Pe aripile cuvintelor. Caiet de lectura - clasa a IV-a (Adina Grigore)
Descriere
"Vom urma povetele lui Alexandru Vlahuta si vom porni intr-o calatorie "Pe aripile cuvintelor", dat fiind ca deslusirea tainelor literaturii constituie o preocupare permanenta a dascalului: "Invata-l pe scolar sa construiasca frumos si solid. Arata-i ce-i urat si ce-i frumos. Povatuieste pe scolar si fa-l sa-si scalde, ca intr-un izvor limpede si racoritor, tinerile lui ganduri. Pune-i un model dinaintea ochilor. Atata-l, infierbanta-l, fa-l roman dezghetat, destoinic si semet, ravnitor si statornic in a lui spre bine indeletnicire..." [...] dezvoltarea posibilitatilor de exprimare a copilului se realizeaza cu eficienta maxima in orele de literatura romana, in general, si literatura pentru copii in mod deosebit, prin studierea de texte specifice varstei, ce pun in valoare intregul sistem lingvistic. In primul rand, prin convorbiri, povestiri, repovestiri, memorizari, lectura unor texte, precum si prin jocurile didactice realizate in ore, se va urmari dezvoltarea capacitatii de a comunica si de a scrie. In al doilea rand, pentru ca apropierea de carti sa devina o deprindere zilnica, iar deprinderea de a citi o necesitate, este necesar ca scoala si familia sa se implice activ in apropierea elevului de miracolul cartii. Lectura expresiva si metodele care-i fac pe elevi descoperitori ai unui imens tezaur de informatii, de experiente umane, de modele morale, de emotii si sentimente, vor impune, in cele din urma, literatura in atentia lor. In final, prin orele de literatura pentru copii se realizeaza mai multe obiective, concretizate in: • stimularea curiozitatii, imaginatiei, perseverentei, increderii in fortele proprii; • formarea unei gandiri creative, flexibile; -incurajarea unei atitudini favorabile fata de lectura; • stimularea interesului pentru carte si dezvoltarea gustului pentru citit; • formarea capacitatii de a surprinde, de a descoperi continuturi si forme ale realitatii exprimate intr-o multitudine de modalitati; • formarea treptata a unui vocabular adecvat, a unei vorbiri fluente si logice. Prin urmare, literatura pentru copii este o sursa de imbogatire spirituala, ea dispunand de valente multiple estetice si morale sigure, cultivandu-le copiilor sentimentele alese prin modelele oferite de textele selectate sau invatandu-i pe acestia sa dezaprobe modelele negative intalnite, largindu-le astfel aria de cunoastere." - Autoarea CUPRINS: • Argument • Obiective cadru si de referinta si exemple de activitati de invatare • Continuturile invatarii si evaluare • Planificara calendaristica a materiei • Ploua!... de George Topirceanu • Nedespartite!... de Emil Garleanu • Biblioteca lui Stardi de Edmondo de Amicis • Legenda Muresului si a Oltului • Micul patriot padovan de Edmondo de Amicis • Revedere de Mihai Eminescu • Muma lui Stefan cel Mare de Dimitrie Bolintineanu • La colindat de lon Creanga • Bradul de Hans Ch. Andersen • Miezul iernei de Vasile Alecsandri • Omul de zapada de Hans Ch. Andersen • Sezatoare literara • Scrisoarea III de Mihai Eminescu • Cand stapanul nu-i acasa de Emil Garleanu • O raza de Emil Garleanu • Vizita de loan Luca Caragiale • Racul, broasca si o stiuca de Alecu Donici • Lupul si barza de La Fontaine • Corbul si vulpea de La Fontaine • Leul deghizat de George Topirceanu • Fabule-aplicatii • Povestea anotimpului uitat de Jonathan Swift • Omul nu poate sa faca, un lucru la toti sa placa de Anton Pann • La scaldat de lon Creanga • Cantaretul de Emil Garleanu