Ce rămîne din Auschwitz
Descriere
Sa luam acum in considerare teza care rezuma lectia Auschwitz-ului: omul este cel care supravietuieste omului. in primul sens, ea se refera la musulman (sau la zona gri) si va desemna capacitatea inumana de a supravietui omului. in cel de-al doilea, ea se refera la supravietuitor, si numeste capacitatea omului de a-i supravietui musulmanului, non-omului. Dar, la o privire mai atenta, cele doua sensuri converg intr-un punct, care constituie, ca sa spunem astfel, nucleul lor semantic cel mai intim, in care cele doua semnificatii par sa coincida pentru o clipa. in acel punct sta musulmanul; si, in el, se desprinde cel de-al treilea - mai adevarat si, in acelasi timp, mai ambiguu - sens al tezei, acela pe care Levi il proclama spunind ""ei, musulmanii, strivitii sint martorii integrali"": omul este non-omul; cu adevarat uman este cel a carui umanitate a fost in intregime distrusa. Giorgio Agamben