Tratat de didactică modernă

Tratat de didactică modernă

Descriere

Tratat de didactica moderna - Miron Ionescu, Musata Bocos -  Editia a II-a Tratatul de didactica moderna este rezultatul cercetarii stiintifice intreprinse de un grup de cadre didactice de la Facultatea de Psihologie si Stiinte ale Educatiei a Universitatii „Babes-Bolyai” din Cluj-Napoca, aflat sub coordonarea a doi prestigiosi profesori universitari, Miron Ionescu si Musata Bocos. Aparitia unei asemenea lucrari de referinta era extrem de necesara: realitatile scolii romanesti i-au pus pe practicienii educatiei fata in fata cu importul a numeroase idei, teorii sau experiente noi, a caror implementare nu a fost lipsita de riscul distorsiunilor si a caror integrare in experientele deja consacrate a generat, alaturi de alti factori – nu de putine ori –, disfunctii ale limbajului pedagogic (ambiguitatea unor concepte, reducerea sau amplificarea nepermisa a sferei unor notiuni, cliseizarea unor sintagme etc.). Autorii si-au propus, asadar, sa vina in sprijinul practicienilor prin clarificarea conceptelor si a definitiilor si prin inventarierea unor modalitati si strategii coerente de ameliorare a practicii instructiv-educative. Astfel, Tratatul se constituie intr-un instrument de lucru complet si competent, care nu trebuie sa lipseasca din biblioteca celor interesati de formarea continua. Fragment din cartea "Tratat de didactica moderna" de Miron Ionescu, Musata Bocos "1.4. ANALIZA PEDAGOGICA A CONCEPTULU1 „DIDACTICA"   Evolutia istorica a conceptului „didactica", precum si progresele inregistrate in stiintele educatiei si in alte stiinte, ne determina sa punem o seama de intrebari, dintre care le amintim pe urmatoarele: „Care este azi obiectul didacticii?", „Care sunt functiile didacticii moderne?", „Este necesara si importanta didactica?"   1.4. Obiectul de studiu al didacticii   Incercand sa raspundem la intrebarile de mai sus, precizam, inca de la inceput, ca obiectul de studiu al didacticii nu il reprezinta exclusiv instruirea scolara (ci si autoinstruirea, educarea si autoeducarea), cu alte cuvinte nu suntem de acord cu asimilarea simplista a didacticii cu o „teorie a instruirii" sau cu o „teorie si metodologie a instruirii". Cu atat mai putin, obiectul de studiu al didacticii nu il constituie exclusiv instruirea formala/invatamantul inteles ca proces, desi acesta a fost cel mai mult studiat. In prezent, sfera conceptului „didactica " este foarte cuprinzatoare, preocuparile ei extinzandu-se mult dincolo de zidurile scolii, incluzand instruirea si autoinstruirea in cadre neformale si informale, precum si sistemul de formare continua a adultilor, educatia permanenta. Valorificand diferitelor stiinte, sustinem ca didactica moderna este o stiinta pedagogica fundamentala al carei obiect de studiu il reprezinta, in principal: ■ procesul de instruire/autoinstruire (si educare/autoeducare) desfasurat in sisteme formale - in institutii de invatamant; ■ procesul de instruire/autoinstruire (si educare/autoeducare) desfasurat in sisteme neformale - in alte institutii decat cele de invatarnant; ■ instruirea (si formarea) continua a adultilor. Didactica adultilor nu ramane indiferenta fata de educatia informala pe care trebuie sa o tina sub control si sa valorifice potentele sale in favoarea formarii unui comportament dezirabil al promotiilor succesive de absolventi ai invatamantului preuniversitar si universitar."

Pe aceeași temă

Miron Ionescu

Maria Alexandra,Dakota Edits,Ana Iănescu,Alma Miron