Cele zece mari puteri cosmice - Dasa Mahavidya
Descriere
Lucrarea de fata este deja clasica printre cautatorii caii spirituale tantrice. Servindu-se de cuvintele unor mari intelepti contemporani ai Indiei, precum Sri Aurobindo sau Sri Kapali Sastriar – care i-a si influentat profund viata –, dar si de citate din scripturile intelepciunii vedice si tantrice, autorul ei, S. Shankaranarayanan ne introduce intr-o invatatura centrala a tantrismului hindus, cea legata de cele Zece Mari Cai de Cunoastere a lui Dumnezeu (dasa mahavidya), personificate prin zece divinitati cardinale. Departe de a fi doar un text descriptiv, cartea „Cele Zece Mari Puteri Cosmice” ne ofera atat intelegerea dinamicii acestor realitati in si in afara noastra, cat si modalitati practice puternice de conectare cu acestea la modul meditativ. Din acest punct de vedere cititorul are acces la unul dintre cele mai complete si generoase – la modul operativ – manuale de acest fel accesibile occidentalului. In varful acestei structuri piramidale care este cosmosul, cuprinzand mai multe niveluri de constiinta, tot mai elevate, pe culmea acestor nenumarate niveluri si planuri de existenta, exista anumite zeitati cardinale, multiple fatete ale Adevarului Unic, Divinitatea Suprema ce ii corespunde lui Brahman din Upanisade. Practicile spirituale care conduc la asemenea Zeitati principale poarta numele de mahavidya, marile cai ale practicii spirituale. - S. Shankaranarayanan Frumusetea zadarnica a lumii oglindeste desfatarea lui Dumnezeu; Zambetul acelui extaz e tainic pretutindeni; El curge in adierea vantului, in seva copacului, Splendoarea lui multicolora infloreste in frunze si flori. - Sri Aurobindo – Savitri; final la Kamalatmika Vidya Fiecare mahavidya este o functiune cosmica specifica si fiecare conduce catre o realizare specifica a Realitatii Unice. Puterea lui Kali, forta sonora a lui Tara, frumusetea si beatitudinea lui Sundari, viziunea atotcuprinzatoare a lui Bhuvanesvari, farmecul stralucitor a lui Bhairavi, forta extraordinara a lui Chinnamasta, inertia tacuta a lui Dhumavati, puterea paralizanta a lui Bagalamukhi, jocul expresiv al lui Matangi, intelegerea si armonia lui Kamalatmika sunt diferitele caracteristici [si] manifestarile distincte ale Constiintei Supreme ce au facut posibila aceasta creatie. Tantra spune ca Realitatea Suprema poate fi realizata prin intermediul acestor ipostaze diferite. - S. Shankarnarayanan