Ani de cîine (Top 10+)
Descriere
„Mediul epicii lui Grass este muzica limbajului, un uluitor, ametitor simt al ritmului si al frazarii. Limba topeste materia, transformind-o in miscare.” (Die Zeit) „Ani de ciine reprezinta o literatura de o mare forta a limbajului, o grindina de idei si provocari, o antologie de povesti stralucit istorisite, de cadente poetice si satire de inalta virtuozitate; este, in acelasi timp, un roman al artistului, un basm, o carte despre propria tara, o fresca istorica.” (Der Spiegel) „Ani de ciine este o naratiune masiva, ramificata, bogata si densa, in care sperietori, ciini si personaje fantastice sint trimise sa colinde peisajul si orasele Germaniei (in special tinutul de la gura Vistulei) in perioada dintre 1920 si 1950... Putem rezuma valoarea romanului spunind ca primele doua parti alcatuiesc un tablou incarcat cu detalii de atmosfera, ce aminteste de unele scene din picturile lui Bruegel. A treia parte, ultima, la fel de impresionanta, este o diatriba in maniera jurnalistica menita sa dezvaluie falsitatea si ipocrizia locuitorilor din Germania Federala contemporana.” (The New York Times)
Nominalizare la Premiile Galei Industriei de Carte din România, ediția 2015, secțiunea „Cea mai bună traducere”Ani de cîine (1963) este volumul ce încheie „trilogia Danzigului”, după Toba de tinichea (1959) şi Pisica şi şoarecele (1961). Alcătuit din trei părţi aparent autonome, datorită perspectivelor narative asumate de voci diferite, romanul urmăreşte destinele lui Eduard Amsel (pe jumătate evreu, artist, impresar, profet al miracolului economic, antreprenor) şi Walter Matern (actor, suspect de simpatii comuniste, antisemit, voluntar în armata germană, demascator al trecutului nazist) pe parcursul a patru decenii – înaintea, în timpul şi după încheierea celui de-al Doilea Război Mondial. Prietenia celor doi, durabilă şi totodată ambivalentă – o relaţie extrem de complicată de prietenie-ură-trădare –, reflectă istoria Germaniei, este supusă presiunilor acesteia şi se deformează după regulile ei, care nu de puţine ori afectează în profunzime identitatea personajelor.