Copilaria si adolescenta. Provocari actuale in psihologia educatiei si dezvoltarii - Georgeta Panisoara, Dorina Salavastru, Laurentiu Mitrofan
Descriere
Numeroase studii de psihologie si stiintele educatiei sustin ca o parte dintre problemele cu care se confrunta scoala in prezent sint generate de concentrarea exclusiva pe scopurile academice, pe abilitati. Elevii care nu pot obtine performante de nivel inalt isi pierd interesul si dezvolta comportamente dezadaptative sau se autoexclud din mediul scolar. Volumul analizeaza principalele probleme ale copilariei si adolescentei, precum experienta fricii, sexualitatea, dependenta de internet, preocuparea pentru aspectul fizic sau relatia parinte-copil, subliniind nevoia de reformare a scolii in directia adecvarii la nevoile actuale ale elevului. Elevul traieste intr-o societate caracterizata de multiple probleme, de schimbare si dezvoltare accelerata, iar adaptarea si integrarea cu succes in aceasta societate reprezinta provocari din ce in ce mai mari. Posibilele solutii propuse includ concentrarea scolii pe starea de bine a elevului, pe dezvoltarea afectelor pozitive si a strategiilor de coping, utilizarea umorului in educatie, sprijinirea elevului atit in descoperirea si dezvoltarea resurselor proprii, cit si in consolidarea responsabilitatii si a increderii in sine. Din cuprins: Experienta fricii in copilaria timpurie si ecoul sau in procesul de maturizare • Sexualitatea la copii si adolescenti • Imaginea corporala si idealul de feminitate al adolescentelor in generatia digitala • Dependenta de internet. Efecte psihologice in rindul adolescentilor • Rolul mitologiilor familiale si comunitare in psihodinamica relatiei parinte-copil • Parentingul la distanta: parinti divortati, imigranti sau absenti • Psihologia pozitiva in educatie • Coaching-ul scolar • Rezilienta in context familial si scolar • Emotiile in mediul scolar • Umorul in educatie • Creativitatea. Perspective actuale • Perspective teoretice asupra cauzelor bullying-ului scolar Fragment: “Psihodinamica relatiilor parinte-copil este influentata de mitologiile si povestile transmise in familie si comunitate din generatie in generatie. Aceste mituri si povesti creeaza asteptari, nevoi, emotii si, implicit, roluri jucate de actorii implicati in relatia parinte-copil. Rolurile conturate datorita acestor asteptari se circumscriu unor scenarii familiale care seteaza interactiunea parinte-copil. Mitul familial este prezervat cu ajutorul memoriei familiale. Povestile transmise in familie in legatura cu diversele experiente de viata ale membrilor ei este expresia unor legaturi de filiatie, a apartenentei individului la grupul social din care face parte si la familia din care provine. Individul se identifica cu modelele, valorile si evenimentele care au constituit viata familiei din care provine (Godeanu, 2015). Referitor la relatia parinte-copil, psihanalistii Manzano, Espasa si Zilkha (2002, p. 43) afirma ca „ ...accederea la parentalitate permite adultului sa reediteze, in relatie cu copilul lui, un intreg ansamblu de aspecte relationale din propria lui copilarie. Prin aceasta reluare parintele incearca sa corecteze, cu si prin copilul lui, principalele conflicte pe care le-a intâlnit cu parintii lui". Orice familie presupune o dinamica specifica, un mod unic de interactiune intre membrii care o compun. Rolurile si scenariile familiale se dezvolta pe baza unor credinte puternic inradacinate, depozitate in memoria familiala, care asigura continuitatea acesteia de-a lungul generatiilor. Reperele educationale si culturale cu referire la familie explica o mare parte dintre aceste transmisii intergenerationale, având o zona de operare dominant constienta, dar nu exclusiva. In planul secund se tes simultan relalii si roluri fantasmatice, inconstiente. 1. Miturile familiale In opinia lui Ferreira (1963) si Byng-Hall (1973), mitul reprezintă un discurs unitar adoptat de toti membrii familiei care prescrie roluri ce se dezvolta in baza acordurilor fine de tipul aliantelor inconstiente (Mitrofan, Godeanu si Godeanu, 2010). Diversele schimburi intrafamiliale asigura normele comportamentale in care se vor realiza schimburile intersubiective.”