Ornamentul maselor. Eseuri
Descriere
In studiile culturale, eseurile lui Siegfried Kracauer din „Ornamentul maselor” reprezinta poate cea mai importanta sursa de inspiratie pentru analiza culturii de masa, in special a unor fenomene atat de raspandite ca filmul, sportul, cultul celebritatilor, petrecerea timpului liber.„Strada cu sens unic (Benjamin), Jargonul autenticitatii (Adorno) si Ornamentul maselor (Kracauer) sunt trei carti ce formeaza o constelatie. Publicata in 1963, cea din urma este, intr-un fel, simultana cu primele doua, in pofida distantei temporale de aproape patruzeci de ani dintre ele, in masura in care, pe de o parte, eseurile care o compun au fost scrise in aceeasi perioada ca Strada cu sens unic (1920-1926), iar, pe de alta parte, volumul ca intreg a fost publicat tocmai in momentul in care era pregatit pentru tipar Jargonul autenticitatii (1963) – o carte care, altminteri, are la randul ei drept obiect tot Germania prefascista. Mai mult, in conditiile in care fiecare dintre aceste carti implica deopotriva, intr-un chip mai mult sau mai putin direct, si o critica a lucrarii precedente – Ornamentul maselor contine o cronica de intampinare critica a lui Kracauer la Strada cu sens unic, iar Jargonul autenticitatii e vazut de Adorno ca o completare critica la unul dintre eseurile din Ornamentul maselor –, aceste ecouri mutuale sunt in mod vadit mai mult decat doar un sir de coincidente curioase.” – Christian Ferencz-Flatz Siegfried Kracauer (1889-1966) a fost un scriitor, jurnalist, sociolog, critic cultural si teoretician al cinematografiei, asociat uneori teoriei critice a Scolii de la Frankfurt. Lucrari principale: Soziologie als Wissenschaft [Sociologia ca stiinta] (1922),Die Angestellten. Aus dem neuesten Deutschland [ed. rom.: Salariatii. Din Germania cea mai recenta, Editura Tact, Cluj, 2012] (1930),Propaganda and the Nazi War Film [Propaganda si filmul nazist de razboi] (1942),Theory of Film. The Redemption of Physical Reality [Teoria filmului. Izbavirea realitatii fizice] (1960),