Grai si cant - Studiu cibernetic
Descriere
„Studiul de faţă s-a născut din intenţia de a contribui la elucidarea problemei diferenţelor din punctul de vedere al fenomenelor cibernetice (cf. N. Wiener), adică al fenomenelor de circularitate (cf. Șt. Odobleja), numite și de conexiune inversă, adică feed-back, diferențe care există între grai și cânt în privința mecanismelor intime prin care se realizează pe de o parte vorbirea iar pe de alta cântul; două acte fiziologice deosebite între ele, dar în același timp și destul de apropiate. Am restrâns expunerea de față la o prezentare mai mult decât concisă, limitându-mă la strictul necesar teoretic, pentru că intenția a fost una exclusiv pragmatică, aceea de a ajuta tinerii studenți sau cântăreți în rezolvarea dificultăților cu care se confruntă (vezi Ion Piso, The Crisis of the Opera, op. cit.), mai ales într-o vreme în care inflația teoriilor în pedagogia cântului este derutantă și de aceea și descurajantă. Conținutul de idei al acestui „manual” reprezintă rezultatul exercitării profesiei în aproape 100 de Teatre Lirice (Opere) pe o perioadă de o jumătate de secol în trei continente, de la Bolshoi Theatre din Moscova la Metropolitan Opera din New-York, precum și de o experiență de pedagog ce a început la Academia de Muzică de la Cluj încă din anul 1958 (Conferențiar Universitar).” (Ion Piso)