Secrete metodice in didactica prescolara
Descriere
Care este semnificatia desecretizarii secretelor??? Ori de cate ori este vorba de un secret, este de la sine inteles ca ceea ce trebuie facut in raport cu el se inscrie in fenomenul ascunderii, pastrarii, potentarii misterului, invaluirii. Indiferent ca este de ordinul cunoasterii sau actiunii, simplu sau complex, rational sau emotional posesia lui confera un anume gen de avantaj celui care il stapaneste si il valorifica. In virtutea acestui avantaj el este, pe de-o parte, dorit, vanat, cautat, pe de alta parte ascuns, pastrat, mascat... Chiar si atunci cand se devoaleaza, procesul este mai degraba intamplator si se poate ca efectele sale sa nu fie deloc favorabile, ba chiar dimpotriva, iluminarea zarilor intunecate ale acestuia sa determine declansarea unor efecte cel putin necunoscute, daca nu negative...Cu atat mai mult, cand se pune problema unor 'secrete metodice' este evident ca ne asteptam la o grea incarcatura de experienta si practica formativa, indelung testata in situatii educationale concrete, care, in mod cert, produc efectele pozitive proiectate si scontate si care, prin posesie, asigura proprietarului, un mare avantaj de eficienta pedagogica. Nu mai trebuie insistat pe evidentierea elementelor de convergenta praxiologica sau de accent axiologic, care insotesc transpunerea lor in activitatea nemijlocita a formatorilor. Despre asemenea secrete practicienii spun ca, mai degraba, se fura, ca si meseria de dascal, decat se impartasesc, pentru ca cel mai convingator si modelator este modul de actiune nemijlocita, interactinea directa cu copiii...