Caietul invatatorului - Silvia Marinescu
Descriere
Lucrarea este un instrument eficient de lucru si o componenta de baza a portofoliului profesional. Portofoliul invatatorului reuneste, intr-o forma sistematizata, o multitudine de documente, alcatuindu-se ca un demers logic care sa dea coerenta necesara activitatii didactice, sa organizeze si sa gestioneze corect practica educationala, sa armonizeze multiple influente si domenii educative. Un asemenea portofoliu poate fi privit si ca o lunga „acolada" de materiale care obliga la fetisizarea hartiilor scrise, meticulos incopciate in dosare, un nedrept esafod pentru activitatea didactica, in esenta spontana, creativa si irepetabila. Talentul pedagogic, imaginatia si improvizatia nu sunt insa in masura sa minimalizeze sau sa respinga utilitatea intocmirii si aplicarii unor instrumente de lucru care sa ofere suport si consistenta unui bun practician in materie de educatie. O abordare echilibrata a necesitatii efortului de a intocmi un portofoliu bine structurat trebuie sa derive din convingerea ca acesta poate fi o oglinda in care se reflecta activitatea didactica, o cerinta necesara, un semn peremptoriu de seriozitate, exigenta si competenta profesionala. Pornind de la aceste considerente, „Caietui invatatorului — instrument eficient de lucru si componenta de baza a portofoliului profesional" isi propune tocmai sa reu-neasca, sa ordoneze si sa simplifice materiale necesare in activitatea educativa, astfel incat adunate intr-un tot unitar sa-si dovedeasca utilitatea si eficienta. Din cuprins: Cuvant inainte; Portofoliul invatatorului; Fisa personala a invatatorului; Fisa de autoevaluare a activitatii Capitolul I. COLECTIVUL DE ELEVLAI CLASEI 1. Tabel nominal cu elevii clasei si datele personale ale acestora 2. Planuri-cadru de invatamant pentru clasele I.-IV 3. Structura anului scolar 4. Orarul clasei 5. Organizarea colectivului de elevi I. Responsabilit atile elevilor in colectiv 2. Prelucrarea regulamentelor scolare 6. Rezultate obtinute de elevi i. Situatia la ifivatatura 2. Situatia statistica anuala (invatatura si miscarea elevilor) 3. Elevi cu rezultate deosebite 4. Sanctiuni aplicate elevilor 7. Caracterizarea psihosociala a colectivului de elevi ai clasei Capitolul II. COLABORAREA CU FAMILIILE ELEVILOR 1. Comitetul de parinti al clasei 2. Activitati de colaborare cu familiile elevilor 3. Planificarea intalnirilor cu parintii 4. Graficul consultatiilor individuale cu familiile elevilor 5. Procese-verbale de sedinta in cadrul comitetului de parinti/ consiliului reprezentativ al parintilor/asociatiei de parinti Capitolul III. COLABORAREA CU ALTI FACTORI IMPLICATI IN PROCESUL INSTRUCTIV-EDUCATIV 1.. Tabel nominal cu alte cadre didactice implicate in procesul instructiv-educativ 2. Activitati de colaborare cu colectivul de cadre didactice 3. Componenta consiliului clasei 4. Proces-verbal de sedinta a consiliului clasei 5. Program de activitati in cadrul Comisiei metodice Capitolul IV. FISE DE CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICA A ELEVULUI ANEXE Anexa nr. 1. Sugestii de proiectare a diverselor tipuri de activitati educative A. Proiect de lectie de consiliere si orŢientare B. Proiect de activitate educativa cultural-artistica (proiect de animatie) C. Proiect de parteneriat educativ D. Proiect de excursie scolara E. Proiect de lectorat cu parintii elevilor Anexa nr. 2. Procedura de elaborare a ofertei de curs optional si de avizare a programei A. Etapele de elaborare a programei B. Fisa de avizare a programei pentru optional/CDS Anexa nr. 3. Repere privind organizarea si desfasurarea activitatii Comisiilor metodice ale invatatorilor A. Portofoliul comisiei metodice — invatamant primar B. Raport de analiza al responsabilului Comisiei metodice a invatatorilor C. Fisa de observare/asistenta/interasistenta a lectiei D. Chestionar aplicat membrilor Comisiei metodice Anexa nr. 4. Modele de instiintari in scris adresate familiei elevului A. Scrisoare de felicitare B. instiintare cu privire la situatia scolara a elevului C. Invitatie la scoala — consultare individuala D. Convocare la sedinta/lectoratul cu parintii Capitolul V. CADRUL LEGISLATIV SPECIFIC