Conflictul Dintre Palate - Bogdan Dima

Conflictul Dintre Palate - Bogdan Dima

Autor
Editura
An publicare
2014
Nr. Pagini
444
ISBN
9786066789905
Categorii

Descriere

Lucrarea isi dezvaluie originalitatea prin modalitatea de abordare, prin preocuparea permanenta a autorului de a surprinde deficientele reale aparute in aplicarea mecanismelor constitutionale conferite raporturilor dintre cele trei autoritati publice esentiale in functionarea democratica a societatii romanesti.
Prof. univ. dr. Dana Tofan, Facultatea de Drept, Universitatea din Bucuresti

Lucrarea domnului Bogdan Dima se constituie intr-o interesanta radiografie a raporturilor constitutionale dintre Presedinte, Guvern si Parlament, realizata in nota personala si cu deplina asumare a propriilor opinii, lectura indispensabila atat pentru profesionisti cat si pentru profani.
prof. univ. dr. Elena Simina Tanasescu, Facultatea de Drept, Universitatea din Bucuresti

Cartea lui Bogdan Dima este o contributie substantiala la dezvoltarea in Romania a studiilor de constructie institutional-constitutionala a democratiei, cu avantajul combinarii inteligente dintre dreptul constitutional si stiinta politica. Actualitatea acestui volum a devenit stringenta dupa esecul comisiei speciale de revizuire a Constitutiei, tocmai datorita faptului ca acopera exact ceea ce i-a lipsit acelui forum parlamentar – expertiza disciplinara si transdisciplinara necesare unui proiect de o asemenea importanta cruciala.
conf. univ. dr. Dan Pavel, politolog, Facultatea de stiinte politice, Universitatea din Bucuresti

Lucrarea dlui Bogdan Dima este o provocare pentru specialistul in drept constitutional ce considera, in termenii modelului doctrinar francez, ca problematica semiprezidentialismului este artificial creata si lipsita de relevanta stiintifica. Ea atrage atentia, cu eleganta stilistica si claritate conceptuala, asupra unui "sistem de guvernare" pe care Constitutia Romaniei il reglementeaza formal, de care ne lovim zi de zi in viata constitutional-politica, dar pe care refuzam sa-l radiografiem doctrinar in complexitatea sa.
conf. univ. dr. Manuel Gutan, Facultatea de Drept, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu

Cuprins

    Clarificari
        Sectiunea 1. Conceptele
            §1. Raporturile de putere
            §2. Postcomunismul
            §3. Sistemul de guvernare
        Sectiunea a 2-a. Metodologia
            §1. Perspectiva normativ-institutionala
            §2. Perspectiva practicii politice si institutionale
            §3. Perspectiva comparativa
        Sectiunea a 3-a. Structura
            §1. Trei seturi de raporturi de putere
            §2. Partea I
            §3. Partea a II-a
            §4. Partea a III-a
            §5. Concluziile lucrarii
        Sectiunea a 4-a. Elemente specifice
            §1. Delimitarea de traditie
            §2. Un studiu interdisciplinar
    PARTEA I. RAPORTURILE DE PUTERE DINTRE PARLAMENT SI GUVERN
        Capitolul I. Puterea care controleaza puterea
            Sectiunea 1. Un principiu clasic
                §1. Teorii vechi, dar actuale
                §2. Prioritatea executivului
            Sectiunea a 2-a. Un principiu pierdut si regasit
                §1. Istoria unui concept
                §2. Limitare, fragmentare si control
        Capitolul al II-lea. Actorii cheie ai guvernarii
            Sectiunea 1. Guvernul (atot)puternic
                §1. Rolul
                §2. Atributiile
                §3. Structura
            Sectiunea a 2-a. Primus inter pares
                §1. Prerogativele
                §2. Pozitia
            Sectiunea a 3-a. O persoana, doua calitati
                §1. Experiente constitutionale europene
                §2. Nevoia de independenta
        Capitolul al III-lea. Controlul parlamentar asupra Guvernului
            Sectiunea 1. Continutul
                §1. Controlul parlamentar in societatile democratice
                §2. Jocul politic majoritate vs. opozitie
            Sectiunea a 2-a. Controlul fara sanctiune
                §1. Informarea
                §2. Intrebarile
                §3. Interpelarile
                §4. Motiunile simple
                §5. Anchetele parlamentare
            Sectiunea a 3-a. Controlul urmat de sanctiune
                §1. Toti pentru unul, unul pentru toti
                §2. Himera postcomunismului
                §3. Practica motiunilor de cenzura
                §4. Motiunea de cenzura constructiva
        Capitolul al IV-lea. Angajarea raspunderii Guvernului
            Sectiunea 1. De la teorie la practica
                §1. Explicatiile juridice – necesare, dar insuficiente
                §2. Practica guvernarii pragmatice
            Sectiunea a 2-a. Procedura
                §1. Decizia initiala
                §2. Aducerea la cunostinta Parlamentului
                §3. Procedurile administrative
                §4. Transmiterea amendamentelor
                §5. Sustinerea proiectului de lege
                §6. Optiunea parlamentarilor
                §7. Transmiterea legii spre promulgare
            Sectiunea a 3-a. Temperarea excesului
                §1. Experiente constitutionale europene
                §2. Propuneri de modificare a textului constitutional
        Capitolul al V-lea. Delegarea legislativa
            Sectiunea 1. Un rau necesar
                §1. Teorii
                §2. Starea de exceptie
            Sectiunea a 2-a. Guvernul legiuitor
                §1. Competenta de reglementare
                §2. Extraordinarul devenit ordinar
            Sectiunea a 3-a. Natura juridica a ordonantelor
                §1. Proceduri diferite, aceeasi natura
                §2. Pozitia Curtii Constitutionale
            Sectiunea a 4-a. Procedura
                §1. Legea de abilitare
                §2. Urgenta urgentei
            Sectiunea a 5-a. Realitati si solutii
                §1. Practica
                §2. Efectele perverse
                §3. Excesul moderat
    PARTEA A II-A. RAPORTURILE DE PUTERE INTRAEXECUTIVE
        Capitolul I. Semiprezidentialismul romanesc postcomunist
            Sectiunea 1. Un concept controversat
                §1. Incertitudinile terminologice
                §2. Dilema epistemologica
            Sectiunea a 2-a. Trasaturile semiprezidentialismului
                §1. Definitiile doctrinei
                §2. Tipurile de semiprezidentialism
            Sectiunea a 3-a. Experiente semiprezidentiale europene
                §1. Un produs al Europei
                §2. Factorii de influenta
            Sectiunea a 4-a. Definire vs. calificare
                §1. Dificultatile taxonomice
                §2. Modelul romanesc
        Capitolul al II-lea. Influenta Presedintelui in cadrul executivului
            Sectiunea 1. Rolul si functiile
                §1. Intentiile legiuitorului constituant
                §2. Formalism si simbolistica
            Sectiunea a 2-a. Raporturile de putere cu Guvernul
                §1. Participarea la sedintele Guvernului
                §2. Influentarea guvernarii
            Sectiunea a 3-a. Raporturile de putere cu prim-ministrul
                §1. Numirea si revocarea unor membri ai Guvernului
                §2. Marul discordiei
                §3. Contrasemnarea decretelor Presedintelui
            Sectiunea a 4-a. Raporturile de putere cu membrii Guvernului
                §1. Suspendarea si demiterea unui membru al Guvernului
                §2. Urmarirea penala a unui membru al Guvernului
                §3. Proceduri confuze si neconstitutionale
            Sectiunea a 5-a. Propuneri de modificare a textului constitutional
                §1. Numirea si revocarea ministrilor
                §2. Contrasemnarea decretelor Presedintelui
                §3. Urmarirea penala a membrilor Guvernului
    PARTEA A III-A. RAPORTURILE DE PUTERE DINTRE PARLAMENT SI PRESEDINTE
        Capitolul I. Controlul reciproc
            Sectiunea 1. Controlul parlamentar asupra activitatii Presedintelui
                §1. Raspunderea politica
                §2. Inalta tradare
                §3. Situatiile exceptionale
            Sectiunea a 2-a. Controlul Presedintelui asupra activitatii Parlamentului
                §1. Dizolvarea Parlamentului
                §2. Promulgarea legii
        Capitolul al II-lea. Raporturile de colaborare
            Sectiunea 1. Formarea Guvernului
                §1. Intentiile legiuitorului constituant
                §2. Experiente constitutionale europene
                §3. Procedura
                §4. Majoritatile (anti)prezidentiale
                §5. Propuneri de modificare a textului constitutional
            Sectiunea a 2-a. Mesajele prezidentiale
                §1. Semnificatia
                §2. Principalele probleme politice ale natiunii
                §3. Procedura
                §4. Practica
            Sectiunea a 3-a. Referendumul consultativ
                §1. Semnificatia
                §2. Procedura
                §3. Consecintele politico-juridice
        Capitolul al II-lea. Concluzii si recomandari
            Sectiunea 1. Concluzii generale
            Sectiunea a 2-a. Propuneri de modificare a Constitutiei
                §1. Formarea Guvernului
                §2. Delegarea legislativa si angajarea raspunderii
                §3. Conflictele politice dintre presedinti si prim-ministri in perioada postcomunista
                §4. Raporturile dintre legislativ si executiv
    ANEXE
    Tabel 1 – Sistemele de guvernare in statele membre ale Uniunii Europene
    Tabel 2 – Legislaturile, presedintii si prim-ministrii postcomunisti ai Romaniei
    Tabel 3 – Programele, declaratiile de politica generala si proiectele de lege pentru care Guvernul si-a angajat raspunderea in fata Parlamentului
    Tabel 4 – Numarul ordonantelor Guvernului si al ordonantelor de urgenta in perioada 1992-2013
    Extrase din interviurile de cercetare
    Bibliografie
    Index


Pe aceeași temă

Dr. Michael Thompson,Dr. Dan Kindlon

Dr. Dan Kindlon,Dr. Michael Thompson

Dr. Dan Kindlon,Dr. Michael Thompson

Michael Thompson,Dan Kindlon

Michael Thompson,Dan Kindlon

Anna Castagnoli

Bogdan Dima

Gianni Rodari,Bogdan Dima,Vlad Perju