Cum sa-ti ajuti copilul la teme cu calm si fara stres
Descriere
Fiecare parinte isi doreste ca, inca din primii ani de scoala, copilul lui sa asimileze cat mai temeinic notiunile si deprinderile care ii vor asigura un bun start in viata. insa cand vine vorba despre „temele pentru acasa", tentatiile desenelor animate si jocurilor video, cantitatea uneori prea mare de exercitii si programul haotic al copilului transforma temele in corvoada, nervi si plansete. Bazandu-se pe zeci de ani de predare si consiliere psihoeducationala, autoarea ofera parintilor cele mai adecvate solutii pentru a-i ajuta pe copii sa devina mai ordonati, mai implicati si mai autonomi in rezolvarea temelor scolare. Pornind de la o serie de tehnici psihologice („lauda descriptiva", „ascultarea reflexiva", „recompense si masuri"), autoarea demonstreaza, cu nenumarate exemple, cum stabilirea unui program constant si previzibil pentru teme (inclusiv in perioadele de vacanta) poate imbunatati nu doar deprinderile de citit, scriere si memorare, dar si motivatia si increderea in sine a copilului. Cartea se adreseaza parintilor cu copii intre 4 si 14 ani, precum si invatatorilor si profesorilor de gimnaziu. Noel Janis-Norton, invatatoare si psihopedagog cu peste 40 de ani experienta didactica in SUA si Anglia, este creatoarea metodei „Parentajul mai calm, mai usor si mai fericit". Fragment din volum: “Rutinele si regulile consecvente ii ajuta pe copii si adolescenti sa se simta confortabil, deoarece mediul lor devine astfel previzibil si, prin urmare, ofera sentimentul de siguranta. Este posibil ca parintii sa nu doreasca sa adopte rutine si reguli consecvente, pentru ca acestea sunt la fel de constrangatoare pentru ei cum sunt si pentru cel mic. Consecventa ne limiteaza libertatea de a fi spontani. Insa ea este lucrul de care au nevoie copiii. Acest lucru este valabil indeosebi in cazul copilului foarte sensibil, zelos sau imatur emotional, al carui ritm natural este adesea neconsecvent. El are nevoie de ajutorul nostru pentru a-si capata si pastra echilibrul. Copilul care apeleaza in mod constant la siretlicuri pentru a ne determina sa incalcam regulile pentru el este acelasi copil care nu se descurca bine cu exceptiile. El incearca in mod obsesiv sa scape de pedepsele pentru necuviintele mai mici sau mai mari si depoziteaza aceasta inconsecventa in memoria sa pe termen lung, folosind-o ca arma in incercarile sale ulterioare de a ne submina autoritatea. Un copil relaxat, care abordeaza lucrurile cu calm, se descurca mai bine cu exceptiile si schimbarile rutinelor stabilite, pe care le accepta fara efort. Insa lipsa claritatii si consecventei are efecte adverse chiar si asupra unui copil relativ intelegator, care la randul lui poate deveni un manipulator viclean daca parintii sai spun ceva, dar fac altceva. Atunci cand obiceiurile si regulile nu sunt consecvente, o parte mult prea mare din energia unui copil este irosita pe incercari, certuri, linguseli si pe despicarea firului in patru. In mod paradoxal, regulile si rutinele consecvente le ofera copiilor libertate prin faptul ca le permit sa isi directioneze mintea si energia spre sarcina lor esentiala pentru dezvoltare, si anume invatatul in sens larg: observarea, experimentarea, relizarea de interferente, tragerea concluziilor si folosirea cunostintelor pe care le-au dobandit in cadrul unor noi situatii."