Profesorul eficient. Programul Gordon pentru îmbunătăţirea relaţiei cu elevii

Profesorul eficient. Programul Gordon pentru îmbunătăţirea relaţiei cu elevii

Descriere

Profesorul eficient. Programul Gordon pentru imbunatatirea relatiei cu elevii Prin ce se deosebeste o lectie izbutita de o ora nereusita? Dar un profesor motivat de un dascal plafonat? Dincolo de materia predata sau de calitatea elevilor, diferenta provine in primul rand din calitatea relatiilor interpersonale, sustine Thomas Gordon, creatorul unei celebre metode pentru „eficientizarea" profesorilor. Plecand de la cazuri concrete, autorii ofera instrumentele necesare pentru imbunatatirea aptitudinilor de comunicare si de aplanare a conflictelor iscate in clasa. De peste patru decenii, metoda Gordon demonstreaza ca dascalii pot evita mesajele devalorizante, ca pot lua decizii care sa-i motiveze pe toti elevii si ca sunt in stare sa treaca peste capcanele autoritarismului si permisivitatii excesive. Thomas Gordon (1918–2002), psiholog american, este creatorul unor metode larg raspandite de „eficientizare" a parintilor, profesorilor si liderilor. A fost nominalizat de trei ori la Premiul Nobel pentru Pace si a fondat centrul Gordon Training International (GTI). Noel Burch, fost trainer la GTI, este creatorul „modelului in patru pasi de invatare a noilor competente".   Din Cuprins:   1 RELATIA INVATATOR-INVATACEL: VERIGA LIPSA Ce este crucial in relatia profesor-elev Aptitudini testate, nu abstractii vagi Aptitudini care ii ajuta pe elevi sa se dezvolte O alternativa la jocul „halei-hop" O singura filosofie pentru elevii de toate varstele si de toate felurile Ce se poate face in legatura cu omniprezenta problema disciplinara Cum sa rezolvam controversa autoritar-permisiv   2 UN MODEL DE RELATII EFICIENTE PROFESOR-ELEV Mituri, asteptari si jocul de rol Ce inseamna o relatie buna profesor-elev? O modalitate de a privi relatia profesor-elev Profesori intoleranti si profesori toleranti: o diferenta cruciala Granita mobila din schimbatoarea Fereastra Comportamentala Cum sa intelegem schimbarile interioare (ale profesorului) Cum sa intelegem diferite sentimente fata de diversii elevi Cum sa intelegem intuenta mediului sau a situatiei Ajuta la ceva toleranta mimata? Cui i se atribuie problema? De ce este atat de importanta „atributia" problemei De ce este importanta Zona fara probleme   3 CE POT FACE PROFESORII ATUNCI CAND ELEVII AU PROBLEME De ce nu reusesc profesorii sa ajute la rezolvarea problemelor elevilor Limbajul de neacceptare: cele Douasprezece Obstacole din calea comunicarii De ce limbajul acceptarii este atat de eficient Metode constructive de a-i ajuta pe elevii cu probleme Ce inseamna de fapt comunicarea Cum sa invatam sa ascultam activ Ce este necesar pentru o Ascultare Activa eficienta „De ce sa consiliez elevii? Sunt doar un profesor!" Doua tipuri de comunicare verbala si efectele lor asupra elevilor: o trecere in revista Cele Douasprezece Obstacole in calea comunicarii Catalizatorii comunicarii   4 MULTIPLELE UTILIZARI ALE ASCULTARII ACTIVE Cum sa promovezi discutii eficiente centrate pe continut Cum sa folosesti Ascultarea Activa pentru a face fata rezistentei elevului Cum sa folosesti Ascultarea Activa pentru a-i ajuta pe elevii dependenti Cum se poate profita de grupurile de discutii centrate pe elev Cum ajuta Ascultarea Activa in sedintele cu parintii Ce pot realiza sedintele in trei Rezumat   5 CE POT FACE PROFESORII ATUNCI CAND ELEVII LE CREEAZA PROBLEME Cum pot fi rezolvate problemele atribuite profesorilor Unde duc confruntarile ineficiente De ce sunt ineficiente mesajele-solutie De ce esueaza mesajele de dominare De ce esueaza mesajele indirecte Mesaje la persoana a II-a versus mesaje la persoana I De ce sunt deficitare mesajele la persoana a II-a De ce sunt mai eficiente mesajele la persoana I Cum sa formulezi un mesaj la persoana I Cum sa schimbi registrul dupa emiterea unui mesaj la persoana I In ce fel profesorii isi pot crea singuri probleme Trimiterea de mesaje la persoana I poate fi riscanta Ce se poate realiza cu ajutorul mesajelor la persoana I   6 CUM SA SCHIMBI ATMOSFERA DIN CLASA CA SA PREINTAMPINI PROBLEMELE Cateva deficiente ale salii de clasa tipice Cum sa abordezi creativ schimbarea O abordare sistematica a mediului salii de clasa Cum sa imbogatim mediul Cum sa saracim mediul Cum sa limitam mediul Cum sa largim cadrele mediului Cum sa reorganizam mediul Cum sa simplificam mediul Cum sa sistematizam mediul Cum sa planificam Cum sa imbunatatim calitatea timpului petrecut in clasa Imensul potential al Zonei de Predare–Invatare   7 CONFLICTUL IN CLASA In ce consta conflictul? Care este cauza reala a conflictelor? Cum rezolva de obicei profesorii conflictele Cele doua tipuri de abordari castig–-pierdere: Metoda I si Metoda II Autoritatea in sala de curs Limitarile considerabile ale puterii in sala de curs Mecanismele adaptative pe care le folosesc elevii De ce sa nu folosim Metoda II? Cum il afecteaza puterea pe cel care castiga Cum sunt justificate puterea si autoritatea   8 REZOLVAREA CONFLICTELOR PRIN METODA „AVANTAJULUI RECIPROC" Metoda III: rezolvarea conflictelor pe baza principiului „avantajului reciproc" Cum functioneaza Metoda III in clasa Premise pentru aplicarea Metodei III Metoda III: procesul in sase pasi de rezolvare a problemelor Cum functioneaza Metoda III in clasa Inregistrarea unei sedinte de aplicare a Metodei III Beneficii si recompense pentru aplicare a Metodei III   9 CUM APLICAM METODA „AVANTAJULUI RECIPROC": ALTE UTILIZARI ALE METODEI III IN sCOALA Cum se rezolva conflictele predare–invatare prin Metoda III Cum se rezolva conflictele dintre elevi prin Metoda III Cum se stabilesc regulile si politicile clasei apeland la Metoda III Cum se desfasoara sedintele de stabilire a regulilor Cum se abordeaza problemele tipice intalnite de profesori in aplicarea Metodei III Exista situatii cand e necesara Metoda I? Cat este de important ca elevii insisi sa invete astfel de deprinderi   10 CAND VALORILE sCOLII INTRA IN CONFLICT Cum identificam o coliziune de valori De ce mesajele la persoana I functioneaza rar in rezolvarea coliziunilor valorice De ce nu prea functioneaza Metoda III in rezolvarea coliziunilor valorice De ce Metoda I este ineficienta in rezolvarea coliziunilor valorice De ce este Metoda II ineficienta in rezolvarea coliziunilor valorice Cum se rezolva coliziunile valorice   11 OPTIMIZAREA CONDITIILOR DE PREDARE IN sCOALA Caracteristicile problematice ale scolilor Ce pot face profesorii pentru a-si spori eficienta in cadrul organizatiei „Imi pot folosi abilitatile de confruntare in relatia cu seful meu?" Cum sa devenim mai eficienti in cadrul intrunirilor Cum sa fii un consultant eficient Deveniti avocatii elevilor vostri

Pe aceeași temă

Thomas Gordon