Mineiul pe aprilie
Descriere
Reeditarea si diortosirea cartilor de cult a reprezentat dintotdeauna pentru Biserica Ortodoxa Romana o preocupare de capatai, data fiind importanta lor pentru nevoile spirituale ale credinciosilor, care gasesc, in slujbele Sfintilor, noi intelesuri ale lucrarii harului dumnezeiesc, dar si noi cantari de preamarire a lui Dumnezeu si de cinstire a Sfintilor Lui. Editia de fata a Mineiului pe Aprilie, ca de altfel toate editiile recente ale Mineielor, a avut in vedere introducerea Slujbelor Sfintilor Romani: Sfantul Mucenic Sava de la Buzau (12 aprilie). Sfantul Ierarh Pahomie de la Gledin, episcopul Romanului (14 aprilie). Sfantul Ierarh Iosif Marturisitorul din Maramures (24 aprilie) si Sfantul Cuvios Vasile de la Poiana Marului (25 aprilie). O atentie deosebita a fost acordata Slujbei Sfantului Ierarh Simion Stefan, mitropolitul Transilvaniei (24 aprilie), care a fost inclusa in cadrul Slujbei Sfintilor Ierarhi Ilie Iorest si Sava Brancovici, mitropolitii Transilvaniei, deja prezenta in editia din 1977 a Mineiului pe Aprilie, alcatuind astfel o singura slujba (dupa modelul Slujbei Sfintilor Trei Ierarhi). Au fost introduse, de asemenea, Sinaxarele la Sfintii Romani carora nu li s-a alcatuit inca slujba: Sfantul Sfintit Mucenic Irineu, episcop de Sirmium (6 aprilie). Sfantul Ierarh Teotim, episcopul Tomisului (20 aprilie) si Sfintii Mucenici Chiril, Chindeu si Tasie din Axiopolis (26 aprilie). Sinaxarul Sfintilor Mucenici Maxim, Cvintilian si Dadas din Ozovia (28 aprilie), care aparea in ziua de 13 aprilie a fost inlaturat, de vreme ce il regasim intr-o forma mai dezvoltata si in ziua de 28 aprilie, zi in care pomenirea lor a fost stabilita de Sfantul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romane. Completarea tuturor slujbelor din aceasta luna, tinand cont ca ele pot cadea atat in perioada Triodului cat si in perioada Penticostarului, clarificarea indicatiilor tipiconale, adesea nu foarte exacte, a constituit o prioritate a acestei noi editii a Mineiului pe Aprilie. Corectarea limbajului, a datelor istorice si a numelor cuprinse in special in Sinaxare, introducerea trimiterilor biblice la versetele preluate din Sfanta Scriptura, sunt doar cateva dintre indreptarile care caracterizeaza aceasta noua editie. Ca text de baza a fost folosit textul tiparit la Bucuresti, la Editura Institutului Biblic si de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romane, in anul 1977, precum si alte editii mai vechi ale Mineiului pe Aprilie, in limba romana (Buda, 1804 si Ramnic, 1780), pentru a reintroduce in special unele stihiri ale Nascatoarei de Dumnezeu, dar si troparele exacte, neindicate in editiile precedente. La sfarsitul cartii au fost incluse necesarele "invataturi de Tipic”, preluate din ultima editie a Triodului (Bucuresti, 2010). Asadar, reeditarea Mineiului pe Aprilie reprezinta, pe de o parte, un fapt imbucurator si de o reala utilitate pentru Biserica noastra, iar pe de alta, implinirea unei cerinte indelung asteptate de sfintitii slujitori si de credinciosi.