Modernitatea ratata. Gandirea fara public si stapanul fara chip - Sorin Borza
Descriere
Capacitatea noastra de a recunoaste ceva ca fiind gandire nu e niciodata independenta de posibilitatea de a folosi acel ceva pentru a justifica si valida modul in care am ales sa ne raportam la lume. Max Weber observa indreptatit aceasta codependenta intre rationalitate (Zweckrationalitàt) si profit. Autoritatea unei interpretari (cea care fundeaza intelegerea) decurge din prezumtia tacita cu privire la indreptatirea unor asteptari pe care urmeaza sa le satisfaca. Lumea in care traim omagiaza rationalitatea normativa dar se conduce ascultand de rationalitatea instrumentala. Gandirea nu e o intelegere fara rest a lumii, ci un proces de transformare negociata a cunoasterii (ca stiinta de a face) in avantaj. Actul de gandire se petrece sub prezumptia unui transfer de putere. Acest transfer sustine autoritatea interpretativa – instrumentul prin care culturile dominante isi impun normele. „Omul gandeste” doar in interiorul unei culturi care ii conditioneaza practic orizontul. Noi recunoastem ceva ca fiind gandire sub presiunea autoritatii interpretative care domina un anumit model cultural. Tocmai din acest motiv marile culturi sunt convergente marilor religii – valorile lor cheie s-au impus traditional si au devenit convingeri care nu suporta nici o contestare publica. CUPRINS: Prefata: Modernitatea — ratiune si desertaciune MODERNITATEA RATATA. Individul-institutie si ratiunea suficienta a corpului politic 1. Fundamentul antropologic al ideilor cu privire la corpul politic. Principiul mitho-sacral al instituirii „stapanului fara chip" 2. Ratarea modernitatii in Occident. Stapanul fara chip si ratiunea suficienta. A GANDI SI A DISPUNE. Gandirea cu public ca fundament al democratiei pretoriene 1. Gandire, interpretare si sincronizare functionala 2. Gandirea si contextul cunoasterii: intelegere si autoritate interpretativa 3. Gandire si conjunctura competitionala in Occident 4. Blocajul umanist. Rationalismul modern si analiza autonomiei subiectului 5. Mecanismele economiei consensului si criza post-sociala. Analiza critica a „gandirii cu public". Complicitate si intimidare simbolica 6. Putem (sau nu) gandi la fel in culturi cu „viteze" diferite? 7. Mai are Gandirea ca sarcina esentiala (in era post-sociala) — cautarea Fiintei? 8. Reductia etica. Prezumptia de continuitate epistemica pe linia platoniciana 9. Este fundamentarea (fixarea temeiului) o conditie sine qua non a Gandirii? 10. Gandirea indreptatita ca act de conformare la norma. Violenta simbolica ca gandire „impotriva" lumii HOMO ETHICUS. Constituirea campului judecatii morale in societatile moderne 1. Nasterea sistemelor morale. (Este judecata morala coextensiva ratiunii?) 2. Conditia temporalitatii si judecata morala 3. Consensul iliberal si campul judecatii morale 4. Gandirea fara public — fundamentul complicitatii „executantilor". Automatul moral. 5. Frica (si suferinta) — limita a campului judecatii morale 6. Dinamica procedurilor de stabilire a diferentelor in campul moral 7. Care este sensul aplicat al expresiei „gandire morala" Index