Compunerile scolare. Auxiliar didactic pentru clasele V-VIII - Mariana-Gabriela Cerbu, Alina-Elena Bortun
Descriere
Lucrarea "Compunerile scolare" este impartita in trei parti. Prima parte "Compunerea scolara", este o pledoarie pentru a incuraja si a stimula creativitatea elevilor. Totodata prezinta pe larg scrierea imaginativa si etapele crearii ei, pentru a se incheia cu o clasificare a compunerilor dupa diferite criterii (dupa modul de participare al elevilor, dupa materialul de baza folosit, dupa scopul redactarii, dupa stilurile functionale).
Partea a doua cuprinde texte-suport ce pot fi folosite in realizarea compunerilor descriptive. Aceste texte sunt structurate in functie de tema: Anotimpurtile, Momentele zilei, Relieful tarii noastre, Descriere de spatii diverse, Stihiile naturii, Portretul fizic si portretul moral.
In ultima parte se gasesc compuneri culese de la elevi, dar si un model de analiza de text pe nivelurile limbii: nivel ideatic, nivel formal (strat fonetic, strat lexical, strat morfologic, strat sintactic).
Fragment din volum: „In programele actuale, scrierea imaginativa trimite explicit la compunerea libera si vizeaza, in primul rand, producerea de text descriptiv si narativ. In scoala, structurarea lumilor „posibile" are o dubla finalitate, intrucat promite atat dezvoltarea creativitatii, cat si dezvoltarea competentelor de interpretare de text. Inteleasa ca parte integranta a mecanismelor cognitive si caracterizata prin fluiditate, flexibilitate si originalitate, creativitatea este o constanta a discursului pe care didactica traditionala si moderna l-au consacrat compunerii libere. Pornind de la binomul scriere-lectura, cercetarile au evidentiat influenta pe care cele doua o au una asupra celeilalte. De aici, teza conform careia drumul cel mai scurt spre lectura performanta este producerea de text; si tot de aici, convingerea ca, indiferent de stangacia textelor compuse de catre elevi, efortul scrierii si reflectia asupra problemelor pe care le ridica duc la conturarea unor competente reale de lectura si interpretare. In sprijinul acestor afirmatii stau, in primul rand, marturiile elevului despre rostul de „a te aseza de cealalta parte a cartii" si despre calitatea acestui tip de dialog cu Iiteratura. A spori posibilitatile de exprimare inseamna a stimula insusirea cunostintelor necesare si, invers, acumularea de cunostinte dezvolta capacitatile de exprimare personala. Fara indoiala ca instrumentul prin care se realizeaza atat acumularea de cunostinte, cat si dezvoltarea posibilitatilor de folosire creatoare, de exprimare originala, este limbajul, suport al gandirii si mijloc de exprimare a constiintei noastre. In acest context, orele de compunere devin instrumente de neinlocuit pentru o dezvoltare armonioasa a unei minti capabile sa valorifice si sa prelucreze creator cunostintele acumulate si propria experienta de viata. Dincolo de faptul ca orele de compunere sunt mijloace eficiente in formarea deprinderilor de a conversa, de a comunica adecvat cu cei din jur, de a cultiva si rafina spiritul, ele ar trebui sa indeparteze elevul de avalansa de informatie bruta pe care o primeste cu usurinta accesand internetul, ajutandu-l sa-si dezvolte capacitatea intelectuala prin reflectarea asupra a ceea ce el poate scrie.”