Trixy Checais - Cartografia zborului - Gina Serbanescu

Trixy Checais - Cartografia zborului - Gina Serbanescu

Editura
An publicare
2015
Nr. Pagini
138
ISBN
9786067113259

Descriere

    „La dansul real al lui Trixy Checais nu vom avea acces, intocmai cum ne va ramane intotdeauna ascuns dansul lui Nijinski. Exista probabil o logica a firii, prin care ceea ce are rol fondator in cadrul unei arte trebuie sa ramana invaluit. Poate daca noi cei de azi, care resimtim uneori cu un anumit orgoliu faptul ca suntem martorii unei evolutii incontestabile a artei coregrafice, am asista la dansul de acum mai bine de 6 decenii al lui Trixy Checais, am avea sentimentul ca privim direct in soare. Redescoperirea lui Trixy Checais ne dezvaluie faptul ca a existat in istoria dansului de la noi un creator de limbaj coregrafic imposibil de imitat si care va putea servi ca sursa de inspiratie numai prin misterul pe care il genereaza si numai prin modul in care noi incercam sa coregrafiem cu imaginatia ceea ce transpare pana la noi din memoria celor care l-au cunoscut si din fragmentele sale de lume la care ne e permis sa avem acces.” (Gina Serbanescu)     CUPRINS:   • PROLOG. ARIPI INTR-UN „SERTAR" • GENEALOGIA UNUI ZBOR (INCA) NEFRANT • CAREUL DE ASI AL INCEPUTURILOR: HARALD-SYBILLE-FLORIA-IRIS   • UN „ARCAS AL SFERELOR" LA OPERA ROMANA DIN BUCURESTI • O REVOLUTIE ARTISTICA LA TIMISOARA • INTERLUDIU. UN INTERVIU (IMAGINAR) CU TRIXY CHECAIS • „L-AM SIMTIT PE BUNICUL MEU CA FIIND TOT TIMPUL PREZENT. TRIXY IN CONTRE-JOUR" UN DIALOG CU ANA MARIA CRISAN, NEPOATA ARTISTULUI • EXILUL DIN SUFLET   • AMPRENTE PE ALTE ARIPI. TRIXY SI MIRIAM • EPILOG - FRAGMENT DE ZBOR • ILUSTRATII      Fragment din volum:    "O REVOLUTIE ARTISTICA LA TIMISOARA       Din pacate, suspiciuni si vanitati ridicole m-au lovit nemeritat. Cand am revenit, dupa o absenta de doi ani, am inteles ca ceva s-a naruit iremediabil. Din 1954 am fost numit maestru de balet la Opera din Timisoara. (Trixy Checais)     Va parea, poate, dezamagitor faptul ca aceasta carte nu insista prea mult asupra condamnarii lui Trixy Checais, aspura cauzelor care au condus la indepartarea sa de lumea culturala stralucitoare din care facea parte si pe care o innobila.     Cei doi ani de absenta se refera la condamnarea la munca silnica la Canalul Dunare Marea Neagra. Nu inseamna ca nu am cercetat, ca nu am incercat sa gasesc dovezi clare in dosare care sa ateste ce s-a intamplat realmente. Se pare insa ca, asa cum s-au ascuns marile realizari ale lui Trixy, se ascund si urmele calvarului.     Nu a putut fi gasit un dosar al lui Trixy Checais, el apare mentionat fulgurant in dosarele altora, doar ca existand in zona. Nimic concret, nimic incriminant. Totul fiind doar la nivel de discutie, am preferat sa nu insist asupra calvarului lui Trixy, intr-un fel, cu convingerea ca nici el nu ar fi dorit sa se insiste asupra aspectelor care au condus la indepartarea lui din Opera Romana si ulterior din Opera din Timisoara, dupa ce ispasise deja anii de chin de la Canal. (Voi reveni asupra problemei Canalului si asupra modului in care Trixy se raporta la ea in capitolul despre prezenta lui la Galati.)      Scopul deschis al acestei carti este de a reface traseul lui artistic cu riscul fictionalizarilor care apar inevitabil atunci cand se sterg atatea urme din trecerea unui mare artist prin lume. Tocmai discretia lui Trixy si enormul lui bun-simt ma fac sa scriu si sa consemnez numai ceea ce pot certifica in gradul de autenticiate in care a ajuns la mine."

Pe aceeași temă