Dezvoltarea inteligenței emoționale a copiilor
Descriere
Linda Lantieri şi Daniel Goleman le oferă părinţilor şi pedagogilor strategii eficiente de dezvoltare a inteligenţei emoţionale a copiilor. Astfel, un QR-code vă va ajuta să accesați exerciţii de meditaţie şi de relaxare, special concepute pentru copii, pe care cei doi autori le-au reunit într-un ghid care contribuie la formarea abilităţilor de concentrare a atenţiei, de empatie, de socializare şi de control al impulsurilor. Valorificând cele mai recente descoperiri din domeniul cercetărilor asupra funcţionării creierului şi din psihopedagogie, Linda Lantieri a creat un program educaţional vizând învăţarea socio-emoţională, care, aplicat în numeroase şcoli, s-a dovedit extrem de eficient în a-i ajuta pe copii să se relaxeze, să îşi exprime adecvat emoţiile, să îşi descopere interesele şi să depăşească anumite dificultăţi, în unele cazuri, chiar traume. Autoarea demonstrează că pe lista disciplinelor şcolare esenţiale trebuie adăugată una care să aibă ca scop dezvoltarea rezilienţei interioare a copiilor – învăţarea socio-emoţională. Această carte poate structura o asemenea disciplină, deoarece prezintă strategii care ţin cont de specificul dezvoltării neurologice, fizice şi psihologice a copiilor. Alte benefiicii ale aplicării exerciţiilor din acest ghid sunt: creşterea stimei de sine, îmbunătăţirea conştiinţei de sine şi a abilităţilor de comunicare interpersonală şi creşterea performanţei şcolare. Linda Lantieri desfăşoară o muncă de pionierat pentru integrarea învăţării sociale şi emoţionale în şcolile din lume. Ca pedagog expert în rezolvarea conflictelor şi în intervenţia în situaţii de criză, ea promovează programe educaţionale care îi ajută pe copii să devină mai rezilienţi, pentru a depăşi cu succes şocurile sau traumele prin care trec. În acest scop, ea a conceput mai multe proiecte pentru elevi care vizează, pe lângă îmbunătăţirea atenţiei şi a memoriei, reducerea stresului şi învăţarea tehnicilor de relaxare, formarea abilităţilor inteligenţei emoţionale precum empatia, conştientizarea de sine, controlul impulsurilor şi îmbunătăţirea competenţelor interrelaţionale. Această carte este rezultatul experienţei ei dobândite în timpul aplicării acestor programe educaţionale în şcoli. În anii în care am lucrat împreună cu Linda, învăţarea socială şi emoţională s-a răspândit în zeci de mii de şcoli din întreaga lume şi continuă să se răspândească. În parte, la dezvoltarea sa a contribuit cartea mea din 1995, Inteligenţa emoţională, care susţinea că şcolile i-ar putea pregăti mai bine pe copii pentru viaţă, dacă programa şcolară ar cuprinde nu numai competenţele academice de bază, ci şi competenţele sociale şi emoţionale fundamentale. O mai bună conştientizare de sine, o mai bună abilitate de a gestiona emoţiile perturbatoare, o sensibilitate crescută la ceea ce simt ceilalţi şi capacitatea de a gestiona adecvat relaţiile sunt vitale pe tot parcursul vieţii. Dar fundaţia acestor competenţe se clădeşte în copilărie.“ Daniel Goleman Linda Lantieri are o experienţă de peste patruzeci de ani în domeniul educaţiei. A fost profesor, director adjunct, director al unei şcoli gimnaziale din East Harlem şi profesor la Hunter College din New York. În prezent, este director al proiectului The Inner Resilience Program, ce are ca misiune înzestrarea elevilor, profesorilor şi a întregului personal care lucrează în şcoli cu abilităţi de învăţare socială şi emoţională prin intermediul tehnicilor de meditaţie. Este, de asemenea, cofondatoare a Resolving Conflict Creatively Program (RCCP). Demarat în 1985, RCCP este un program de cercetare care a fost implementat în peste patru sute de şcoli (de la grădiniţă până la clasa a VIII-a). Acesta vizează dezvoltarea abilităţilor de învăţare socială şi emoţională ale copiilor. Linda este unul dintre membrii fondatori din consiliul organizaţiei Collaborative for Academic, Social, and Emotional Learning (CASEL). Este coautor al cărţii Waging Peace in Our Schools (Beacon Press, 1996), editor al volumului Schools with Spirit: Nurturing the Inner Lives of Children and Teachers (Beacon Press, 2001) şi autor al lucrării Building Emotional Intelligence: Techniques to Cultivate Inner Strength in Children (Sounds True, 2008).