Moartea lui mesia Vol.1+2
Descriere
Moartea lui Mesia. Din Ghetsemani pana la mormant, vol. I + vol.II
Relatarea Patimirii (de aici inainte vom prescurta RP), care cuprinde arestarea, judecarea, executarea si inmormantarea (deci de la Ghetsemani la mormant), constituie, in toate Evangheliile, cel mai lung sir de evenimente relatate consecutiv avandu-l in centru pe Isus. Din punct de vedere artistic, Patimirea a captivat atentia si imaginatia dramaturgilor, artistilor si a muzicienilor mai mult decat oricare alt fragment din Evanghelii. Din punct de vedere literar, creatiile care prezinta Patimirea si-au pus amprenta asupra limbii si asupra reprezentarilor grafice: 30 de monede de argint, sarutul lui Iuda, cantatul cocosului, spalarea mainilor de sange. Din punct de vedere istoric, moartea lui Isus a fost momentul cel mai public din viata sa, de vreme ce atunci a intalnit personalitati ale lumii iudaice sau pagane (Caiafa, Anna, Pilat). Intr-adevar, alaturi de „nascut din Fecioara Maria”, cealalta expresie care si-a facut loc in marturisirea de credinta, „a suferit sub Pontiu Pilat”, a devenit un element esential ce leaga credinta crestina in Fiul lui Dumnezeu de un Isus care a fost un personaj istoric. Din punct de vedere teologic, crestinii au interpretat moartea lui Isus ca fiind elementul-cheie in planul lui Dumnezeu de justificare, rascumparare si mantuire a tuturor. Din punct de vedere spiritual, Isus care sufera s-a aflat in centrul meditatiei crestine pentru nenumarati discipoli care au luat in serios cerinta Stapanului de a lua crucea si de a-l urma. Din punct de vedere pastoral, Patimirea este elementul central al Postului Mare si al Saptamanii Mari, cel mai sfant timp din calendarul liturgic. Traditia predicilor din Postul Mare a facut din Patimire subiectul favorit al omiliilor. Cu alte cuvinte, din toate punctele de vedere, Patimirea este relatarea centrala a crestinismului. Caracterul central al Patimirii poate fi recunoscut in literatura cuprinzatoare care i-a fost dedicata si care o analizeaza din toate punctele de vedere. Desi am scris comentarii asupra Evangheliei si Epistolelor lui Ioan si asupra relatarilor evanghelice asupra copilariei lui Isus, nici una dintre lucrarile precedente nu a necesitat o cercetare atat de indelungata sau o bibliografie atat de ampla. Daca ar fi sa adun timpul, s-ar aduna cel putin zece ani de munca intensa. Bibliografiile (care numara aproape 70 de pagini) constituie o marturie a recunostintei mele fata de toti cei de la care am invatat cate ceva despre RP. Si totusi, in ciuda eforturilor mele de a cuprinde toate lucrarile precedente, sunt sigur ca mai sunt unele contributii care mi-au scapat – omisiuni neintentionate, pentru care cer dinainte scuze criticilor mei, care, cu siguranta, imi vor face favoarea de a mi le indica. In mod paradoxal, imensitatea scrierilor despre RP creeaza necesitatea unei opere care sa insumeze punctele de vedere si parerile dispersate, sa le analizeze valoarea si sa le organizeze (adaugand noi contributii). Nu am cunostinta de existenta unui comentariu asupra RP din toate cele patru Evanghelii de genul celui incercat in aceasta opera, o munca nelipsita de pericole si chiar de nesabuinta. Sunt multe comentarii asupra RP din Evanghelii studiate individual. Insa, in loc sa realizez inca o analiza succesiva sau „verticala” a fiecarei RP, am luat decizia controversata de a studia Patimirea „orizontal”, analizand fiecare episod din cele patru Evanghelii simultan. Personal, eu am gasit captivant acest tip de lectura si am adus la lumina intuitii si nuante importante care ma tem ca s-ar fi pierdut daca as fi comentat o RP in intregime, inainte de a trece la urmatoarea. (Ii asigur pe cei alarmati de ideea unei astfel de metode ca lectura „orizontala” pe care o propun nu are un rol armonizator si ca am facut eforturi mari pentru a nu pierde sirul evenimentelor specific fiecarei Evanghelii citite succesiv.) Capitolul introductiv va schita problemele majore prezentate de toate RP. Cate dintre aceste probleme am rezolvat, nu stiu. Cu toate acestea, sper ca am pus la dispozitie intr-un singur loc perspective vechi si noi care sa faca din studiul Patimirii un efort unic si roditor. In ciuda marimii proiectului care m-a suprasolicitat, timpul pe care l-am consumat pentru aceasta a fost cel mai folositor din toata viata mea. As fi fericit daca as putea impartasi din entuziasmul meu. - Raymond E. Brown