Emotiile induse de muzica. Corelate psihofiziologice si diferente interindividuale - Rodica Baltes
Descriere
Descriere Autoarea aduce dovezi experimentale riguroase pentru a raspunde la aceste intrebari, folosind metode psihofiziologice in designuri de cercetare ingenioase, aplicate atat in laborator, cat si in sala de spectacol. Studiul "de teren" cuprins in aceasta carte este cu atat mai interesant cu cat autoarea a fost protagonista spectacolului Madama Butterfly, in pauzele caruia s-au facut masuratorile psihologice pe un esantion de spectatori. Muzica, stimulii muzicali, genereaza cele mai intense, cele mai diverse si cele mai multe emotii pe o unitate de timp. Niciun alt stimul (verbal, imagistic, semantic etc.) nu are un astfel de potential. De aceea, stimulii muzicali se constituie intr-un adevarat cod de reprezentare a emotiilor - mult mai adecvat decat codurile imagistice, verbale sau semantice si mult mai congruent cu organizarea sistemului nostru mintal, pe dubla axa a experientei si ratiunii - si reprezinta cel mai eficient stimul evocator de reactii emotionale. Cartea ilustreaza foarte elocvent anvergura teoretica si metodologica pe care o are psihologia cognitiva a muzicii. Cu un accent asupra muzicii de opera (afinitate care se leaga de cariera de solist de opera a autoarei), cercetarile incluse in aceasta carte investigheaza original cateva aspecte interesante ale emotiilor induse de muzica. Cuprins Emotiile si muzica. Definitii, perspective si teorii ale emotiilor induse de muzica Emotii induse de muzica de opera. Efecte psihofiziologice ale muzicii, scenariului si jocului scenic Studiu de teren asupra emotiilor muzicale la un spectacol de opera live. Diferente interindividuale in empatie si imagerie vizuala Spatiul afectiv si o comparatie a emotiilor induse de muzica intre muzicieni si non-muzicieni, in cazul Anotimpurilor lui Vivaldi Manipularea empatiei cognitive influenteaza emotiile induse de muzica si corelatele fiziologice ale acestora Concluzii si discutii finale