Conflictul Dintre Palate - Bogdan Dima
Descriere
Lucrarea isi dezvaluie originalitatea prin modalitatea de abordare, prin preocuparea permanenta a autorului de a surprinde deficientele reale aparute in aplicarea mecanismelor constitutionale conferite raporturilor dintre cele trei autoritati publice esentiale in functionarea democratica a societatii romanesti.
Prof. univ. dr. Dana Tofan, Facultatea de Drept, Universitatea din Bucuresti
Lucrarea domnului Bogdan Dima se constituie intr-o interesanta radiografie a raporturilor constitutionale dintre Presedinte, Guvern si Parlament, realizata in nota personala si cu deplina asumare a propriilor opinii, lectura indispensabila atat pentru profesionisti cat si pentru profani.
prof. univ. dr. Elena Simina Tanasescu, Facultatea de Drept, Universitatea din Bucuresti
Cartea lui Bogdan Dima este o contributie substantiala la dezvoltarea in Romania a studiilor de constructie institutional-constitutionala a democratiei, cu avantajul combinarii inteligente dintre dreptul constitutional si stiinta politica. Actualitatea acestui volum a devenit stringenta dupa esecul comisiei speciale de revizuire a Constitutiei, tocmai datorita faptului ca acopera exact ceea ce i-a lipsit acelui forum parlamentar – expertiza disciplinara si transdisciplinara necesare unui proiect de o asemenea importanta cruciala.
conf. univ. dr. Dan Pavel, politolog, Facultatea de stiinte politice, Universitatea din Bucuresti
Lucrarea dlui Bogdan Dima este o provocare pentru specialistul in drept constitutional ce considera, in termenii modelului doctrinar francez, ca problematica semiprezidentialismului este artificial creata si lipsita de relevanta stiintifica. Ea atrage atentia, cu eleganta stilistica si claritate conceptuala, asupra unui "sistem de guvernare" pe care Constitutia Romaniei il reglementeaza formal, de care ne lovim zi de zi in viata constitutional-politica, dar pe care refuzam sa-l radiografiem doctrinar in complexitatea sa.
conf. univ. dr. Manuel Gutan, Facultatea de Drept, Universitatea Lucian Blaga din Sibiu
Cuprins
Clarificari
Sectiunea 1. Conceptele
§1. Raporturile de putere
§2. Postcomunismul
§3. Sistemul de guvernare
Sectiunea a 2-a. Metodologia
§1. Perspectiva normativ-institutionala
§2. Perspectiva practicii politice si institutionale
§3. Perspectiva comparativa
Sectiunea a 3-a. Structura
§1. Trei seturi de raporturi de putere
§2. Partea I
§3. Partea a II-a
§4. Partea a III-a
§5. Concluziile lucrarii
Sectiunea a 4-a. Elemente specifice
§1. Delimitarea de traditie
§2. Un studiu interdisciplinar
PARTEA I. RAPORTURILE DE PUTERE DINTRE PARLAMENT SI GUVERN
Capitolul I. Puterea care controleaza puterea
Sectiunea 1. Un principiu clasic
§1. Teorii vechi, dar actuale
§2. Prioritatea executivului
Sectiunea a 2-a. Un principiu pierdut si regasit
§1. Istoria unui concept
§2. Limitare, fragmentare si control
Capitolul al II-lea. Actorii cheie ai guvernarii
Sectiunea 1. Guvernul (atot)puternic
§1. Rolul
§2. Atributiile
§3. Structura
Sectiunea a 2-a. Primus inter pares
§1. Prerogativele
§2. Pozitia
Sectiunea a 3-a. O persoana, doua calitati
§1. Experiente constitutionale europene
§2. Nevoia de independenta
Capitolul al III-lea. Controlul parlamentar asupra Guvernului
Sectiunea 1. Continutul
§1. Controlul parlamentar in societatile democratice
§2. Jocul politic majoritate vs. opozitie
Sectiunea a 2-a. Controlul fara sanctiune
§1. Informarea
§2. Intrebarile
§3. Interpelarile
§4. Motiunile simple
§5. Anchetele parlamentare
Sectiunea a 3-a. Controlul urmat de sanctiune
§1. Toti pentru unul, unul pentru toti
§2. Himera postcomunismului
§3. Practica motiunilor de cenzura
§4. Motiunea de cenzura constructiva
Capitolul al IV-lea. Angajarea raspunderii Guvernului
Sectiunea 1. De la teorie la practica
§1. Explicatiile juridice – necesare, dar insuficiente
§2. Practica guvernarii pragmatice
Sectiunea a 2-a. Procedura
§1. Decizia initiala
§2. Aducerea la cunostinta Parlamentului
§3. Procedurile administrative
§4. Transmiterea amendamentelor
§5. Sustinerea proiectului de lege
§6. Optiunea parlamentarilor
§7. Transmiterea legii spre promulgare
Sectiunea a 3-a. Temperarea excesului
§1. Experiente constitutionale europene
§2. Propuneri de modificare a textului constitutional
Capitolul al V-lea. Delegarea legislativa
Sectiunea 1. Un rau necesar
§1. Teorii
§2. Starea de exceptie
Sectiunea a 2-a. Guvernul legiuitor
§1. Competenta de reglementare
§2. Extraordinarul devenit ordinar
Sectiunea a 3-a. Natura juridica a ordonantelor
§1. Proceduri diferite, aceeasi natura
§2. Pozitia Curtii Constitutionale
Sectiunea a 4-a. Procedura
§1. Legea de abilitare
§2. Urgenta urgentei
Sectiunea a 5-a. Realitati si solutii
§1. Practica
§2. Efectele perverse
§3. Excesul moderat
PARTEA A II-A. RAPORTURILE DE PUTERE INTRAEXECUTIVE
Capitolul I. Semiprezidentialismul romanesc postcomunist
Sectiunea 1. Un concept controversat
§1. Incertitudinile terminologice
§2. Dilema epistemologica
Sectiunea a 2-a. Trasaturile semiprezidentialismului
§1. Definitiile doctrinei
§2. Tipurile de semiprezidentialism
Sectiunea a 3-a. Experiente semiprezidentiale europene
§1. Un produs al Europei
§2. Factorii de influenta
Sectiunea a 4-a. Definire vs. calificare
§1. Dificultatile taxonomice
§2. Modelul romanesc
Capitolul al II-lea. Influenta Presedintelui in cadrul executivului
Sectiunea 1. Rolul si functiile
§1. Intentiile legiuitorului constituant
§2. Formalism si simbolistica
Sectiunea a 2-a. Raporturile de putere cu Guvernul
§1. Participarea la sedintele Guvernului
§2. Influentarea guvernarii
Sectiunea a 3-a. Raporturile de putere cu prim-ministrul
§1. Numirea si revocarea unor membri ai Guvernului
§2. Marul discordiei
§3. Contrasemnarea decretelor Presedintelui
Sectiunea a 4-a. Raporturile de putere cu membrii Guvernului
§1. Suspendarea si demiterea unui membru al Guvernului
§2. Urmarirea penala a unui membru al Guvernului
§3. Proceduri confuze si neconstitutionale
Sectiunea a 5-a. Propuneri de modificare a textului constitutional
§1. Numirea si revocarea ministrilor
§2. Contrasemnarea decretelor Presedintelui
§3. Urmarirea penala a membrilor Guvernului
PARTEA A III-A. RAPORTURILE DE PUTERE DINTRE PARLAMENT SI PRESEDINTE
Capitolul I. Controlul reciproc
Sectiunea 1. Controlul parlamentar asupra activitatii Presedintelui
§1. Raspunderea politica
§2. Inalta tradare
§3. Situatiile exceptionale
Sectiunea a 2-a. Controlul Presedintelui asupra activitatii Parlamentului
§1. Dizolvarea Parlamentului
§2. Promulgarea legii
Capitolul al II-lea. Raporturile de colaborare
Sectiunea 1. Formarea Guvernului
§1. Intentiile legiuitorului constituant
§2. Experiente constitutionale europene
§3. Procedura
§4. Majoritatile (anti)prezidentiale
§5. Propuneri de modificare a textului constitutional
Sectiunea a 2-a. Mesajele prezidentiale
§1. Semnificatia
§2. Principalele probleme politice ale natiunii
§3. Procedura
§4. Practica
Sectiunea a 3-a. Referendumul consultativ
§1. Semnificatia
§2. Procedura
§3. Consecintele politico-juridice
Capitolul al II-lea. Concluzii si recomandari
Sectiunea 1. Concluzii generale
Sectiunea a 2-a. Propuneri de modificare a Constitutiei
§1. Formarea Guvernului
§2. Delegarea legislativa si angajarea raspunderii
§3. Conflictele politice dintre presedinti si prim-ministri in perioada postcomunista
§4. Raporturile dintre legislativ si executiv
ANEXE
Tabel 1 – Sistemele de guvernare in statele membre ale Uniunii Europene
Tabel 2 – Legislaturile, presedintii si prim-ministrii postcomunisti ai Romaniei
Tabel 3 – Programele, declaratiile de politica generala si proiectele de lege pentru care Guvernul si-a angajat raspunderea in fata Parlamentului
Tabel 4 – Numarul ordonantelor Guvernului si al ordonantelor de urgenta in perioada 1992-2013
Extrase din interviurile de cercetare
Bibliografie
Index