Filosofia singularitatii - Creierul global, o etica a gandirii fara om
Descriere
Desi este unul dintre cei mai uzitati termeni din vocabularul omului modern si una dintre realitatile omniprezente in viata noastra, intelesurile Tehnologiei sunt rareori constientizate. Cum in lumea contemporana religia a inlocuit magia si vrajitoria, uluitoarea tehnologie moderna a devenit adevarata noua religie mondiala. In general, solutiile la problemele omului sunt puse imediat sub semnul intrebarii, cautandu-li-se intentiile secrete, motivatiile ascunse, obiectivele subiacente; dar nu si solutiile tehnologice, care sunt rareori supuse unui asemenea tratament de control, pentru simplul motiv ca sunt... tehno-logice. Dintr-o perspectiva mai larga, precum cea antropologica, Singularitatea reprezinta momentul in care sistemul cibernetic evolutiv tehno-uman, in care fuzioneaza civilizatiile, Tehnologia, economia, structurile sociale juridice si culturale (numit Metaom) va integra si inlocui sistemul evolutiv biologic (numit Gaia). Constiinta globala, adica procesul colectiv de cunoastere, va reprezenta integrarea finala a extinderii planetare a fiintei umane, in acelasi mod in care simturile si nervii acesteia au fost deja prelungite cu diverse mass-media si tehnologii. Din perspectiva antropomorfica (…) ne putem mai usor imagina un superorganism cibernetic care sa incorporeze oamenii precum „celule” ale sale, comunitatile ca „tesuturi”, iar tehnologia ca „unelte” ale sale pe care sa le faca sa lucreze comunalitar, ca o unitate organica, la fel cum functionarea unitara a celulelor individuale sustine corpul viu. Iar, daca Tehnologia este „un sistem de fi inte umane” sau un tip de activitate adanc inradacinata in natura umana, atunci interogatia asupra esentei sale trebuie sa se mute de la intrebarea Ce este Tehnologia? la intrebarea Cine este Tehnologia? Biotehnologia isi configureaza propriile legi si isi genereaza propriul mediu, care face posibila pentru prima data evolutia vietii in univers prin alte mijloace decat viata. Pe de alta parte, nu ai cum sa crezi ca vei putea realiza IA prin programare, inginerie electronica si tehnologii informationale si sa investesti miliarde de dolari in astfel de programe de cercetare, fara sa accepti, cu o probabilitate mult mai mare chiar, posibilitatea dezvoltarii spontane a IA la nivelul retelei globale de minti, computere si dispozitive inteligente care se complexifica necontenit. Ce nu pot concepe sau nu vor sa conceapa singularitarienii este ca Singularitatea poate ramane intotdeauna „aproape” atinsa (Singularity is always near). Trebuie sa invatam sa gandim despre tehnologia pe care suntem atat de priceputi sa o cream, la fel cum am invatat sa gandim logic, matematic si stiintifi c despre lumea naturala. Este nevoie despre o Stiinta a Tehnologiei care sa devanseze conceptia actuala de intelegere a sa, care este una mai mult mitico-magica. In lipsa unei capacitati autoreflexive colective, intelegerea propriei epoci este imposibila. (Bogdan Popoveniuc)