21 de lecții pentru secolul XXI

21 de lecții pentru secolul XXI

Descriere

Intr-o lume invadata de informatii irelevante, claritatea inseamna putere. Cenzura nu inseamna blocarea fluxului de informatii, ci mai curind asaltarea oamenilor cu dezinformari si lucruri care sa le distraga atentia. 21 de lectii pentru secolul XXI face lumina in privinta unora dintre cele mai presante chestiuni de pe agenda globala actuala. Cum facem fata epidemiei de stiri false? Mai sunt relevante natiunile si religiile? Ce ar trebui sa ne invatam copiii? De ce trece democratia liberala printr-o criza? Este iminent un nou razboi mondial? Ce inseamna ascensiunea lui Donald Trump? Ce civilizatie domina lumea – Occidentul, China, islamul? Europa ar trebui sa-si deschida portile imigrantilor? Poate nationalismul sa rezolve problemele legate de inegalitate si de schimbare climatica? Ce ar trebui sa facem in privinta terorismului? Munca • Libertate • Egalitate • Comunitate • Civilizatie • Nationalism • Religie • Imigratie • Terorism • Razboi • Dumnezeu • Ignoranta • Justitie • Post-adevar • Educatie Traducere de Lucia Popovici Fragment din cartea "21 de lectii pentru secolul XXI", de Yuval Noah Harari "Problema cu toate aceste slujbe noi este insa ca vor necesita probabil niveluri ridicate de competenta si, prin urmare, nu vor rezolva problemele somerilor necalificati. Crearea unor noi slujbe pentru oameni s-ar putea dovedi mai usor de facut decat recalificarea oamenilor in vederea ocuparii acestor locuri de munca. In cazul valurilor anterioare de automatizare, oamenii puteau trece de obicei de la o slujba de rutina, de calificare redusa, la alta. In 1920 un muncitor ramas somer la o ferma din cauza mecanizarii agriculturii isi putea gasi un loc de munca intr-o fabrica producatoare de tractoare. In 1980 un muncitor concediat dintr-o fabrica putea sa se angajeze casier la un supermarket. Asemenea schimbari ocupationale erau fezabile, fiindca trecerea de la ferma la fabrica si de la fabrica la supermarket necesita doar o recalificare limitata. Dar in 2050 un casier sau un textilist care isi va pierde locul de munca in favoarea unui robot nu va putea incepe sa munceasca in calitate de cercetator in domeniul cancerului, ca operator de drona sau in cadrul unei echipe bancare om-IA. Nu va avea abilitatile necesare. In Primul Razboi Mondial era logic sa trimiti milioane de recruti fara experienta sa incarce mitralierele si sa moara cu miile. Abilitatile lor individuale contau prea putin. Astazi, in ciuda numarului insuficient de operatori de drone si analisti de date, Aviatia Statelor Unite nu este dispusa sa aduca pe locurile vacante persoane concediate de Walmart. Nu v-ar placea ca un recrut fara experienta sa confunde o nunta afghana cu o conferinta talibana de nivel inalt. Prin urmare, in ciuda aparitiei unui numar mare de slujbe noi pentru oameni, am putea asista la aparitia unei noi clase "inutile". Am putea chiar sa avem parte de ce e mai rau din ambele lumi, confruntandu-ne simultan cu o rata sporita a somajului si cu insuficienta fortei de munca calificate. Multi oameni ar putea impartasi nu soarta vizitiilor din secolul al XIX-lea - care au devenit soferi de taxi ci a cailor din secolul al XIX-lea, care au fost scosi pana la urma cu totul de pe piata muncii."

Pe aceeași temă

Yuval Noah Harari