Companie de mare viteza, Laurence Haughton
Descriere
Companie de mare viteza: Actiune imediata si dezvoltare intr-o cultura a nanosecundei / The High-Speed Company: Creating Urgency and Growth in a Nanosecond Culture de Jason Jennings (cu Laurence Haughton) este o carte pentru proprietarii de afaceri, seniori executivi, CEO sau antreprenori care le ofera acestora strategii detaliate pentru a-si transforma companiile in unele de mare viteza, dezvoltand o cultura a actiunii rapide si a dezvoltarii in cadrul lor. Prioritatea numarul unu pentru liderii de business din ziua de azi este sa creeze organizatii care sa lucreze cu un simt feroce al actiunii imediate, in lumea noastra nebunesc de ocupata, si sa se concentreze ferm pe crestere. Toate conversatiile mele cu diversi directori generali au identificat acest punct sensibil, iar ceea ce am descoperit si voi relata in aceasta carte sunt tactici pentru a construi cea mai rapida, mai adaptabila, mai puternica organizatie setata sa reuseasca intr-un mediu al nanosecundei. Oratorul si cercetatorul Jason Jennings (1952 - 2020) a fost o autoritate in materie leadership, crestere, inovatie si carte de business, fiind considerat una dintre cele mai importante trei voci de business din lume. A fost comparat adesea cu reputatul Peter Drucker, care a pus bazele corporatiilor moderne prin scrierile sale. Jason Jennings a absolvit Northern Michigan University (SUA) in 1972 cu dubla specializare in Stiinte Politice si Comunicare. Dupa ce a lucrat o perioada ca reporter de radio si televiziune, Jennings a devenit cel mai tanar proprietar al unui grup de posturi de radio din America. Mai tarziu, a fondat compania Jennings-McGlothlin & Company, care a devenit cea mai mare firma de consultanta media din lume. Jennings a petrecut mai bine de 20 de ani instruind oameni de afaceri cum sa isi cladeasca organizatii importante. Este cercetator in domeniul afacerilor si totodata unul dintre cei mai prolifici autori de business din toata lumea. Volumele sale de management si leadership au devenit bestselleruri New York Times, Wall Street Journal si USA TODAY, fiind traduse in 32 de limbi. Cartea de fata reprezinta rezultatul muncii de cercetare a autorului timp de 12 ani. In tot acest timp a intervievat peste unsprezece mii de directori generali, proprietari de afaceri si antreprenori de mare succes, despre afacerile lor si despre cum isi conduc compania in perioade mai bune sau mai rele. Una dintre cele mai importante intrebari pe care le-a adresat-o acestor antreprenori a fost: "Care e cea mai mare grija care va tine treji noaptea?" Raspunsul aproape unanim a fost ca liderii sunt preocupati de crearea unui simt al actiunii imediate in organizatia lor si de a opera rapid, intr-o lume de o complexitate crescanda. Ei vor sa creeze echipe puternice, gata sa treaca de orice obstacol si sa "faca lucrurile mai repede". Munca de cercetare a mai inclus evaluarea performantelor financiare a doua sute douazeci de mii de afaceri, incluzand fiecare companie listata la bursa din lume, precum si a celor mai mari companii cu capital privat din lume. Asadar, cartea iti va furniza strategiile necesare pentru ca organizatia ta, prin viteza si actiune imediata, sa fie capabila sa realizeze urmatoarele: * sa rezolve problemele din prima, in loc sa revina asupra lor iar si iar; * sa isi tina aproape clientii fideli; * sa ii mobilizeze pe cei 70% dintre angajati care spun ca nu se simt implicati activ in afacere sa-si faca partea de treaba ce le revine; * sa le permita oamenilor sa-si recunoasca greselile, in loc sa le ascunda sub pres; * sa ii incurajeze pe oameni sa improvizeze, in loc sa astepte indicatii de la superiori; * sa reduca rezistenta la ideile noi; * sa obtina mai multa coordonare si cooperare intre functii si titluri; * sa ocupe posturile vacante cu oameni carora le place sa fie rapizi; * sa rezolve simultan toate problemele nou aparute.
Cartea este structurata in 9 capitole dupa cum urmeaza: Capitolul 1: Scopul Potrivit lui Jason Jennings, companiile cu adevarat rapide iti pot spune ce fac si de ce fac lucrul respectiv - si te pot face sa devii interesat de subiect - in doar cateva cuvinte. Insa, adauga autorul, nu e suficient ca un scop sa sune bine: Trebuie sa existe autenticitate in acel scop, trebuie sa crezi cu adevarat in el si apoi trebuie sa te asiguri ca toti cei pe care ii angajezi il inteleg si il accepta. Iar daca vrei sa fii inconjurat de oameni care gandesc si se misca rapid, trebuie sa le oferi un scop bun in care cred cu adevarat si care promite sa aiba un impact pozitiv in viata comunitatii. Autorul iti raspunde in acest capitol la mai multe intrebari cruciale pentru business-ul tau, precum: * Cum sa iti gasesti scopul, dat fiind faptul ca un scop puternic alimenteaza dorinta de actiune imediata; * Cum sa il comunici in mod clar fata de alta persoana si sa provoci o reactie emotionala puternica prin doar cateva cuvinte; * Ce reprezinta scopul intr-o companie de mare viteza.
Oferindu-ti insa si exemple de afaceri care s-au dezvoltat sau au aparut datorita unui scop puternic foarte bine formulat. Vei afla mai exact ce scopuri marete au stat la baza unor companii precum: Microsoft, IKEA, Amazon sau Google incat le-au propulsat printre cele mai valoroase companii din lume. La sfarsitul capitolului ai parte de un ghid practic care te va ajuta sa definesti scopul companiei tale si sa il faci usor de retinut printre oamenii tai. Capitolul 2: Principii si valori Fara principii directoare, este de parere autorul, companiile sfarsesc prin a apela la toate tacticile disponibile in incercarea de a-si atinge obiectivele. Asa cum nu poti construi o casa fara fundatie, adauga Jason Jennings, pentru ca s-ar prabusi, sa incerci sa ai o cultura a actiunii imediate fara un set de valori directoare va duce la o constanta stare de agitatie in companie si, in cele din urma, la pierderea controlului. Asadar, marile companii au un set de principii directoare cu ajutorul carora pot selecta rapid tacticile pe care le vor folosi pentru a-si atinge marele obiectiv strategic. Vei afla ce valoare au principiile directoare, cum trebuie sa sune ele, care e numarul lor ideal, si tot aici vei gasi un scurt ghid referitor la cum trebuie implementate principiile directoare in compania ta. In plus te vei convinge ca principiile directoare: * asigura predictibilitatea; * elimina birocratia si managementul; * elimina paralizia pe care o presupune analiza; * imbunatatesc cooperarea si coordonarea; * cresc transparenta; * permit o mai rapida adaptare. Capitolul 3 - Clientul Potrivit lui Jason Jennings, in fruntea listei de principii directoare ale companiilor cu o cultura a actiunii rapide si a cresterii se afla importanta majora de a anticipa nevoile clientilor si de a veni in intampinarea lor. Orice asteapta un client, el trebuie sa primeasca, iar cand nu se intampla asa, lucrurile trebuie luate in seama si rezolvate de urgenta. Tot aici aflam cum reuseste P&G sa mentina o legatura apropiata cu clientii ei din toata lumea si totodata sa le satisfaca acestora in totalitate dorintele si asteptarile evitand capcanele legii imuabile a datului in bara. Din acest capitol vei retine ca: * O companie de mare viteza chiar isi cunoaste clientii; * Daca te uiti inapoi, cu ochii atintiti pe ceea ce a fost, asta n-o sa te ajute sa construiesti o companie de mare viteza, * Nimic nu esueaza cum o face succesul * Trebuie sa iti asculti cu adevarat clientii; * Deciziile pripite sunt periculoase; * Uneori este bine sa iei decizii drastice;
Si vei afla: * Care este cea mai simpla formula pentru determinarea valorii unui client; * Cum sa pui la punct un program institutionalizat de ascultare a pietei. * Un scurt ghid pe care sa il implementezi in compania ta pentru a-ti cunoaste mai bine clientii; Capitolul 4: Transparenta Puterea transparentei intr-o companie este uriasa. Ea ii uneste pe toti cei din echipa de aceeasi parte a baricadei in privinta a ceea ce inseamna cultura organizationala si modul in care se opereaza in companie, iar asta le permite tuturor sa actioneze rapid si decisiv cand trebuie sa faca asta. Cu toate acestea, transparenta nu inseamna neaparat sa le dezvalui tuturor cifrele contabile. Iata pasii recomandati de Jason Jennings pentru a avea parte de mai multa transparenta in compania ta: * Uneste punctele: angajatii tai trebuie sa stie cum anume creeaza rolul lor valoare pentru companie, ce valoare economica produc si cum poate fi aceasta masurata (de catre tine si de catre echipa). * Termina cu prostia politicii cu "usile inchise"; * Traseaza clar fiecare directiva; * Continua sa te exprimi simplu; * Accepta ca se pot face greseli; * Retine ca "dupa razboi, multi viteji se arata"; * Nu denatura adevarul; * Multumeste oamenilor pentru vigilenta; * Aplica scurtul ghid pus la dispozitie de autor la finalul acestui capitol pentru a te bucura de mai multa transparenta in compania ta. Capitolul 5: Sistematizarea Potrivit lui Jason Jennings, sistematizarea nu inseamna doar automatizarea si organizarea fiecarui proces. Inseamna implementarea de practici sigure, repetabile, pentru tot ce tine de vanzari si departamentul de marketing, cercetare si dezvoltare, resurse umane si chiar cand vine vorba de strategii si de activitatile de inovare ale directorului general si ale celorlalti membri din conducere. La sfarsitul acestui capitol vei gasi un scurt ghid care te va ajuta sa sistematizezi eficient procesele din cadrul companiei tale. In plus, vei afla: * Care sunt caracteristicile unui sistem bun; * Ce tehnici poti aplica in compania ta pentru a te bucura de efectele benefice ale sistematizarii: timp mai mic de lucru, profit mai mare, o mai buna repartitie a fortei de munca in cadrul organizatiei tale, * Sa pui intrebari care schiteaza posibilitati, nu care inchid gura oamenilor; Capitolul 6: Comunicarea Comunicarea este totul, iar acest capitol te va convinge ca intr-adevar asa este. Autorul iti va dezvalui aici secretul comunicarii credibile care te inspira si te motiveaza. Daca vrei sa creezi o cultura a actiunii rapide, sa cresti implicarea personalului in afacere si sa obtii mai multa incredere in echipa ta de lideri, trebuie sa parcurgi acest capitol cu cea mai mare atentie. De aici vei afla trei lucruri pe care le poate face un lider pentru a deveni imediat un comunicator mai eficient: * Fii interesat, nu interesant * Nu te multumi sa asculti. Ai grija sa si auzi. * Foloseste-ti si mintea, si sufletul
Dar si o serie de sugestii in legatura cu modul in care ar trebui sa comunici in compania ta. Scurtul ghid de la finalul capitolului te va ghida cum sa comunici mai eficient in compania ta. Capitolul 7: Asumarea raspunderii Plecand de la premisa ca productivitatea, profitabilitatea si dezvoltarea sunt toate rezultatul unor practici de management fundamental bune, autorul ne arata cum doua din fiecare trei implementari esueaza din cauza ca nu se folosesc tactici care sa genereze suficienta implicare concreta pentru a face un lucru pana la capat. In aceasta ordine de idei, autorul sustine ca asumarea raspunderii imbunatateste concentrarea, elanul interior, perseverenta si productivitatea si conduce catre indeplinirea rapida si completa a sarcinilor. Asadar, din acest capitol vei afla: * Care sunt cele mai bune modalitati de a-i face pe membrii organizatiei tale sa isi asume raspunderea; * Cum sa creezi si sa raspandesti in cascada responsabilizarea; * Ca asumarea raspunderii si implicarea directa incep de la varf. * Ca ignorarea directivelor e o practica teribil de disfunctionala si totusi comuna multor companii. * Ca feedbackul competent, pozitiv sau negativ, este incredibil de rar dar extrem de important. * Ca fara claritate nu exista responsabilizare.
Urmeaza scurtul ghid de la sfarsitul acestui capitol pentru a avea parte de mai multa responsabilitate in cadrul organizatiei tale. Capitolul 8: Prosperitatea Potrivit autorului, cresterea si dezvoltarea unei companii sunt obligatorii pentru a crea prosperitate. Astfel, companiile dedicate prosperitatii financiare a celor care lucreaza pentru ele au cinci caracteristici in comun. Ele se dedica: * dezvoltarii consecvente; * avansarii rapide a membrilor de echipa talentati; * unei culturi a abundentei; * unui puternic simt al corectitudinii; * sigurantei membrilor sai.
Tot aici, autorul iti mai dezvaluie cateva secrete ale prosperitatii constatate in practica la cateva companii care au investit in crestere si au creat prosperitate pentru oamenii lor: * Cand esti capabil sa gasesti, sa cresti si sa pastrezi oamenii potriviti, atunci vei gasi, pastra si creste clientii potriviti si tot atunci actionarii tai vor sfarsi prin a fi foarte fericiti. * Dezvoltarea tine echipa motivata si creste exponential viteza cu care poate opera ea. * Pana cand liderii nu inteleg ca dezvoltarea nu este o optiune, ci o cerinta, si pana nu fac din ea un principiu director al organizatiei, vor continua sa fie inconjurati de oameni care parasesc corabia in cautarea unor mai bune oportunitati. * O companie care se gandeste la bunastarea membrilor echipei ei, ia in considerare balanta munca-viata personala a acestora, timpul petrecut cu familia, oportunitatile de a avansa pe cat de departe si de rapid sunt capabili, recompensarea lor pe masura valorii create. Tot aici vei afla cum sa-ti pregatesti oamenii pentru a-si face partea lor de treaba in crearea prosperitatii. Scurtul ghid de prosperitate de la finalul capitolului te va ajuta sa atragi mai multa prosperitate in compania ta. Capitolul 9: Managementul responsabil Iata cum caracterizeaza Jason Jennings managerii responsabili: Managerii responsabili sunt de orice forma, marime, gen, orientare si nationalitate, dar au in comun acea intelegere a faptului ca munca si eforturile lor sunt dedicate in special celorlalti, oamenilor pe care ii inspira, ii sarbatoresc, ii servesc si ii plac cu adevarat. Ei au, de asemenea, acea intelegere umila a faptului ca misiunea lor este sa imbunatateasca viata diferitelor grupuri de oameni: muncitori; clienti; vanzatori si furnizori; investitori si proprietari; a societatii in intregul ei. Managerii responsabili doresc incredere din partea tuturor celor cinci grupuri. Ei cunosc valoarea economica profunda si dovedita a increderii care iti e acordata si au credinta ca reducerea costurilor si o mai buna velocitate organizationala se obtin doar daca esti de incredere. Managerii responsabili sunt, de asemenea, mai optimisti, vad posibilitati acolo unde altii vad un sfarsit de drum, vad binele acolo unde altii vad raul si vad puterea responsabilitatii personale acolo unde altii cauta justificari sau pe altcineva pe care sa dea vina." Tot aici vei gasi inca si mai multe insusiri ale managerului responsabil in viziunea lui Jason Jennings, dar si o serie de constatari cat se poate de pertinente ale autorului cu privire la negativism, cinism, birocratie, adaptabilitate si respect, dar si la rolul acestora intr-o companie de mare viteza. Tot aici vei afla de ce ai nevoie de un vizionar, de o figura autoritara sau de un povestitor pentru a aduce schimbarea in compania ta. La finalul cartii sper ca vei avea in minte cel putin 4 - 5 lucruri pe care sa le aplici in compania ta incepand de maine. Acum te invit sa ,,rezolvi" acest exercitiu simplu la care te provoaca autorul cartii: O cultura devine exact ceea ce hraneste. Conducatorii buni nu-si hranesc niciodata cultura negativismului, cinismului si birocratiei, ci adopta dieta adaptabilitatii, respectului, actiunii rapide, imboldului si a povestilor necesare pentru a alimenta cultura si pentru a o pastra vie, vibranta si relevanta. E timpul sa-ti pui doua intrebari importante. Raspunsurile vor dezvalui nu doar cine esti tu cu adevarat, dar si cat de pregatit esti ca sa conduci o companie de mare viteza care va fi capabila sa treaca testul pietei si al timpului. Sunt lucruri pe care sotul, sotia, partenerul, prietenii, colegii sau familia ta nu le stiu despre tine. Doar tu stii intregul tau adevar. Uitandu-te in adancul sufletului tau si fiind cu adevarat onest, intreaba-te urmatoarele:
1. Totul este in special despre tine sau in special despre altii?
2. Esti gata sa fii un manager responsabil in tot ceea ce faci?" Defineste acele lucruri fundamentele care fac diferenta intre organizatiile de succes si cele oarecare. Aceasta carte ar trebui sa fie lectura obligatorie pentru directorii generali si pentru toti cei aflati in consiliile de conducere ale oricarei firme. - Glenn A. Fosdick, CEO (2001-2013), The Nebraska Medical Center, una dintre cele mai mari institutii medicale din lume Indiferent de domeniu, Jason Jennings dezvaluie prin intermediul cercetarilor si povestilor ei ceea ce stim cu totii deja in sufletul nostru: viteza este dictata de scop. Toti suntem conectati la ceva mai presus de noi, Jennings doar ne arata calea de a ajunge acolo. - Richard Sheridan, CEO si storyteller, Menlo Innovations; autor al cartii Joy, Inc.
Jenning furnizeaza exemple din lumea reala despre felul in care organizatiile cele mai de succes au dezvoltat cultura actiunii imediate. Lectura obligatorie pentru orice lider in domeniul afacerilor. - Tiffani Bova, vicepresedinte, analist remarcabil, Gartner