Medierea conflictelor in scoala - Cornelia Gherman
Descriere
Medierea este o forma de educatie sociala durabila ce vizeaza dezvoltarea abilitatilor de comunicare si rezolvare a conflictelor, astfel incat oamenii sa ajunga sa se inteleaga direct si sa-si rezolve singuri problemele, fara sa mai faca apel la un mediator. [...] Subliniem, asadar, ca mediatorul trebuie sa descopere cauza, sursa conflictului, iar acest lucru nu poate fi realizat decat daca mediatorul acumuleaza cat mai multe date despre parti, si, in acelasi timp, daca reuseste sa castige increderea partilor. Putem spune astfel ca mediatorii care vor obtine rezultate pozitive au, cu siguranta, vocatie pentru aceasta profesie. Acest lucru il prezinta, insotit de exemple concrete din activtatea de la catedra, autoarea acestei lucrari, lucrare care este o continuare a cercetarilor efectuate pentru a-si intocmi lucrarea de disertatie. Jocurile propuse de autoare sunt o serie de activitati ce fac parte din „alfabetul” comunicarii in grup. Am gasit utila aceasta abordare pentru ca abilitatile individuale de comunicare se pot exprima, provoca si exersa cel mai bine intr-un colectiv - ceea ce solicita mai ales stereotipurile si prejudecatile participantului. (Prof. univ. dr. MIHAI GOLU)
CUPRINS: INTRODUCERE PARTEA I Capitolul I : CONFLICTUL — PREZENTARE GENERALA I.1 Conflictul. Delimitari conceptuale I.2 Cauzele conflictelor I.3 Taxionomiile conflictelor: • 1.3.1 Tipuri de conflict psihologic I.4 Solutionarea conflictelor de munca I.5 Pasi in rezolvarea conflictelor Capitolul II: PARTICULARITATI ALE MANIFESTARII CONFLICTULUI iNTR-O UNITATE DE INVATAMANT II.1 Conflictele intre elevi II.2 Conflictele profesori-elevi II.3 Conflictele intre profesori II.4 Conflictele intre minister si sindicate II.5 Medierea — delimitari conceptuale II.6 Statutul mediatorului II.7 Conditiile medierii II.8 Etapele procesului de mediere II.9 Strategii si tehnici de rezolvare a situatiilor conflictuale in clasa II.10 Sugestii de mediere a unor situatii conflictuale aparute in unitatea scolara PARTEA A II-A Capitolul III — Studiu privind influenta consilierii in procesul de mediere a conflictelor III.1 Obiectivele cercetarii III.2 Ipoteza de lucru III.3 Design experimental: • III.3.1 Descrierea experimentului si a modului de aplicare a probelor • III.3.2. Descrierea lotului de subiect III.3.3 Metode si tehnici de investigatie III.4 Prelucrarea, interpretarea si analiza datelor: • III.4.1 Etapa constatativa • III.4.2 Etapa experimentala • III.4.3 Etapa finala CONCLUZII BIBLIOGRAFIE ANEXE