Receptarea romanului Baltagul. Repere didactice (Elena Tatiana Dalcu Nastase)

Receptarea romanului Baltagul. Repere didactice (Elena Tatiana Dalcu Nastase)

Editura
An publicare
2016
Nr. Pagini
70
ISBN
9786065836242

Descriere

      Lucrarea de fata isi propune sa demonstreze eficienta pe care o au metodele activ-participative in procesul de instruire, plecand de la faptul ca didactica actuala pune accentul pe mobilurile interne (curiozitate, dorinta de a investiga) si pe activitatea din proprie initiativa a elevilor. in consecinta, se acorda prioritate utilizarii unor metode prin care se stimuleaza prelucrarea si sistematizarea informatiilor, producerea de idei originale, reflectia personala.      Am ales sa scriu aceasta lucrare din dorinta de a-i face si pe altii, dar mai ales pe elevi, partasi la bucuria folosul spiritual al acestui mod de a-l citi pe Sadoveanu, fara ca el sa excluda oricare altul. (Autoarea)      Fragment din volum:       „6. RECEPTAREA TEXTULUI EPIC SADOVENIAN "BALTAGUL"        Textul epic este, pentru elevul de gimnaziu, mai atractiv decat cel liric. Elevul traieste mai intens si mai rapid textul epic. Calatoria in lumea epica sadoveniana le ofera elevilor posibilitatea sa prelungeasca, sa intregeasca limitarea intalnita in realitate, este realizata cu costuri putine, dar ofera mari satisfactii.     Apar, in opera epica, fictiunea, personajele, conflictele pe care, uneori, le intalnesc in viata de zi cu zi. Elevul are posibilitatea sa reconstruiasca lumea deoarece „contine modele de articulare semnificata a evenimentelor, tipare din perspectiva carora putem intelege si judeca lumea reala". (vezi 51b, p. 50).     Receptarea textelor literare implica mai multe etape, de la prezentarea textului (prin lectura initiala) pana la interpretarea ampla prin procedee ale comentariului literar. La clasa se folosesc lectiile de receptare - invatare pe teme, in unitati variabile, pe parcursul studierii unui text, realizandu-se circuitul invatarii, insusirea de noi cunostinte, consolidarea si sistematizarea, formarea de priceperi si deprinderi, exersarea creativitatii, evaluarea cunostintelor, priceperilor si deprinderilor.     Receptarea propusa include serii de sarcini - probleme mai mici, subordonate sarcinilor majore ale receptarii. Odata cu precizarea sarcinilor, voi indica modul rezolvarii lor, mijloacele de invatare si formele de organizare a activitatii.     Romanul "Baltagul" se studiaza in clasa a VIII-a. Chiar din prima ora profesorul poate oferi planul studierii acestei opere:     • Lectura expresiva/ Lectura pe roluri,     • Citirea explicativa. Prezentarea actiunii, a subiectului,     • Rezumatul naratiunii / romanului,     • Caracterizarea personajului / personajelor,      • Interpretarea textului (teme de reflectie ),     • "Baltagul" — roman.     La momentul „captarea atentiei" profesorul poate propune citirea unui fragment din balada „Miorita" si a motto-ului ales de Sadoveanu pentru romanul "Baltagul". In momentul convorbirii pregatitoare elevii vor prezenta fisele cu informatii despre autor si apoi se pot realiza cateva exercitii-joc de tipul biografiilor trucate."

Pe aceeași temă