Aruncand cu pietre in autobuzul Google. Cum dezvoltarea devine inamicul prosperitatii
Descriere
„Patrunzatoare, impresionanta, incitanta, aceasta carte reprezinta o lectura fundamentala pentru momentul economic in care ne aflam.” - Joi Ito, director al Laboratorului Media MIT „Daca nu ati auzit de Douglas Rushkoff inseamna ca nu va intereseaza cu adevarat sa aflati ce va pregateste viitorul. ” - Seth Godin, autorul cartii Linchpin „Douglas Rushkoff este, astazi, unul dintre cei mai incisivi teoreticieni media si un critic acerb al economiei noastre digitale. Cu toate acestea, iti face placere sa-l citesti. ” - Walter Isaacson, presedinte al Institutului Aspen si autorul cartii The Innovators „Douglas Rushkoff este un adevarat vizionar al lumii digitale. Cititi aceasta chemare mobilizatoare pentru resetarea de jos in sus a societatii noastre, inainte de a fi prea tarziu. ” - Astra Taylor, regizoare de film si autorea cartii The People's Platform „Orice mare pas inainte incepe atunci cand cineva intelege ca tot ceea ce oamenii iau de bun s-ar putea sa nu fie asa. Douglas Rushkoff pune la indoiala cele mai profunde ipoteze ale economiei moderne si deschide o cale spre o lume mult mai centrata pe om. ” - Tim O'Reilly, fondator al O'Reilly Media Fragment din carte: "Economia Like-urilor Asa ca, in ciuda patinei sale interactive, economia digitala continua practica industriala de a-i impiedica pe oameni sa participe la dezvoltarea economiei — cel putin ca beneficiari ai acesteia. Noi inca ajungem la lucru si inca sfarsim prin a trai si a socializa intr-un peisaj care arata mai mult a afacere decat a placere. Doar ca nu exista bani. De fapt, peisajul digital monopolizeaza activitatea economica intr-un mod atat de eficient, incat celor mai multi oameni nu le mai ramane nimic de extras. De aceea, pentru a mentine o aparenta de crestere, companiile de pe internet au trebuit sa gaseasca o cale de a monetiza si altceva decat numerar de la utilizatorii sai. Ceva masurabil, numarabil si suficient de atractiv pentru a impartasi si justifica investitine reale in numerar in actiunile companiilor. Ei bine, astea sunt: „like-urile" Initial, media sociala parea a fi o alternativa la etosul pietei din perioada dot-com. Dupa marirea si decaderea dot-com, platforme sociale nou create, cum ar fi Friendster, Blogger si MySpace, au parut sa ofere o intoarcere la sensibilitatea peer-to-peer din perioada internetului timpuriu. Dar, sistemele valorice alternative pe care le-au creat — like-uri, vizualizari, reblog-uri, favorite si asa mai departe — au devenit un nou tip de moneda. Este mai mult decat o simpla tendinta a stilurilor de marketing, care se indeparteaza de publicitatea televizata catre influenta sociala de tip peer-to-peer. Inseamna o schimbare a modului in care pretuim totul, de la divertisment si cultura la bunuri de consum si bursa de valori. Like-urile sunt un nou mod de a alimenta cuptorul de crestere. Like-urile insesi sunt o valoare metrica — si nu numai pentru adolescentii care isi masoara statutul lor social. Companii adevarate sunt evaluate in functie de like-urile pe care le pot genera. Branduri, de la bauturi racoritoare pana la automobile, isi verifica zilnic, daca nu chiar la fiecare ora, traficul de pe retelele de socializare sa vada daca este in crestere. O multime de tombole le cer consumatorilor sa nu faca nimic altceva decat sa dea like sau retweet unui anunt pentru avea o sansa de a castiga bani si alte premii. Potrivit cercetarilor efectuate mai ales de companiile de retele sociale, aceste recomandari „sociale" — in special de la „prieteni" de incredere — inseamna mult mai mult decat simple reclame. Economia like-urilor conteaza cel mai mult pentru companiile insesi de retele sociale. La momentul achizitiei de miliarde de dolari facute de Facebook, Instagram stransese 57,5 milioane, fusese evaluata 1a 500 de milioane si generase 0 dolari ca venituri. Cu toate acestea, Instagram se lauda cu 49,6 milioane de like-uri pe zi, care au crescut pana la 1,2 miliarde in urmatorul an si jumatate. La fel, Tumblr a anuntat un bilant negativ de 13 milioane de dolari in anul in care a fost achizitionat de Yahoo pentru 1,1 miliarde de dolarii. Ceea ce a pierdut in castiguri a recuperat in trafic social, respectiv 900 de postari/secunda." Snapchat, o aplicatie de retea sociala cu niciun venit, a refuzat o oferta de 3 miliarde de dolari de la Facebook — totul pentru cele 400 de milioane pe zi de accesari evanescente ale utilizatorilor sai. "