Sursele suferinței. Frica, lăcomia, vinovăția, înșelarea, trădarea și răzbunarea
Descriere
Sursele suferintei. Frica, lacomia, vinovatia, inselarea, tradarea si razbunarea Daca scopul fiecaruia dintre noi este obtinerea fericirii, atunci indepartarea suferintei reprezinta conditia necesara pentru atingerea acestui scop. Autorul prezentei carti distinge intre suferintele inerente vietii si suferintele nenecesare, excesive, care pot fi indepartate prin psihoterapie si ale caror surse fac obiectul psihanalizei. Dintre cele din urma, Salman Akhtar se concentreaza asupra fricii, lacomiei, vinovatiei, inselarii si tradarii. Abordarea lor psihanalitica apeleaza la cunostinte din domenii inrudite ale stiintelor omului, cum ar fi antropologia, sociologia, etologia. Consideratiile si ilustrarile clinice confera cartii o larga adresabilitate - psihologii si psihoterapeutii si, in egala masura, cititorii interesati de cunoasterea de sine vor gasi in carte informatii de ultima ora despre psihic si profunzimile sale. Salman Akhtar este profesor de psihiatrie la Jefferson Medical College si psihanalist-formator in cadrul Centrului Psihanalitic din Philadelphia. Este interesat de psihanaliza aplicata la cultura orientala si a mai fost tradus la Editura Trei cu volumul Sursele bucuriei. Desi disproportionate fata de nevoia realista, dorintele asociate lacomiei sunt resimtite subiectiv ca niste „nevoi". Si, din moment ce „nevoile" psihice (prin opozitie cu „dorintele") nu poarta povara intentionalitatii, faptul de a simti dorintele lacome ca pe niste nevoi le confera o aura de intemeiere si un statut din care lipseste vinovatia. Astfel, indreptatirea apare ca a treia caracteristica a lacomiei, alaturi de dorinta excesiva si de caracterul insatiabil. - Salman Akhtar Lacomia poate fi trimisa in inconstient prin operatiile defensive ale Eului determinate de condamnarea morala din interior si/sau de nevoia de aparare a unei imagini nobile despre sine. Patru aparari obisnuite utilizate impotriva lacomiei sunt refularea, formatiunea reactionala, clivajul si identificarea proiectiva. - Salman Akhtar