Religii, valori si experiente de varf
Descriere
Cum pot fi intelese experientele intense in care predomina sentimentul ca orizonturi nelimitate se deschid, ca esti mai puternic si mai neajutorat decat ai fost vreodata, ca nu stii cand a trecut timpul si ceva important s-a intamplat si te-a transformat – stari traite uneori de indragostiti, de parinti sau care apar in experienta orgasmica, in momentele de creativitate, de insight terapeutic, in fata unei opere de arta? Sunt diferite de experientele religioase? Prapastia dintre religie si stiinta este de netrecut? In volumul de fata, Maslow examineaza legaturile dintre stiinta, religie, experiente mistice, cognitie si valori, respingand ideea ca religia organizata ar fi singurul izvor al virtutilor si valorilor umane. Maslow considera ca experientele de varf nu sunt specifice doar emisarilor alesi ai lui Dumnezeu, ci fiecarui om, fiind esentiale pentru o mai buna intelegere a unui aspect cu deosebire „uman" al existentei – nevoia de actualizare a sinelui. Abraham H. Maslow este intemeietor al psihologiei umaniste, din care s-au dezvoltat mai multe forme de psihoterapie. Profesor la Brandeis University intre 1951 si 1969, Maslow a ramas in istoria psihologiei prin contributia sa cea mai importanta cunoscuta ca „ierarhia trebuintelor". La Editura Trei au mai aparut Motivatie si personalitate si Motivatie si afaceri. "Cei mai multi oameni pierd sau uita experienta subiectiv religioasa si redefinesc Religia ca fiind o serie de obiceiuri, comportamente, dogme si forme care, la extrem, devin intru totul legaliste si birocratice, goale, conventionale si, in cel mai pur sens al cuvantului, antireligioase. Experienta mistica, iluminarea, marea trezire, alaturi de prorocul charismatic care a initiat intregul proces, sunt uitate, pierdute sau transformate in opusul lor. In cele din urma, la nivelul Religiei organizate, bisericile pot deveni marii dusmani ai experientei religioase si ai celui ce traieste experienta religioasa." - Abraham H. Maslow "Recunoasterea acestor experiente ca experiente-scop, si nu experiente-mijloc, reprezinta un alt aspect. Printre altele, demonstreaza celui care are experienta ca exista in lume scopuri, ca exista lucruri sau obiecte sau experiente la care merita sa aspiri, care sunt valoroase in sine. Chiar acest lucru este o respingere a enuntului ca viata si trairea ar fi lipsite de sens. Cu alte cuvinte, experientele de varf sunt o parte a definitiei operationale a enuntului ca „viata merita traita" sau „viata are sens"." - Abraham H. Maslow CUPRINS: Introducerea editorului • Prefata I. Introducere II. Stiinta dihotomizata si religie dihotomizata III. Experienta „fundamental religioasa" sau „transcendenta" IV. Pericole organizationale pentru experiente transcendente V. Speranta, scepticismul si natura mai inalta a omului VI. Stiinta si liberalii religiosi si nonteistii VII. Educatie lipsita de valori? VIII. Concluzii Anexa A. Aspecte religioase ale experientelor de varf Anexa B. A treia psihologie Anexa C. Formulari etnocentrice ale experientelor de varf Anexa D. Care este validitatea cunoasterii obtinute in experientele de varf? Anexa E. Prefata la New knowledge in human values (Noua cunoastere a valorilor umane) Anexa F. Comunicari rapsodice, izomorfice Anexa G. Valorile-F ca descrieri ale perceptiei din experientele de varf Anexa H. Motive naturale pentru a prefera valorile de dezvoltare in devafoarea valorilor de regresie in conditii bune Anexa I. Un exemplu de analiza-F Bibliografie