Marele Tot. De la originea universului și a vieții până la sensul existenței
Descriere
Marele Tot: De la originea universului si a vietii pana la sensul existentei Sean Carroll articuleaza in mod elegant, cu o inteligenta profunda si lucida, intr-un limbaj lipsit de pretiozitate, viziunea asupra lumii sustinuta de naturalismul contemporan. El clarifica aspecte spinoase precum liberul arbitru, directia timpului si originea moralitatii cu multa maiestrie si patrundere. Marele Tot ne arata cum conceptia stiintifica despre lume ne imbogateste modul in care intelegem universul si in care ne vedem pe noi insine. Prezentand o imagine fidela a universului, cartea este de asemenea o meditatie plina de serenitate asupra nevoii noastre de sens. Ar trebui sa fie citita de toata lumea. - Carlo Rovelli, autorul cartii Sapte scurte lectii de fizica Limbaj, filozofie, mecanica cuantica, relativitatea generala – le regasim pe toate in Marele Tot. Sean Carroll este un erudit fantastic si un scriitor fascinant. - Elizabeth Kolbert, autoarea cartii A 6-a extinctie Impletind firele narative ale astronomiei, fizicii, chimiei, biologiei si filosofiei intr-o tapiserie fara cusur, Sean Caroll ne umple de uimire, infatisandu-ne ceea ce am aflat despre univers, si de umilinta, in fata a ceea ce inca nu intelegem. Insa, la final, ceea ce iti va hrani curiozitatea este cautarea sensului intregului. - Neil deGrasse Tyson, realizatorul programului TV Cosmos: A Spacetime Odyssey Naturalismul propune o premisa deosebit de grandioasa si avem tot dreptul sa fim sceptici in privinta ei. Cand ne uitam in ochii altcuiva, nu ni se pare ca vedem in ei o simpla aglomerare de atomi sau un soi de reactie chimica deosebit de complicata. Deseori ne simtim conectati la univers intr-un fel care depaseste fizicul, fie ca este vorba de o fascinatie plina de respect si teama, atunci cand contemplam marea sau cerul, de o reverie vecina cu transa, cand meditam sau ne rugam, sau de sentimentul de iubire cand suntem aproape de cineva la care tinem. Diferenta dintre o fiinta vie si un obiect fara viata pare mult mai profunda decat doar felul in care sunt aranjate anumite molecule. Daca ne uitam in jur, ideea ca tot ce vedem si simtim poate fi cumva explicat printr-o serie de legi impersonale care guverneaza miscarea materiei si a energiei ni se pare ridicola. Exista la fel de multe […] intrebari legate de modul in care putem lega lumea fizica subiacenta de realitatea cotidiana. Exista intrebari care incep cu «de ce?» De ce acest univers si nu altul? De ce aceste legi ale naturii si nu altele? De ce exista universul? Mai exista si intrebari care incep cu «esti sigur ca...?»: Suntem siguri ca o realitate unificata ar putea da nastere natural vietii asa cum o stim? Suntem siguri ca e suficient sa descriem constiinta, poate aspectul cel mai indefinibil al lumii noastre manifeste? Si apoi exista intrebarile care incep cu «cum?»: Cum hotaram care sunt cele mai bune feluri de a vorbi? Cum cadem de acord in privinta judecatilor de valoare despre bine si rau? Cum gasim sens si scop intr-o lume pur naturala? Mai presus de toate, cum putem sti toate acestea? Misiunea noastra este sa punem laolalta o imagine bogata si nuantata, care impaca toate aspectele diferite ale experientei noastre. - Sean Carroll Vie, impresionanta, cu un bogat continut informativ. - The New York Times Un tur de forta. - Salon O carte importanta ... o carte superba. - Forbes O extrem de placuta si lucida calatorie ... care te va fermeca. - The Wall Street Journal O carte profund cuprinzatoare. - Scientific American Fragment din cartea "Marele Tot" de Sean Carroll "Teoria lui Aristotel despre miscare a fost expusa pe larg in cartea lui, Fizica, insa amanuntele despre miscatorul nemiscat au aparut intr-un volum ulterior, Metafizica. Acolo - desi pagan - el identifica miscatorul nemiscat cu Dumnezeu: nu doar un principiu abstract, ci o fiinta nemuritoare si binevoitoare. Nu e un argument rau pentru existenta lui Dumnezeu, desi e usor de demontat, daca negam presupunerile care stau la baza lui. Poate ca unele miscari se provoaca pe ele insele sau poate ca o intoarcere infinita de-a lungul lantului e perfect in regula. Insa acest „argument cosmologic" a fost extrem de influent si a fost preluat si elaborat de Toma d'Aquino si de altii. Foarte important pentru scopurile noastre, intreaga structura a argumentului lui Aristotel cu privire la existenta unui miscator nemiscat se bazeaza pe ideea ca miscarile au nevoie de cauze. Odata ce stim despre conservarea inertiei, ideea aristotelica isi pierde forta. Ne putem contrazice in privinta detaliilor - fara indoiala, Aristotel ar fi gasit o metoda ingenioasa de a explica obiectele care se misca cu viteza constanta pe o suprafata fara frecare. Ce conteaza este ca noua fizica a lui Galilei si a prietenilor lui a adus cu sine o ontologie complet noua, o schimbare profunda a felului in care gandim natura realitatii. „Cauzele" nu mai aveau rolul central pe care il avusesera odinioara. Universul nu are nevoie sa fie impins; poate sa se miste pur si simplu. E greu sa exageram importanta acestei schimbari. Bineinteles, chiar si azi vorbim tot timpul despre cauze si efecte. Insa daca deschidem echivalentul contemporan al Fizicii lui Aristotel - un manual despre teoria cuantica a campurilor, de pilda - nu vom gasi aceste cuvinte. Inca vorbim - si pe buna dreptate - despre cauze in limbajul curent, dar nu mai fac parte din ontologia fundamentala preferata astazi."