Start în antreprenoriat. Călătoria antreprenorului de la a ști la a avea înspre a deveni
Descriere
Start in antreprenoriat sau Calatoria antreprenorului de la a sti la a avea inspre a deveni de Cristian Onetiu este o carte pentru antreprenori, nu despre antreprenori, adresandu-se deopotriva celor care isi doresc o afacere proprie, celor care au deja o afacere, dar vor sa o faca sa creasca exploziv, dar si celor care au o afacere mare si vor sa o dezvolte in continuare. Pentru cei care nu au inca o afacere, cartea lui Cristian Onetiu reprezinta o provocare. Autorul ii provoaca pe acestia sa isi ia un angajament pe 3 – 5 ani de a-si construi propria afacere rentabila, oferindu-le 12 principii cheie dar si o serie de sfaturi practice care sa ii ajute sa reuseasca pe acest drum. Cristian Onetiu este antreprenor la randul sau, in 2012 numarandu-se printre primii 500 cei mai bogati romani. Pe site-ul sau, Onetiu.com se recomanda ca fiind antreprenor, autor si business mentor, reusind sa dezvolte intr-un interval de 15 ani afaceri care depasesc 100 de milioane de Euro. A dezvoltat mai multe platforme online care ii ajuta pe antreprenori sau pe tinerii aspiranti la acest titlu sa isi dezvolte rapid si sustenabil afacerile. Este fondatorul programului de dezvoltare personala emPOWER, al taberei viitorilor milionari fericiti FHMcamp si al seriei de cursuri pentru antreprenori: Startup DAY, BBM – Business Building MasterMIND si XXL-Business. Cartea de fata prezinta povestea lui Cristian Onetiu ca antreprenor cu invataturile, greselile si concluziile pe care le-a tras din aceasta experienta, reprezentand totodata un ghid practic pentru tinerii antreprenori. Povestea incepe in anul 2000. La 22 de ani, Cristian Onetiu era angajat al unei multinationale, avea un salariu mult peste medie, conducea o masina scumpa, iar perspectivele sale erau infinite. Intr-o zi, in timp ce se afla in aeroport, asteptandu-si avionul, a intrat in vorba cu un important om de afaceri din Anglia. Acea conversatie i-a schimbat viata. Antreprenor poate fi ORICINE e interesat sa atinga succesul adevarat, oricine foloseste instrumentele adecvate si adauga cantitatea corecta de ambitie, actiune si cunostinte necesare pentru a-l transforma in realitate. 12 PRINCIPII CHEIE PENTRU O AFACERE DE SUCCES! 1. Oricine poate fi antreprenor. Chiar si tu! Potrivit autorului, succesul nu este innascut. El reprezinta o suma de trasaturi care te pot conduce pas cu pas spre atingerea lui. Acestea sunt: • Independenta • Increderea in sine • Perseverenta • Creativitatea • Orientarea spre obiective si rezultate • Onestitatea • Viziunea • Apetitul pentru risc • Puterea angajamentului • Toleranta la esecuri 2. Ca antreprenor, privesti in viitor, dar actionezi in prezent! Planificarea este o componenta esentiala a reusitei unei afaceri. Autorul ne sfatuieste ca atunci cand luam o decizie legata de propria afacere sa raspundem mai intai la doua intrebari: 1. Daca iau aceasta decizie, care pot fi efectele POZITIVE pe termen scurt si imediate? Cum imi afecteaza afacerea in acest moment? Dar pe termen lung? 2. Daca iau aceasta decizie, care pot fi efectele NEGATIVE pe termen scurt si imediate? Cum imi afecteaza afacerea in acest moment? Dar pe termen lung? 3. Obiectivele bune fac buna ziua de maine. Autorul iti ofera cateva ponturi in privinta stabilirii obiectivelor, adaugand in acelasi timp cum functioneaza acest mecanism: Cand te gandesti la un obiectiv, il vezi, il simti, il transformi in realitate. 4. Creste rapid pana ajungi la limita de competenta Potrivit autorului, daca nu esti de actualitate si in continua dezvoltare, nu vei ramane prea mult timp in afaceri. Asadar, daca afacerea incepe sa mearga bine, e timpul sa accelerezi, nu sa incetinesti! 5. O piata inteligenta cauta antreprenori care o inteleg. Daca nu investesti timp ca sa te mentii pe o piata sau ca sa te extinzi in afara ei, nu vei putea si nici nu vei reusi sa faci lucrurile sa mearga. Cel mai bun lucru pe care il poti face atunci cand nu stii exact ce decizie sa iei: INTREABA-TI CLIENTII! 6. Viitorul afacerii se vede in tendinte. Daca reusesti sa dai deseori tonul in tendinte, poti crea situatia in care ceilalti se vor astepta ca tu sa dai si tonul tendintei urmatoare. 7. INVATA-TE sa inveti din trecut! Majoritatea invatam din propriile greseli, dar numai daca ne facem timp pentru a le analiza si a vedea care au fost si cum ar putea fi evitate. 8. Pune cunostintele in slujba afacerii, nu in slujba ego-ului Orice bun sau instrument in care investesti in beneficiul afacerii trebuie utilizat la potential integral pentru a fi o investitie inteleapta. Daca nu ai incredere in deciziile pe care le iei, nu vei putea administra o afacere, insa ai grija sa nu transformi increderea in mandrie. 9. Cresti mai mult si mai usor eliminand risipa Una dintre cele mai mari greseli pe care le poti face in afaceri este cresterea prea rapida. Daca nu detii activele si fluxul de numerar care sa sustina o extindere majora, te poti trezi confruntandu-te cu o serie de probleme legate de mentinerea afacerii si nu de extinderea ei. 10. Gestioneaza banii sau ei te vor gestiona pe tine si afacerea ta! Trebuie sa cheltuiesti bani numai atunci cand cheltuiala respectiva prezinta potentialul de castig banesc, avand grija totodata sa eviti risipa care este mult mai periculoasa decat proiectele esuate si investitiile neinspirate. Risipa - considera autorul - macina stabilitatea organizatiei intr-o liniste sumbra. Un alt factor al succesului unei afaceri este capacitatea de a mentine un flux de numerar constant, pentru ca, in lipsa acestuia, afacerea nu va rezista in perioadele mai slabe dar nici in cele mai bune. Cu alte cuvinte, autorul vorbeste despre importanta echilibrului in afaceri pe care il rezuma prin urmatoarea schema: 11. Ocupa un centimetru patrat din mintea si inima clientului tau! Rezolvarea unei probleme reale, dar neconstientizate de piata, te poate pune in fata TUTUROR competitorilor din industrie, cucerind inima si mintea clientilor. Dar odata ce ai rezolvat aceasta problema, mai ai nevoie si de un marketing foarte bun pentru ca informatia sa ajunga la clienti… Tu insuti la randul tau trebuie sa fii capabil sa iti vinzi afacerea altfel, nu ai ce cauta in afaceri. Autorul te sfatuieste sa inveti cum sa te entuziasmezi de propriul produs si apoi sa il vinzi cu succes celor din jur. 12. Daca stii sa alegi, stii intotdeauna cum sa actionezi ca sa ai succes Arta unui antreprenor de succes este sa stie ce oportunitate sa aleaga. Oamenii valorosi primesc in fiecare zi oferte de oportunitati. De aceea este vital sa stii sa alegi bine, apoi sa actionezi. Poate chiar acum esti hotarat sa incepi o activitate pe cont propriu. E vremea sa pui laolalta toate optiunile si sa ALEGI. Ai facut lista? Autorul iti preda aici o lectie despre cum sa faci cele mai bune alegeri in materie de business. CERCUL SUCCESULUI Pe langa aceste principii cheie care te vor ajuta sa iti construiesti propria afacere de succes, autorul iti ofera un interviu neconventional cu el insusi care iti va raspunde la urmatoarele intrebari: Care sunt cele mai importante aspecte in viata unui antreprenor de succes? Raspunsul la aceasta intrebare reprezinta de fapt suma raspunsurilor la 5 intrebari fundamentale care definesc parcursul de antreprenor al autorului: 1. De ce? 2. Incotro?, 3. Cum?, 4. Cu cine? si 5. Ce? Cristian Onetiu isi spune propria poveste incepand de la de ce a intrat in afaceri, unde si-a dorit sa ajunga odata pornit pe acest drum, care au fost valorile, principiile si atitudinea care l-au insotit in demersul sau, cu cine a lucrat pentru a-si cladi si creste afacerile, dar si ce a construit efectiv: Cei 9P: 1. Produs, 2. Pret, 3. Pozitionare, 4. Promovare, 5. (Place) Canal de vanzare si distributie ales, 6. (Physical evidence) Logistica, 7. (Processes) Procese, 8. Profit, 9. (People) Oameni. Traseul procesual de la STRATEGIE la SARCINI concrete: strategii, planuri de actiune, pietre de hotar, activitati, sarcini concrete; Sistemul de planificare si raportare: ofera o proiectie clara a bugetului pe anul financiar in curs. Autorul aminteste tot aici de cele trei falimente prin care a trecut pana a cunoaste succesul in afaceri, atingand punctual motivele pentru care nu a reusit in afacerile esuate. Care este drumul cel mai scurt de la idee la succes pentru cei care vor sa devina antreprenori? Cristian Onetiu rezuma acest traseu astfel: 1. Inspiratie 2. Motivatie 3. Produs 4. Plan de vanzari 5. Plan de afaceri 6. Plan de investitii 7. Implementare si feedback continuu. Care sunt modalitatile prin care iti selectezi oamenii? In aceasta sectiune autorul propune 7 pasi prin care iti poti gasi partenerii potriviti de drum in afaceri. Este vorba despre: 1) Intelege-i motivatia: afla care sunt aspiratiile, nevoile, preferintele lui; 2) Starneste-i curiozitatea si permite-i sa se „aseze” singur! 3) Identifica-i calitatile si postul posibil 4) Fa-i o oferta corecta! 5) Parcurgeti cu succes „perioada de clarificare”! 6) Angajati-va reciproc pe termen lung! 7) Ofera-i feedback regulat Sau mai pe scurt cei trei C: Califica - Certifica - Consolideaza RASPUNSURI ESENTIALE In penultimul capitol, Cristian Onetiu iti ofera raspunsuri la cele mai frecvente 12 intrebari ale antreprenorilor aflati la START. Acestea sunt: 1. Sunt la inceput de drum si nu stiu ce sa fac ca antreprenor. Ce fac eu si ce fac ceilalti? 2. Care sunt cele mai frecvente greseli pe care le face un antreprenor la inceput sau mai tarziu in afaceri? 3. Care ar fi sursele de finantare pentru o afacere aflata la-nceput? 4. Ce inseamna sa ai un mentor in afacerea ta? 5. Care sunt cele mai importante 7 obiective pentru a avea o afacere de succes? 6. Care sunt cercurile vitale ale unei idei de produs de succes? 7. Cine sunt clientii potriviti pentru afacere? 8. Cum pot sa cresc vanzarile? 9. Cum pot sa scap de consumatorii de energie antreprenoriala? 10. Care sunt primele zece carti pentru antreprenori de succes? 11. Cat pot castiga dintr-o afacere care are potentialul de 1 milion de euro cifra de afaceri? 12. Cum pot avea bani de trai pana ajunge firma la profit? FERICIREA - Antreprenorul cu intentii pozitive si viata de V.I.S. In ultimul capitol, autorul vorbeste despre dezechilibrele care pot aparea pe drumul spre atingerea succesului in afaceri, oferind 3 modalitati prin care un antreprenor modern poate sa se bucure in mod real de succes si fericire. Acestea provin din 3 intentii interioare majore, si anume: 1. Cand CE faci este parte din CINE esti. 2. Cand CE faci poate fi facut cu succes si de ALTII. 3. Cand CE faci schimba lumea… in bine In final Cristian Onetiu rezuma esenta acestei carti in speranta ca iti va servi drept inspiratie pe drumul tau catre o VIATA DE V.I.S.: Trezirea antreprenorului din om il DESTEAPTA si il invata cum poate deveni LIBER! Cand incepe sa faca ce ii place, devine bun si isi cucereste piata, el atinge SUCCESUL! Antreprenoriatul cu intentii pozitive il duce la echilibru si FERICIRE, care il transforma intr-un „super-antreprenor” ce inspira si inmulteste fericirea!