Doi intr-o carte (fara a-l mai socoti pe autorul ei). Fragmente cu Radu Petrescu si Mircea Nedelciu
Descriere
Seria de autor dedicata scriitorului Gheorghe Craciun reuneste atat lucrari de proza, eseistica, publicistica, teorie si critica literara deja consacrate, cat si volume inedite, ramase in manuscris in arhiva sa. Seria este deschisa de romanul de debut, "Acte originale/Copii legalizate" (variatiuni pe o tema in contralumina), urmat de volumul de proza si eseuri "Mecanica fluidului", romanul "Compunere cu paralele inegale" si o editie revizuita a volumelor de publicistica "Cu garda deschisa" si "Reducerea la scara" sub titlul "Scriitorul si Puterea sau despre puterea scriitorului". Acestora li se vor adauga romanele "Frumoasa fara corp" si "Pupa russa", cartile de eseuri "In cautarea referintei", "Teatru de operatiuni", dar si citeva lucrari nepublicate pina acum ("Lentila sferica", "Operatii pe carti deschise", "Mono-stereo"). Seria va fi completata de volumul "Aisbergul poeziei moderne", „una dintre cele mai solide si innoitoare carti scrise la noi in ultimele decenii”, in opinia criticului si teoreticianului literar Mircea Martin, "Trupul stie mai mult. Fals jurnal la Pupa russa" (1993-2000), de volume de poezie si proza inedite, precum si de corespondenta si interviurile lui Gheorghe Craciun. Fragment din volum: „Miza pe abis Intinse de-a lungul a peste 25 de ani de lectura activa, insistenta, prin reveniri „inelare'', meditatiile lui Radu Petrescu - desfasurate in paralel cu propria activitate creatoare - asupra trasaturilor prozei si culturii europene au fost in cele din urma adunate intr-un volum cu un titlu deconcertant, aparut, din pacate, postum, in 1982, Meteorologia lecturii. Abia acest studiu de o extraordinara densitate si vigoare a demonstratiei e in masura sa ne explice directia, scopul, valoarea lecturilor consemnate ca atita darnicie in paginile jurnalelor. Observatiile, constatarile si consideratiile risipite aparent aleatoriu in timp sint sistematizate acum intr-o viziune integrala, coerenta, personala. Elaborata capricios, prin virtejuri de analogii si filiatii, scrisa sub impulsul poetic al unei viziuni generale cu totul inedite, Meteorologia lecturii, aceasta „schita a literaturii europene" nu este atit un eseu de factura obiectiva, cit o dilatata arta poetica, dar una constienta de propria sa traditie, de unde si lungul excurs al autorului in istoria modalitatilor epice. Conceputa nesistematic, desi cu rigoare, cartea isi desfasoara substanta de-a lungul citorva linii de forta, intre care esentiale se dovedesc a fi problema personajului, a destinului ca fapt estetic, problema structurilor de reprezentare, a conditiei autorului in raport cu universul operei sale si problema naratiunii simultane. Cu toate ca distincte in particularitatea lor, chestiunile aduse in discutie se intretaie si se intrepatrund, contopindu-se pe alocuri in analize strinse, erudite, nu o data dificil de urmarit. Intreaga cercetare converge spre descoperirea unui orizont de coerenta in care sa poata fi incluse toate cartile mari ale literaturii europene de la Homer incoace. Dincolo de aceasta, Radu Petrescu se arata profund interesat si de stadiul problematic spre care a evoluat, dupa aparitia romanului Ulise al lui Joyce, proza moderna, de posibilitatea depasirii conditiei sale eretice, profane in raport cu cele doua mari epopei ale lumii pagine, Iliada si Odiseea."