Înțelegerile care ne-au schimbat lumea

Înțelegerile care ne-au schimbat lumea

Descriere

Dar daca felul in care intelegem lumea este distorsionat? Daca nu mediul politic si evenimentele mondiale sunt cele care ne-au transformat fundamental viata de zi cu zi, ci lumea afacerilor? Afacerile acelea care nu au fost niciodata subiectul stirilor, pentru ca sunt incheiate in salile de sedinte ale marilor companii, pe terenuri de golf sau la bordul unor iahturi de lux, si sunt pecetluite printr-o simpla strangere de mana. Intelegerile care ne-au schimbat lumea de Jacques Peretti este o carte care spune povestea unor astfel de afaceri si a felului in care ele au schimbat lumea – modul de viata, relatia cu banii si felul in care cheltuim, modul in care muncim sau cel in care percepem bogatia si riscul, taxele si inegalitatea. Sunt afacerile care au schimbat mentalul colectiv si au rescris regulile de functionare a unei intregi societati. Vom descoperi, printre altele, de ce a fost nevoie de inventarea conceptului de uzura programata si de cel de indice de masa corporala, care sunt marile corporatii care isi disputa suprematia intr-o versiune reala a „jocurilor foamei“ si cum s-a ajuns la crearea medicamentelor pentru persoane sanatoase.   Aceasta nu este o carte despre o teorie a conspiratiei, ci pur si simplu o istorie a unor „intelegeri“ incheiate intre oameni care ne-au reconfigurat viata printr-o idee simpla, stralucita, la baza careia a stat mereu acelasi principiu: inventeaza o problema, pentru ca apoi sa poti vinde solutia.   Fragment din cartea "Intelegerile care ne-au schimbat lumea" de Jacques Peretti: "Tu esti noua moneda Daca iti dau o bancnota de zece lire sau de un dolar, nimeni nu obtine profit de pe urma acestei tranzactii. Banii doar trec dintr-o mana in alta. Dar daca fac o plata digitala, cineva trebuie sa inlesneasca tranzactia. Spatiul dintre noi doi devine unul in care se pot face bani. Acesta e spatiul pe care toti gigantii tech - Facebook, Apple, Google, Amazon si Microsoft - vor sa il stapaneasca, intr-o cursa pentru posesia banilor, si, astfel, sa il redefineasca. Ceea ce inseam-na ca tu devii moneda. Intr-un astfel de spatiu, valoarea nu o constituie nici macar costul tranzactiei. Acest serviciu este oferit gratuit acum. Informatiile despre tine reprezinta bogatia ce poate fi exploatata. Informatiile sunt pretul ascuns al fiecarei tranzactii pe care o facem. E un pret pe care suntem dispusi sa-l platim, intrucat nu dam bani din buzunar. Ceea ce dam, in schimb, sunt informatii despre noi, pana in cel mai mic detaliu: de la un playlist euforic sau trist pe care-l alegem in concordanta cu dispozitia noastra pana la faptul ca preferam mancarea chinezeasca in locul celei indiene, daca suntem hetero, gay sau mormoni, daca preferam surfingul sau tricotajul, daca suferim de deficit de atentie, daca mergem in vacanta in Caraibe sau pe insu-la Canvey. In 2016, astfel de date au fost utilizate pentru a identifica profilurile alegatorilor indecisi care urmau sa isi exprime votul atat la referendumul pentru Brexit, cat si la alegerile prezidentiale americane; iar aceste informatii s-au dovedit a fi decisive. In 2017, autoritatea britanica pentru protectia datelor personale a lansat o investigatie care cerceta influenta cunoasterii informatiilor personale asupra campaniilor politice. Compania care a fost responsabila pentru campania Leave, Cambridge Analytica, a identificat intentiile votantilor mai clar decat a fost posibil vreodata."

Pe aceeași temă

Jacques Peretti