Manual pentru Limba si literatura romana clasa a V-a, inclusiv varianta digitala - Catalina Popa

Manual pentru Limba si literatura romana clasa a V-a, inclusiv varianta digitala - Catalina Popa

Descriere

Manualul de limba romana clasa a V-a este conceput ca o experienta personala a elevului, acesta fiind participant activ. Elevii sunt pusi in situatia de a citi, de a scrie despre ceea ce citesc, de a vorbi despre ceea ce citesc si scriu. Exercitii de tip PISA-PIRLS.  Textele literare sau nonliterare sunt propuse tinand cont de particularitatile de varsta ale elevilor, raspund intereselor si curiozitatii lor. Scopul este sa trezeasca interesul elevilor pentru lectura. Organizarea lectiilor in secvente asigura: - Reactualizarea cunostintelor; - Abordarea intuitiva a continuturilor; - Explicarea notiunilor si elementelor de teorie noi; - Fixarea cunostintelor; - Dezvoltarea creativitatii.   Manualul contine o colectie impresionanta de texte suport, elevii avand acces la oferta culturala a momentului prin texte din literatura consacrata, cu autori de referinta ai culturii romane (Ionel Teodoreanu, Marin Sorescu, Ana Blandiana, Lucian Blaga, Mihai Eminescu, Alexandru Mitru, Barbu Stefanescu Delavrancea), dar si prin orientarea lecturii spre texte din literatura universala clasica si contemporana (Lewis Caroll, Alice in Tara Minunilor, C.S. Lewis,  Cronicile din Narnia, J. K. Rowling, Harry Potter).   Manualul de limba romana este structurat  pe sapte unitati de invatare cu titluri sugestive pentru tema  generala,  EU SI UNIVERSUL MEU FAMILIAR, care asociaza coerent si logic domeniile de continut: lectura, comunicare orala, redactare, elemente de constructie a comunicarii, elemente de interculturalitate. Ca urmare, studiul disciplinei se deschide cu orientarea elevilor spre cunoastere prin explorarea mediului familial si se continua cu alte spatii identitare - locul natal, cultura locala, regionala, nationala - si cu interferente, similitudini cu alte culturi, civilizatia greco-romana.   Manualul cuprinde si texte informative, tabele, organizatori grafici, grile, care vizeaza dezvoltarea competentelor de selectie si sistematizare a unor informatii, de organizare logica pentru motivatia elevilor in dezvoltarea propriei personalitati.   Fiecare activitate de invatare este structurata in secvente care sa respecte strategiile didactice recomandate de programa scolara. Sectiunile numite Exploreaza!, Exprima-ti parerea!, Aminteste-ti!, Foloseste-ti cunostintele!, Exerseaza!, Dovedeste-ti creativitatea! sunt materializari didactice ale activitatilor de pre-lectura, lectura, post-lectura, de pre-ascultare/redactare, ascultare/redactare, post-ascultare/redactare.   Manualul contine si jocuri didactice asigurand contextul participarii active, individuale, in diada si in grup. Forma de prezentare a textului, a suporturilor vizuale si a resurselor multimedia este atractiva, in acord cu varsta elevilor si cu experienta acestora in spatiul virtual si al tehnologiei informatiei.   Tinand cont de testele tip PISA-PIRLS, exercitiile din manual propun: - Identificarea informatiilor explicit formulate in text; - Realizarea de deductii; - Interpretarea si integrarea informatiilor; - Evaluarea continutului textului. - Prin imbinarea metodelor traditionale si complementare de evaluare, elevul este implicat  in aprecierea propriei performante, asigurand constientizare demersului sau cognitiv si permitand gasirea solutiilor (cu sprijinul cadrului didactic) pentru a-si regla propria invatare.   Manualul de Limba si literatura romana vine in continuarea materialelor INTUITEXT pentru ciclul primar. Manualul de limba romana propune proiecte tematice, derulate in scoala sau in comunitate, individual sau in  grup, care valorifica achizitiile elevilor, stimuleaza  dezvoltarea de valori si atitudini in contexte firesti adaptate  varstei si ofera ocazii  pentru  interevaluare, autoevaluare. Manualul vizeaza dezvoltarea competentelor de comunicare in contexte autentice de viata respectand principiile de transpozitie didactica, logica si coerenta prezentarii continutului disciplinei, sistematizarea notiunilor teoretice, adecvarea la situatii din viata cotidiana a activitatilor practice si a exemplelor.   La fiecare unitate de invatare sunt propuse activitati de recapitulare urmate de o oferta de evaluare, itemii reflectand informatia relevanta care a fost propusa pentru dezvoltarea competentelor din unitatea respectiva.   Probele de evaluare vizeaza implicarea elevului in dezvoltarea competentelor de autoevaluare. Sunt prevazute activitati de autoevaluare prin care elevii sunt orientati sa reflecteze asupra propriei invatari, sa identifice aspectele care necesita ameliorare pentru optimizatea invatarii.   Manualul INTUITEXT se evidentiaza prin originalitatea si corectitudinea stiintifica a tuturor continuturilor prevazute de programa scolara, precum si prin abordarea integrata a celor trei componente ale disciplinei de studiu: componenta lingvistica (pentru uzul eficient al limbii),  cea interrelationala (pentru insertie sociala), cea estetica si culturala (pentru dezvoltarea complexa a personalitatii umane).   Manualul digital: - ofera elevului posibilitatea sa invete in ritmul propriu, urmand un parcurs unic, marcat de posibilitatea revenirilor succesive si de tratarea intr-o ordine aleasa de el insusi a continuturilor abordate. - promoveaza feedbackul imediat, care permite semnalarea rapida a eventualelor erori, ce pot fi astfel corectate in cel mai scurt timp. - promoveaza evaluarea obiectiva, dar si posibilitatea autoevaluarii. - propune metode, tehnici, strategii didactice activ-participative, activitati care se desfasoara in pereche sau in grup. Autori: Catalina Popa, Onorica Tofan, Elena Corcacel, Viorica Isaia

Pe aceeași temă

Catalina Popa