Procesul lui Socrate - Claude Mosse
Descriere
Cum a fost posibil ca Atena, cetatea care se dorea o vatra a libertatii, sa-l poata condamna la moarte pe Socrate, omul care se remarcase prin vigoarea inteligentei sale, filozoful admirat nu numai de atenieni, ci de toti strainii considerati mari spirite ale epocii, care veneau sa stea de vorba cu el?
Iata rezolvata o problema inca neelucidata, o intrebare la care incearca sa raspunda cartea de fata, pornind de la cercetarea circumstantelor procesului care a dus la condamnarea lui si a situatiei Atenei in zorii secolului al IV-lea.
Fragment din carte:
"Procesul
In anul 399 Socrate a fost acuzat de Meletos, Anitos si Licon „ ca nu recunoaste zeii cetatii, ca incearca sa introduca noi divinitati sa corupa tineretul"(Xenofon,Apologia,10) inainte de a ne pune intrebari cu privire la aceste reprosuri si fundamentul lor, este important sa precizam ce era pe atunci sistemul judiciar si cum isi exercita el functia la Atena.
Justitia la Atena
Sistemul judiciar atenian era unul din piesele grele ale constitutiei democratice. Traditia ii atribuie lui Solon initierea acestuia. Intr-adevar, in vremurile vechi, regele era cel care dispunea de puterea de justitie. Fragmentarea autoritatii regale intre trei, apoi intre noua arhonti, asa cum relateaza. Aristotel, a antrenat in acelasi timp si fragmentarea puterii judiciare pe care si-o imparteau arhontii alesi anual si consiliul format din arhontii eliberati de sarcina care locuiau pe colina Areopagului. Redactarea unui cod de legi de catre Dracon, la sfirsitul secolului al VII-lea, dadea o prima definitie a delictelor si a pedepselor pentru omucidere. Foarte grava criza pe care a cunoscut-o Atena la inceputul secolului al VI-lea l-a obligat pe Solon ca, o data cu solutia la criza agrara si a consecintelor acesteia, sa doteze cetatea cu un ansamblu de legi „ asemanatoare pentru cei buni si pentru cei rai, fixind pentru fiecare o dreapta justitie", cum i-a placut lui insusi sa spuna intr-unul din poemele sale. Sa fi creat el atunci si un tribunal popular, cum ne lasa sa intelegem Aristotel care spune ca, pentru a da mai multa forta poporului, el a instituit dreptul de apel la tribunale? Este greu sa ne pronuntam asupra acestui punct. In general, istoricii sint de acord ca arhontii si Areopagul au mai pastrat mult timp, chiar pina la inceptul secolului al V-lea, cunoasterea delictelor si puterea de judecata. "