Predarea și învățarea în învățământul superior. Aspecte teoretice și practice

Predarea și învățarea în învățământul superior. Aspecte teoretice și practice

Descriere

Cadrele didactice care predau in invatamantul superior, debutante sau cu experienta, se confrunta cu numeroase provocari. Masificarea studiilor superioare, diversificarea populatiei studentesti si a nevoilor acesteia, expansiunea rapida a utilizarii tehnologiei, motivarea studentilor pentru invatare, presiunea de a dezvolta noi competente viitorilor absolventi, cerute de angajatori si de evolutia societatii, ar fi câteva dintre acestea. Formarea initiala pentru profesia didactica se dovedeste a fi insuficienta in fata unor asemenea provocari. Raspunsurile pot fi extrase din zona formarii continue, atât de necesara fiecarui cadru didactic.Intelegând aceasta nevoie si faptul ca dezvoltarea profesionala a cadrelor didactice este fundamentala pentru progresul in ceea ce priveste practicile academice, o echipa de profesori din cadrul Departamentului pentru Pregatirea Personalului Didactic (DPPD), cu sprijinul echipei manageriale a Universitatii „Lucian Blaga” din Sibiu (ULBS), a demarat in 2014 un program de formare in domeniul pedagogiei invatamântului superior, denumit „Dezvoltarea competentelor pedagogice ale cadrelor didactice din ULBS”. Programul a fost structurat pe patru ateliere de lucru: Curriculum universitar; Excelenta in predare si exemple de bune practice; Strategii didactice centrate pe student; Evaluarea in mediul universitar. Peste 200 de profesori din ULBS au participat atunci la acele ateliere, iar feed-backul a fost unul pozitiv. Mai mult chiar, au fost multiple solicitari pentru reluarea periodica a unor asemenea demersuri. Ceea ce s-a inceput atunci, a fost mai apoi continuat si dezvoltat in anii urmatori prin proiecte mai ample, initiate si de alte structuri din universitate, care au vizat pe lânga dimensiunea pedagogica si pe cea legata de cercetare. In aceste proiecte s-a apelat la experienta unor formatori interni, dar si a unor formatori internationali. Autorii acestui volum se numara printre formatorii implicati in unele dintre aceste proiecte, derulate in ultimii ani in ULBS, pe dimensiunea pedagogica.Sesiunile si atelierele de formare a cadrelor didactice universitare au oferit acestora sansa sa se cunoasca mai bine, sa discute despre probleme comune, sa caute solutii, sa vina in contact cu practici si idei noi, ca surse pentru dezvoltarea profesionala continua. Aceste actiuni concrete in planul formarii pedagogice au inspirat si prezenta lucrare. Asa se explica de ce tematica abordata in volum a fost generata nu atat de o logica specifica domeniului pedagogiei universitare, cat mai ales de ceea ce a constituit „prioritate” la nivel de formare pedagogica in universitate.Constienti fiind ca nu putem reda in paginile acestei carti realitatea vie a actiunilor de formare, exprimabila la nivel de relatii, comunicare, dinamica a grupurilor, trairi, am ales totusi sa asternem pe hartie o parte din ceea ce noi am realizat. Gandul ca demersul nostru poate inspira eforturile de dezvoltare profesionala, asumate de catre alti profesori din mediul academic ne-a motivat, in contextul in care numarul lucrarilor din zona pedagogiei universitare este destul de restrans in literatura de specialitate romaneasca.

Pe aceeași temă

Daniela Maria Crețu