Elemente de didactica a activitatilor de educare a limbajului - Angelica Hobjila
Descriere
Copilul in fata educatorului... Educatorul in fata misiunii sale de a deschide copilul catre lumea (auto)comunicarii... Nota de autor : Generatiile sunt mereu altfel, contextul in care se nasc, se dezvolta, isi proiecteaza visurile este mereu altul, lumea in care traiesc este in schimbare, isi redimensioneaza din valori, din dominante... Lucrarea de fata se constituie intr-o incercare de deschidere, poate de nuantare a perspectivei viitorilor/actualilor educatori, prin ilustrarea unora dintre reperele teoretice si aplicative care defines/individualizeaza activitatile de educare a limbajului in etapa prescolaritatii. Context si contextualizare. Comunicare si autocomunicare... „Desenul meu nu infatisa o palarie. infatisa un sarpe boa care mistuia un elefant. Am desenat atunci sarpele boa pe dinauntru, pentru ca astfel sa poata pricepe si oamenii mari. Ei au intotdeauna nevoie de lamuriri. [...] Oamenii mari nu pricep singuri nimic, niciodata, si e obositor pentru copii sa le dea intruna lamuriri peste lamuriri. " (Antoine de Saint-Exupfty) Din cuprins: a—Š Perspective asupra comunicarii; a—Š Etapa prescolaritatii - premise psihopedagogice; a—Š Continuturi valorificate in activitatile de educare a limbajului in invatamantul prescolar; a—Š Metode si procedee valorificabile in activitatile de educare a limbajului in ciclul prescolar; a—Š Didactica textului nonliterar Avand ca premisa o abordare nuantata - prin raportare la specificul prescolaritatii - a (auto)comunicarii si a coordonatelor "educarii" acesteia, lucrarea se constituie, pe de o parte, intr-o incercare de deschidere/redimensionare a perspectivei viitorilor/actualilor educatori - prin ilustrarea unora dintre reperele teoretice si aplicative care definesc si individualizeaza activitatile de educare a limbajului la nivel preprimar. Prin maniera prezentarii/delimitarii diferitelor continuturi abordabile in etapa prescolaritatii, ca si prin sugestiile de ordin didactic asociate acestora, lucrarea poate reprezenta un punct de plecare in pregatirea studentilor specializarii Pedagogia invatamantului primar si prescolar, precum si un reper in formarea continua a cadrelor didactice care profeseaza la acest nivel. Cartea se constituie intr-o elaborata prezentare a celor mai importante categorii implicate in intelegerea si explicarea activitatilor ce tin de educarea limbajului din perspectiva didactica, aplicata la etapa prescolara. Lucrarea este bine structurata, concisa, cu resurse si sugestii bibliografice (atat la sfarsitul fiecarui capitol, cat si la finalul cartii) ce indica o atenta analiza a subiectului luat in atentie. De asemenea, este de remarcat grija pentru delimitari si definitii, discutarea unor teme cheie ale didacticii, precum idealuri, obiective, metode, mijloace, evaluare etc., prezenta tipologiilor. Prezentarea foarte concentrata, succinta se va remarca in cadrul literaturii de specialitate, constituindu-se intr-un ghid util in aceasta problematica, in special pentru profesori, metodisti, educatori.