Romana

Romana

Descriere

     Portofoliul elevului la limba si literatura romana pentru clasa a X-a cuprinde:
    - fise de lectura;
    - teste de evaluare scrisa sau orala (initiala, continua, sumativa);
    - comunicare orala si comunicare scrisa (aplicatii sub forma de proiecte si referate);
    - repere bibliografice conform recomandarilor Programei scolare;
    - subiecte pentru performanta scolara;
    - noile norme lingvistice conform DOOM - Precizari, si altele. 
    Fragment din volum:

     „FISA DE LECTURA     George Bacovia, Vant        Autorul: George Bacovia     Titlul poeziei: Vant      Incadrare in opera/ in etapa de creatie/ in volum: publicata in volumul „Scantei galbene” (1926)      Tema poeziei: conditia poetului; corespondenta intre dezagregarea unei lumi — vidul interior.      Motive literare: plictisul, izolarea, spleenul, toamna, vantul, frunzele cazute, bruma, „prafaria”.      Starea poetica: depresia, melancolia, golul sufletesc.      Lirism subiectiv; ipostaza eului liric: poetul izolat, instrainat de ceilalti, neinteles si ratat; marci lexico-gramaticale ale eului liric (de exemplu: „am stat”, „mi-am notat” etc.).      Elemente ale simbolismului: teme, motive, stari poetice; muzicalitatea interioara; cultivarea simbolului si a corespondentelor etc.      Elemente de compozitie: paralelismul intre planul exterior, al naturii si cel interior, al eului creator.      Expresivitatea limbajului poetic:     — Imagini artistice: vizuale („Pe drum prafaria se duce fugara”), auditive („Toamna a tipat cu un trist accent”); predomina imaginile auditive, de la monotonie la stridenta.     — Figuri de stil: simbolul, personificarea, epitetul, inversiunea, metafora, aliteratia etc.     — Utilizarea timpului prezent, pentru planul obiectiv, al naturii si a timpului trecut pentru planul subiectiv, ceea ce sugereaza efemeritatea creatiei.      — Prozodia: aspectul de vers liber — 12 versuri nesegmentate in strofe, cu masura variabila; ritmul combinat, rima pereche si incrucisata confera muzicalitatea exterioara; muzicalitatea interioara este data de eufonia vocalelor, aliteratia „Si-am stat singur suparat” etc.      Jurnal de lectura:     Imaginea poetica preferata (de exemplu):         Si-am stat singur suparat         In zavoiul decadent,         Si prin crengile-ncalcite mi-am notat         Versuri fara de talent.      Motivarea alegerii: Versurile par o varianta degradata sau o aluzie ironica la versurile celebre:         Prin codri de simboluri petrece omu-n viata         Si toate-l cerceteaza c-un ochi prietenesc.          (Corespunderi de Charles Baudelaire).      Comentarea versurilor: Cele patru versuri reprezinta trecerea explicita la planul subiectiv: imaginea poetului izolat (si-am stat singur suparat) si ratat (Versuri fara de talent). Simbolurile insotite de epitete — zavoiul decadent, crengile-ncalcite — sugereaza lumea degradata sau lumea scriitorilor, care il condamna pe poet la izolare."

Pe aceeași temă

Clasele 5 6,Ramona Raducanu,Codruta Braun

Clasa 12,Victor Lisman

Clasa 4,Diana Serban,Dora Baiasu ,Elena Nica

Clasa 4,Mihaela Lica,Irina Nuta

Clasa X

Xenophobia And The New Middle Class,Paperback,Emmanuel Todd