Diavolul si ucenicul sau: Nae Ionescu, Mihail Sebastian. Editia a III-a - Marta Petreu

Diavolul si ucenicul sau: Nae Ionescu, Mihail Sebastian. Editia a III-a - Marta Petreu

Descriere

Centrata pe publicistica politica a lui Sebastian si pe psihologia tinarului scriitor – ce l-a fixat afectiv, ca pe-o iedera, de Nae Ionescu si de Eliade –, cartea examineaza rolul pe care l-a avut Nae Ionescu in formarea discipolului sau si cit de tare a fost influentat invatacelul de ideile politice si filosofice ale maestrului. De pe urma acestei cercetari, facute in presa anilor 1927-1936, autoarea demonstreaza ca Mihail Sebastian a fost (ca mai tirziu Cioran, Eliade, Noica s.a.) un reprezentant al aripii de extrema dreapta a generatiei sale, generatia ’27. Fragment din lucrarea Diavolul si ucenicul sau: Nae Ionescu-Mihail Sebastian de Marta Pet "„Aspiratia — de origine luminista — spre invatamintul generalizat, spre accesul neingradit la scoala si cultura nu a gasit, asadar, un partizan in Sebastian. Fapt uimitor, daca ne gindim ca, prin evreitate, apartinea „poporului cartii" sau ca debutul tulburarilor antisemite in Romania intregita e.a produs, in 1922, sub pretextul accesului nelimitat al evreilor in universitati. Or, in publicistica sa de pina in ianuarie 1934, Sebastian, sustinind numarul inchis sau limitat, numerus clausus de scolarizati, se intilneste cu pozitia antisemitilor, care cereau restrictionarea accesului evreilor in scolile superioare romanesti. A.C. Popovici, la inceputul secolului al XX-lea, apoi antisemitii (de la A.C. Cuza la legionari), in epoca interbelica, au sustinut acelasi lucru, dar pe criteriul de rasa. Sebastian, repet, nu a indicat criteriul dupa care sa fie Iimitat accesul la invatamint, multumindu-se sa ceara categorica lui ingradire. (In exact aceiasi ani, ca democrat de stinga, Vinea cerea, dimpotriva, cultura, studenti care invata carte, si arata explicit ca nu reducerea numarului de scolari si studenti este solutia somajului intelectual: „...guvernul este preocupat de problema somajului intelectual. Si ni se ofera, ca o solutie, reducerea numarului studentimii, ceea ee implica, desigur, restringerea invatamintului secundar si o multime de alte masuri de intuneric [...]. Un asemenea program nu poate fi al unui partid care se pretinde democratic.”

Pe aceeași temă

Marta Petreu