Cuvinte de aur Vol.9: Sfarsitul lumii si vesnicia - Sfantul Ioan Gura de Aur
Descriere
Temele acestui volum sunt urmatoarele: I. Sfarsitul lumii: a) Antihristul ; b) Plinirea vremii; c) A doua Venire; d) Judecata viitoare. II. Vesnicia: a) Vesnicia; b) Slava viitoare; c) Raiul; d) Imparatia lui Dumnezeu; e) Iadul.
Este adevarat ca temele acestea preocupa pe orice credincios si ridica multe semne de intrebare. Pe toti ne intereseaza in mod special cand va fi plinirea vremii. Sfantul raspunde acestor nedumeriri folosindu-se de textele Sfintei Scripturi si de argumente rationale, fara sa pregete sa utilizeze si elemente istorice in toate temele sale. Care este insa castigul din faptul ca vom cunoaste vreodata cand se va intampla plinirea vremii? Doar sfarsitul fiecarui om este pentru el plinirea vremii. De ce a fost ascunsa insa ziua plinirii vremii?
Dupa plinirea vremii vine Antihrist. Cine este si cum va lucra, condeiul Sfantului Ioan Gura de Aur ne infatiseaza fara detalii amanuntite. Sfantul ne mai spune ca va fi un om care va face si lucruri mai presus de fire, cu scopul de a insela, daca este cu putinta, si pe cei alesi. In zilele lui placerea si viata simturilor vor ajunge la apogeu, ca in zilele lui Noe. Le va misca pe toate prin cruzimea, frica si tulburarea pe care le va provoca. Hristos, insa, prin porunca si prin prezenta Lui il va pierde.
Fragment din volum: “Bogatul da seama pentru milostenie, saracul pentru rabdare Si nu doar bogatul, ci si saracul va da seama in saracia lui: daca a rabdat saracia lui cu vitejie si cu bucurie, daca n-a deznadajduit, daca nu s-a aratat nemultumit, daca nu a osandit pronia lui Dumnezeu, vazandu-l pe unul ca traieste in desfrau si in viata cheltuitoare in timp ce pe sine ca este in lipsa. Adica asa cum bogatul da seama pentru milostenie, la fel si saracul da seama pentru rabdare. Sau mai bine zis nu doar pentru rabdare, ci si pentru milostenie, pentru ca saracia nu este o piedica pentru milostenie. Si martora este vaduva care a aruncat doi banuti, si prin acea danie i-a intrecut pe cei care au aruncat multi bani (Luca 21, 1-4). Si nu doar cei bogati si cei saraci, ci si carmuitorii si judecatorii sunt cercetati cu multa acrivie daca au incalcat dreptatea, daca au dat hotarari pentru cei osanditi prin bunavointa, sau prin scarba, daca au hotarat lucruri potrivnice celor care trebuiau din pricina lingusirii, daca au vatamat din tinerea de minte a raului pe cei care n-au savarsit nicio nedreptate. Si carmuitorii Bisericii vor da seama Si nu doar carmuitorii lumesti, ci si intai-statatorii Bisericilor vor da seama pentru stapanirea lor. Si mai ales acestia sunt cei care au de dat cele mai amare si mai grele raspunsuri. Pentru ca cel care a primit slujirea propovaduirii va fi cercetat cu de-amanuntul acolo, daca nu cumva din ezitare sau din invidie a trecut cu vederea sa spuna ceva dintre cele care trebuia, si daca din fapte a aratat cum trebuie lucrate toate, si n-a ascuns nimic din cele folositoare. De asemenea, cel care a primit episcopia va da seama pe masura inaltimii vredniciei la care a fost urcat, si i se va cere raspuns nu doar pentru invatatura si pentru ingrijirea saracilor, ci si pentru cercetarea hirotoniilor facute, si pentru nenumarate alte lucruri."