Romana
Descriere
Portofoliul elevului la limba si literatura romana pentru clasa a X-a cuprinde:
- fise de lectura;
- teste de evaluare scrisa sau orala (initiala, continua, sumativa);
- comunicare orala si comunicare scrisa (aplicatii sub forma de proiecte si referate);
- repere bibliografice conform recomandarilor Programei scolare;
- subiecte pentru performanta scolara;
- noile norme lingvistice conform DOOM - Precizari, si altele.
Fragment din volum:
„FISA DE LECTURA George Bacovia, Vant Autorul: George Bacovia Titlul poeziei: Vant Incadrare in opera/ in etapa de creatie/ in volum: publicata in volumul „Scantei galbene” (1926) Tema poeziei: conditia poetului; corespondenta intre dezagregarea unei lumi — vidul interior. Motive literare: plictisul, izolarea, spleenul, toamna, vantul, frunzele cazute, bruma, „prafaria”. Starea poetica: depresia, melancolia, golul sufletesc. Lirism subiectiv; ipostaza eului liric: poetul izolat, instrainat de ceilalti, neinteles si ratat; marci lexico-gramaticale ale eului liric (de exemplu: „am stat”, „mi-am notat” etc.). Elemente ale simbolismului: teme, motive, stari poetice; muzicalitatea interioara; cultivarea simbolului si a corespondentelor etc. Elemente de compozitie: paralelismul intre planul exterior, al naturii si cel interior, al eului creator. Expresivitatea limbajului poetic: — Imagini artistice: vizuale („Pe drum prafaria se duce fugara”), auditive („Toamna a tipat cu un trist accent”); predomina imaginile auditive, de la monotonie la stridenta. — Figuri de stil: simbolul, personificarea, epitetul, inversiunea, metafora, aliteratia etc. — Utilizarea timpului prezent, pentru planul obiectiv, al naturii si a timpului trecut pentru planul subiectiv, ceea ce sugereaza efemeritatea creatiei. — Prozodia: aspectul de vers liber — 12 versuri nesegmentate in strofe, cu masura variabila; ritmul combinat, rima pereche si incrucisata confera muzicalitatea exterioara; muzicalitatea interioara este data de eufonia vocalelor, aliteratia „Si-am stat singur suparat” etc. Jurnal de lectura: Imaginea poetica preferata (de exemplu): Si-am stat singur suparat In zavoiul decadent, Si prin crengile-ncalcite mi-am notat Versuri fara de talent. Motivarea alegerii: Versurile par o varianta degradata sau o aluzie ironica la versurile celebre: Prin codri de simboluri petrece omu-n viata Si toate-l cerceteaza c-un ochi prietenesc. (Corespunderi de Charles Baudelaire). Comentarea versurilor: Cele patru versuri reprezinta trecerea explicita la planul subiectiv: imaginea poetului izolat (si-am stat singur suparat) si ratat (Versuri fara de talent). Simbolurile insotite de epitete — zavoiul decadent, crengile-ncalcite — sugereaza lumea degradata sau lumea scriitorilor, care il condamna pe poet la izolare."