BACALAUREAT. Tipuri de subiecte la limba si literatura romana

BACALAUREAT. Tipuri de subiecte la limba si literatura romana

Descriere

Subiectul de examen la limba si literatura romana, proba scrisa, cuprinde trei parti: prima consta in descifrarea, intelegerea si analiza stilistica a unui text liric, epic sau dramatic la prima vedere; a doua parte are in vedere exprimarea unei opinii, pornind de la o tema data, iar ultima parte presupune redactarea unui eseu structurat, fiecare dintre aceste subiecte, valorand 30 de puncte. In cadrul culegerii de fata, va supun atentiei modele pentru toate tipurile de subiecte, oferindu-le astfel elevilor si profesorilor, in pregatirea pentru examenul de bacalaureat, material didactic auxiliar in acord cu programa scolara in vigoare. Pentru rezolvarea corecta a cerintelor de la Subiectul de tip I, elevii trebuie sa aiba cunostinte de limba romana (fonetica si lexicologie), notiuni de stilistica si teorie literara, prevazute in programa pentru examen. Continuturile obligatorii pentru primul subiect sunt: - aplicarea, in diverse situatii de comunicare, a normelor ortografice, ortoepice, de punctuatie, morfosintactice si folosirea adecvata a unitatilor lexicosemantice;- aplicarea cunostintelor de limba, inclusiv a celor dobandite in ciclul gimnazial, in exprimarea corecta si in receptarea textelor studiate sau la prima vedere- pronuntii corecte / incorecte ale neologismelor; identificarea grupurilor de sunete (hiat, diftong, triftong), accentul;- cacofonia, hipercorectitudinea;- pronuntare / lectura nuantata a enunturilor (ton, pauza, intonatie);- variante lexicale, campuri semantice;- erori semantice: pleonasmul, tautologia, confuzia paronimica;- derivate si compuse (prefixe, sufixe, prefixoide, sufixoide), schimbarea categoriei gramaticale;- relatii semantice (polisemie, monosemie, sinonimie, antonimie, omonimie, paronimie);- sensul corect al cuvintelor (in special al neologismelor);- unitati frazeologice (locutiuni si expresii);- campuri semantice si rolul acestora in interpretarea mesajelor scrise si orale;- sensul cuvintelor in context: sens denotativ si sens co

Pe aceeași temă

Daniela Eugenia Vodita

Daniela Eugenia Vodita