. In schimb, daca ne propunem obiective realizabile (achitarea celei mai mici datorii, scaderea in greutate cu jumatate de kilogram, etc) pe care sa le atingem usor, vom fi mult mai motivati si determinati sa depunem eforturi constant pentru realizarea unor obiective din ce in ce mai mari. Studiile de caz din acest capitol te vor convinge cat de importante sunt micile victorii pentru a reusi sa infaptuim schimbari majore. Capitolul 7: Ajutati-va oamenii sa se dezvolte Atunci cand oamenilor li se insufla sentimentul de valoare, atunci cand apelezi la identitatea lor pentru a-i face partasi la o cauza, acestia vor fi capabili in mod sigur de schimbari majore. Cei doi autori, ne arata aici cum, apelul la identitate a facut posibile: salvarea unor pasari de la extinctie, o mai buna retentie a personalului unui spital si chiar dezvoltarea infloritoare a unei afaceri. Tot aici, cei doi autori pun in balanta mentalitatea flexibila si mentalitatea rigida si te vor convinge sa abordezi pe viitor tipul de mentalitate care te va conduce intotdeauna spre castig. Studiile de caz din domeniul educatiei, al afacerilor si al medicinei, vorbesc de la sine despre puterea mentalitatii flexibile. Deslusim astfel noi mecanisme ale schimbarii, observand ca sentimentele sunt sursa motivatiei si ca doar cunoasterea nu este suficienta pentru a motiva schimbarea. Asta pentru ca motivatia depinde si de incredere. Elefantul trebuie sa creada ca este capabil sa duca schimbarea pana la capat. MODELATI DRUMUL Capitolul 8: Modificati usor mediul Modificarea usoara a mediului urmareste sa faca comportamentele corecte un pic mai usoare si sa faca comportamentele gresite un pic mai dificile. Asta pentru ca, de multe ori, ceea ce pare a fi o problema care tine de firea oamenilor este de fapt o problema de circumstante. Vom vedea asadar cum, un profesor reuseste sa ii corecteze pe cei doi elevi care intarzie mereu la ora, doar printr-o mica modificare facuta in clasa; cum asistentele unui spital fac mai putine erori la pregatirea medicatiei datorita unei mici schimbari in mediul de lucru; cum numarul accidentelor aviatice s-a micsorat printr-o mica schimbare facuta la bordul avioanelor sau cum anumite proiecte pot avansa mult mai rapid cu ajutorul unei tehnici incredibil de simple. Descoperiti si alte astfel de exemple pe parcursul acestui capitol extrem de interesant, care arata ca, uneori e suficient sa schimbi mediul pentru a reusi sa schimbi un comportament gresit. Capitolul 9: Claditi obiceiuri Cum ne formam un nou obicei? O intrebare banala, la care fiecare dintre noi poate oferi un raspuns diferit. Fratii Chip si Dan Heath sunt de parere ca, rolul declansatorului in formarea unui obicei nou este esential. Studiile de caz din acest capitol vor exemplifica acest lucru, dar si cat de eficiente sunt banalele liste de verificare. Tot aici vom vedea cum mediul joaca un rol definitoriu in formarea de noi obiceiuri sau in abandonarea proastelor obiceiuri precum consumul de droguri. Cercetarile confirma lucrul acesta. Conform unui studiu despre oamenii care au facut schimbari in viata, 36% dintre schimbarile incununate de succes au fost asociate cu mutarea intr-un loc nou si doar 13% dintre schimbarile care au esuat au presupus o mutare. Capitolul 10: Recurgeti la forta grupului Comportamentele sunt contagioase. Imitam comportamentele celorlalti, indiferent daca suntem sau nu constienti de asta. Asa ca, daca vreti sa schimbati lucrurile, trebuie sa fiti foarte atenti la semnalele sociale, pentru ca acestea pot sa garanteze succesul unui efort de schimbare sau pot la fel de bine sa-l condamne la esec. In acest capitol vom vedea asadar cum comportamentele sunt contagioase atat la nivel individual, cat si la nivel de grup si chiar de societate si ne vom reaminti de Eroarea Fundamentala de Atributie: tendinta noastra de a pune comportamentele pe seama personalitatii oamenilor, nu pe seama situatiei in care se gasesc ei. In plus vom vedea cum poate avea castig de cauza schimbarea, atunci cand intra in conflict cu traditia, un aspect foarte important pentru toti cei care doresc sa genereze schimbare la nivel organizational. Capitolul 11: Continuati schimbarea
In acest capitol vom invata sa implementam schimbarea in stilul dresorilor de animale exotice care le invata pe acestea (intr-un mod foarte eficient) diferite comportamente umane. In plus, vom deveni constienti de efectul simplei expuneri, care spune ca, cu cat interactionam mai mult cu un lucru, cu atat ne place mai mult. In finalul audiobookului, cei doi autori au formulat cateva recomandari care iti vor prinde bine in cazul in care vei incerca un program de schimbare, dar te vei lovi de diferite dificultati pe parcurs. Tot aici vei gasi si cateva recomandari de lecturi suplimentare care te vor pregati mai bine pentru viitoarele schimbari. Insa indiferent daca te vei hotari sa te schimbi tu insuti sau pe altcineva, retine ca schimbarea urmeaza intotdeauna acelasi tipar: Atunci cand schimbarea reuseste sa se produca, ea are tendinta sa urmeze un tipar. Oamenii care fac schimbari au instructiuni clare, sunt puternic motivati si au un mediu care-i sustine. Cu alte cuvinte, atunci cand schimbarea reuseste, reuseste deoarece calaretul, elefantul si drumul s-au pus de acord si o sustin la unison. Respecta tiparul si celebreaza schimbarea!