Identitate culturala europeana: deziderat sau realitate? - Fausta Dimulescu
Descriere
Nu e deloc usor a deslusi ce inseamna "a fi sau a nu fi"...EUROPEAN.
Se naste intrebarea: exista o identitate europeana rostita prin cultura?
Raspunsurile pot fi multiple, si de buna seama controversate. Desigur, prezenta publicatie vizeaza punctarea unor repere de spiritualitate europeana care negresit creioneaza o identitate. Daca la terminarea lecturii cititorul va accepta si va constientiza aceste elemente care sunt componente de spiritualitate europeana, atunci vom fi facut un prim pas spre recunoasterea Identitatii Culturale Europene. - Autoarea
Fragment din carte:
"Povestea spune ca EUROPA a fost frumoasa fiica a Regelui din Tyr, sedusa de Zeus pe plaja de la Sidon; ajunsa in Creta, l-a nascut pe Minos – primul rege cretan. Ce se ascunde in spatele mitului? Ce semnificatie are acest nume
Europa? Oare este „aceea care vede departe”? Sau „aceea care are o privire frumoasa”? Sau cuvantul de origine akkadiana ce desemneaza Occidentul, sau locul in care apune soarele? Desigur ca acestea sunt doar explicatii conjuncturale. Important este locul acestui mit: Mediterana; de asemenea personajele care s-au intrupat in alte mituri. Este vorba de personaje ce apartin spatiului mediteraneean: Ahile – eroul si Ulise cel mai bun dintre oameni.
Dar, de fapt, ce inseamna ideea europeana?
„E o succesiune de idei, e evantaiul intelesurilor diverse pe care le-a imbracat de-a lungul timpului cuvantul Europa”. Sintagma „ideea europeana” se situeaza in sfera istoriei ideilor, iar in viziunea lui Duroselle ideea europeana „sub raport cultural e plurimilenara”.
Nu ne propunem sa tratam „ideea europeana” pe traseul cronologic al devenirii sale istorice.
Dorim sa punctam cateva repere in ceea ce priveste acest subiect indelung dezbatut de istorici, politologi, filosofi. De asemenea, crezul nostru este ca semnificatiile „ideii europene” ating multiple conotatii spirituale; astfel, ar fi injust sa trasam o linie demarcatoare care sa separe ideea de spirit. Orice idee, principial, este rezultatul unei gandiri, iar gandirea reprezinta un atribut spiritual.
Daca ar fi sa cautam cateva repere temporale, am numi Antichitatea, Renasterea, Iluminismul, Secolul Nationalitatilor, Secolul „scurt” XX.
In locul pe care azi il numim Grecia Antica se naste democratia sub simbolicul nume Athena. Tot aici se naste conceptul de cetate – cetatean. Cetateanul este asimilat individului. Antichitatea greaca a pus omul in centrul tuturor reflectiilor si a facut din individ „cheia de bolta a unei civilizatii”. Acest „corolar” a dus la „in-ventarea” filosofiei, istoriei, tragediei. Iata „testamentul grecesc” pentru Europa.
Antichitatea romana aduce o unificare prin Imperiul Roman si, implicit, prin limba latina. De asemenea urbanizarea a reprezentat un sistem administrativ centralizat si cu autonomie municipala. Intre orasele Imperiului exista libera circulatie a marfurilor, a serviciilor si a capitalurilor.
Renasterea s-a definit ca intoarcere la valorile Antichitatii. Desigur ca Anticii nu au explicat totul, iar redescoperirea Antichitatii nu este suficienta. Si totusi, in acest timp, Copernic reevalueaza sistemul aristotelic si emite ipoteza ca Pamantul nu este centrul Universului – ipoteza confirmata apoi de Galilei; in acest timp se rosteste pentru prima data intrebarea „a fi sau a nu fi”.
Renasterea a fost timpul in care oamenii de cultura doreau sa fie „cetatenii unei republici a literelor”.
Au urmat Iluministii care se doreau „cetateni ai lumii”, enciclopedistii francezi si elitele care doreau luminarea spiritului celor multi.
Despre Secolul Nationalitatilor si Secolul „scurt” XX vom vorbi la momentul in care vom incerca sa deslusim intelesuri ale identitatii culturale.
Perioadele europene ale Antichitatii, Renasterii si Iluminismului au propulsat Europa ca fiind un produs al imaginatiei intelectualilor si politicienilor. Deci, ideea europeana s-a nascut in momentul in care elita a ajuns la o anume treapta a gandirii abstracte si la un anumit rafinament. Ideea europeana reprezinta de fapt un complex care a generat un intreg sistem ideatic. Istoria ideii europene este o chestiune de istorie sociala, si de asemenea, un segment de istorie intelectuala.
Europa se declina a fi teritoriul caruia ii apartine ideea de libertate, idee ce o personalizeaza in raport cu alte spatii (incepand cu oamenii liberi ai Antichitatii, continuand cu eliberarea taranilor si apoi libertatile urbane)."