Album Grigorescu
Descriere
Sentimentul coloreaza, nu pensula. Poti colora c-o bucatica de carbune, si toate tuburile din lume nu-ti dau albastrul unei flori de inisor daca nu-l ai in suflet. - Nicolae Grigorescu Este marturia unui pictor pentru care arta inseamna revelatie, traire, nu mestesug sau artificiu. Panzele grigoresciene au viata, caci viata e cea care le-a inspirat. Intr-un format practic, usor de rasfoit, albumul cuprinde un numar generos de ilustratii, unele dintre ele nestiute publicului, la prima aparitie. Textul biografic ce le insoteste urmareste impletirea dintre activitatea artistica si momentele mai importante ale vietii marelui artist. Prin intermediul citatelor, vocea pictorului insoteste aproape mereu povestirea, transformand-o adesea in confesiune. I se alatura comentariile celor care l-au cunoscut si admirat, condeiul cronicarilor vremii sau al istoricilor de arta de peste ani. Noua editie (a patra) contine, pe langa reproducerile din editiile anterioare, tablouri aflate la Muzeul de Arta Cluj-Napoca si noi ilustratii de la Muzeul Judetean de Arta Prahova „Ion Ionescu Quintus” si Muzeul Memorial Nicolae Grigorescu.
Autor text: Iulia Iliescu
SUMAR: • „O emotie intruchipata plastic” • Mesterul Nicu (1838-1861) „Sunt fecior de taran si ma mandresc cu asta” Ucenicia Micul „mare” iconar Farmecul departarilor Zugrav de biserici • Calatorind in cautarea „culorii” (1861-1877) Spre Paris, la studii Intrarea in padurea de la Fontainebleau Experienta impresionismului Bursier al Tarilor Romane Primele expozitii in tara – un artist controversat • Reporter cu penel (1877-1878) Un artist in „bataia gloantelor” Razboi in culori grigoresciene • Dezamagiri si creatie (1878-1887) Instrainarea. Refugiul la Vitre Poezia chipului feminin • Ultimul anotimp (1887-1907) • Cronologie • Bibliografie
Fragment din volumul "Grigorescu" cu texte de Iulia Iliescu:
"Cum spunea criticul si istoricul de arta Ionel Jianu, „de o pictura cu adevarat nationala, avand un profil original, nu poate fi vorba decat incepand cu Nicolae Grigorescu". El a gasit forma cea mai potrivita pentru a reda portretul taranului roman si frumusetea peisajului romanesc, pentru a „talmaci intr-un grai nou, romanesc, pe intelesul tuturor, fondul comun al intregului popor". Intr-un moment istoric important, insufletit de idealurile Marii Uniri, cand misiunea artistilor era aceea de a crea valori morale care sa contribuie la consolidarea noului stat national, Grigorescu a adus poporului sau un sincer si emotionant omagiu: inspirata din framantarile, nazuintele si credintele neamului romanesc, opera sa a platit tributul, dand „glas" prin lumina si culoare sufletului acestuia, daruindu-i-se in totalitate. „Grigorescu a adus «un cantec nou pe lume», cum atat de frumos spune biograful sau Al. Vlahuta. Dar acest cantec nu este numai al sau. In el rasuna si doina, si aleanul, si dorul, si optimismul, si increderea in viata, si dragostea pentru natura a taranului roman, si de aceea cantecul acesta insorit este al intregului nostru popor", observa criticul si istoricul de arta Ionel Jianu. In ceea ce priveste originalitatea operei si importanta ei pentru evolutia de mai tarziu a artei romanesti, precum si caracterul profund national, rolul lui Grigorescu in pictura a fost asemanat cu cel al lui Eminescu in poezie, al lui Caragiale in literatura dramatica si al lui Enescu in muzica. Dincolo de valoarea artistica impresionanta, creatia lor inseamna deopotriva un act cultural si asumarea unei datorii morale, aceea de a face onoare tarii in care s-au nascut si de a ridica la un nivel universal cultura romaneasca."