Jocurile privatizarii - Adrian N. Ionescu
Descriere
Adeseori in existenta sa, piata de capital din Romania a semanat cu Ciuleandra, pe care toata lumea o lua la dans, dar nimeni nu o lua de nevasta. Conform logicii dintr-o anumita perioada, Bursa era buna de aratat, ca «sa ne impaunam» cu ea, sa dam bine in diverse poze internationale- Sergiu Oprescu A-i acuza ca au vrut sa construiasca Bursa din Romania ar insemna sa li se exagereze meritele. Sa zicem ca aveau un grad de simpatie pentru institutie(...). Nici in momentul de fata, cand avem bursa de peste 20 de ani, piata nu sta pe propriile picioare, iar marile evenimente ale pietei inca le constituie listarile statului.- Septimiu Stoica Nu au vrut o Bursa puternica! Nu stie toata lumea?! Ce i-ar fi impiedicat?! Dar nu au vrut, si nu neaparat din ratiuni economice- Stere Farmache Fragment din cartea "Jocurile privatizarii" de Adrian N. Ionescu "Dacia Automobile Pitesti La 15 septembrie 1997 se faceau primele tranzactii cu actiuni cu simbolul DAC, de la Dacia Automobile Pitesti. Doi ani mai tarziu, Renault cumpara pachetul de 51% din actiunile companiei. Il intreb pe Mihai Chisu ce s-a intamplat cu Dacia. „Ei, nu s-a intimplat nimic. A crescut si s-a delistat!" imi raspunde brokerul, doar aparent in doi peri. Apoi revine, ca un boxer: „iti dai seama ce ar fi insemnat sa fie acum Dacia la Bursa, cel mai mare exportator, cel mai mare..." Delistarea Dacia a fost una dintre cele mai mari pierderi ale Bursei. Cu toate ca, deja din 2002, numai 17 actionari aveau aproape 96% din actiuni. La 23 ianuarie 2003, CNVM aviza anuntul de preluare a Dacia Pitesti de catre Grupul Renault, care mai avea de cumparat 7,289G din actiunile DAC, adica aproape 513 milioane de actiuni, la pretui ridicol de mic de 1,2 lei vechi/actiune, incomparabil cu pretul calculat de evaluatorul independent cu metoda activului net, dupa standardele internationale de contabilitate, care era de 810 lei/actiune. Statul francez avea, la 1 decembrie, 25,9 din actiunile Renautt S.A. De ce a rapit Dacia de la Bursa? Desigur, ca sa nu aiba batai de cap cu actionarii minoritari, intr-o campanie de restructurare si de relansare care nu putea fi decat dramatica pentru multi. Si fericita pentru ceilalti. Ca sa cumpere pachetul majoritar de la Dacia, francezii cerusera facilitati fiscale impresionante, inacceptabile in conditii normale de negociere. Dar guvernele Romaniei nu s-au regasit mai deloc in pozitii de negociere favorabile. Dacia inregistrase, in 2002, o cifra de afaceri de 9263 miliarde de lei vechi (echivalentul a 297 miloioane de euro) si pierderi de aproape o treime din venituri (de 3.003 miliarde de lei vechi, adica de 96 milioane de euro). Dupa oferta de preluare, Renault a ajuns la o detinere de aproape 98%. In 22 iulie 2003, CNVM aproba retragerea de pe piata a Dacia Pitesti (DAC), Renault reusind sa scoata complet compania de sub privirile prea curioase ale publicului. "